امنیت

به مناسبت سالگرد خروج نیروهای شوروی، افغانها از مسكو خواستند كه به مداخلات پایان دهد

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، حدود ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بغلان در افغانستان به تاریخ ۲۸ دلو ۱۳۹۸، سی و یکمین سالگرد خروج نیروهای شوروی از افغانستان، به تظاهرات پرداختند تا از مسکو بخواهند که به پشتیبانی خود از طالبان پایان دهد. [نورگل اندروال]

کندز -- حدود ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بغلان روز دوشنبه (۲۸ دلو) به منظور بزرگداشت سی و یکمین سالگرد خروج نیروهای شوروی از افغانستان تجمع کردند و از مسکو خواستند تا به حمایت خود از طالبان پایان دهد.

آخرین سربازان شوروی به تاریخ ۲۸ دلو ۱۳۶۷ این کشور را ترک کردند.

شرکت کنندگان طی یک تجمع در پلخمری ولایت بغلان تحت عنوان 'حمله دیروز، مداخله امروز' روسیه را متهم کردند که برای گروه های تروریستی در افغانستان پشتیبانی لوژستیکی، مالی و تسلیحاتی را فراهم می کند. آنها همچنان از مسکو خواستند که از مداخله در امور داخلی این کشور دست بردارد.

احمد نوید شکورزاده، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان، به خبرنگاران در این تظاهرات گفت، «مداخلات فعلی روسیه در امور داخلی افغانستان نشان می دهد که روسیه گروه های مسلح تروریستی در افغانستان دارد که علیه حکومت افغانستان می جنگند.»

در این تصویر مشاهده می شود که، معترضین علیه مداخلات روسیه در افغانستان به تاریخ ۲۸ دلو در پلخمری ولایت بغلان تجمع کردند. روی لوحه ها به دری و پشتو نوشته بود: «حمله دیروز؛ مداخله امروز. تاریخ ۲۶ دلو، روز نجات مردم افغانستان از اشغال اتحاد شوروی می باشد.» [نورگل اندروال]

در این تصویر مشاهده می شود که، معترضین علیه مداخلات روسیه در افغانستان به تاریخ ۲۸ دلو در پلخمری ولایت بغلان تجمع کردند. روی لوحه ها به دری و پشتو نوشته بود: «حمله دیروز؛ مداخله امروز. تاریخ ۲۶ دلو، روز نجات مردم افغانستان از اشغال اتحاد شوروی می باشد.» [نورگل اندروال]

شکورزاده گفت، «روسها هنوز هم از گروه های مسلح ضد دولتی ای حمایت می کنند که فرزندان و برادران ما را می کشند و آنها را زخمی می کنند و فرزندانمان را یتیم و زنان ما بیوه می سازند. امروز، ما با یک صدا از روس ها می خواهیم که این چنین مداخلات در امور داخلی ما را متوقف کنند.»

وی پرسید، «تا کی باید قربانی شویم و اجساد کشته شدگان را به خانواده های آنها بیاوریم؟ دیگر کافی است.»

حاجی عبدالسمیع غفوری، یک بزرگ قومی در ولایت بغلان گفت، «کشورهای منطقه به ویژه روسیه، گروه های تروریستی را آموزش می دهند و در امور داخلی افغانستان دخالت می کنند تا منافع خود را حفظ کنند. جامعه بین المللی باید فشار بیشتری بالای روسیه وارد کند و آن را مجبور کند تا برای پایان دادن به درگیری در افغانستان تلاش کند.»

وی افزود، «اگر روسیه از حمایت گروه های تروریستی و از دامن زدن به درگیری دست برندارد، نیروهای امنیتی افغان و افغانها همان سرنوشتی را که در گذشته بالای آنها آورده بودند، دوباره خواهند آورد.»

رومان صالحی، یک فعال جامعه مدنی در بغلان، مجدداً خواستار این شد که مسکو پشتیبانی خود از جنگجویان در این کشور را متوقف کند.

وی گفت، «در گذشته، ارتش سرخ به افغانستان حمله كرد، اما امروز با فراهم کردن حمایت مالی و تسلیحاتی به گروه های تروریستی، رویكرد خود را تغیر داده است.»

وی افزود، «درخواست ما از روسیه این است كه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عبرت بگیرد و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی برای گروه های شورشی به عنوان مداخله در امور داخلی ما، را متوقف کند.»

'ما تلافی خواهیم کرد'

محمد زاهد احساس، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان هشدار داد که، دست کشیدن از هرگونه حمایتی برای گروه های تروریستی در افغانستان به نفع کشورهای منطقه است.

وی گفت، «اگر روسیه، ایران و پاکستان فراهم کردن حمایت مالی و لوژستیکی از طالبان و القاعده را متوقف نکنند، دیر نخواهد شد که این کشورها خود قربانی تروریزم شوند.»

وی گفت، «ما هرگز این را تحمل نخواهیم کرد. ما از هر کشوری که در امور داخلی ما دخالت کند، انتقام خواهیم گرفت. آنها ۴۰ سال ما را در آتش درگیری سوختانده اند.»

احساس با اشاره به مسکو گفت، «شما باید امروز از اشتباهات دیروز خود عبرت بگیرید.»

عبدالبصیر قائد، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در ولایت بغلان گفت، کشورهای منطقه از صلح در افغانستان بهره مند خواهند شد.

وی گفت، «اگر کشورهای همسایه برای تقویت مذاکرات صلح بین الافغانی تلاش کنند، این کشورهای منطقه نیز از تهدیدات تروریستی مصؤن خواهند بود.»

قائد گفت، «اکنون افغان ها بیدار شده اند. آنها هرگز به کشورهایی که فقط به دنبال منافع خود هستند، تسلیم نخواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من روسیه و امریکا را دوست ندارم. هر دو دشمن اسلام هستند. هر دو مسئول قتل میلیونها مردم در افغانستان هستند. همه مردم باید در برابر ایالات متحده قیام کنند و آنها را از افغانستان بیرون کنند، همانطور که روسها را بیرون کردند.

پاسخ