امنیت

باشنده گان هرات برضد تلاش های تهران برای تضعیف کردن توافق صلح اعتراض کردند

سلام تایمز

در تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، جوانان و فعالان جامعه مدنی دیده می شوند که، به تاریخ ۳ حوت تجمع کردند تا از رژیم ایران بخواهند تا مداخله در امور افغانستان و تضعیف کردن روند صلح را متوقف کند. [عمر]

هرات -- بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات از رژیم ایران خواسته اند که مداخله کردن در امور افغانستان و تضعیف کردن روند صلح را متوقف کند.

نجیب الله فروتن، یکی از باشنده گان محلی به تاریخ ۳ حوت در این تظاهرات در شهر هرات گفت، «دولت ایران هرگز صلح را در افغانستان نمی خواهد، زیرا در جنگ و نابودی در افغانستان منافعی می بیند.»

وی تأکید کرد که، تهران همیشه در امور داخلی افغانستان به ویژه در روند صلح دخالت کرده است.

فروتن گفت، برای این هدف، تهران از دشمنان حکومت افغان حمایت می کند که غالباً خواسته های رژیم ایران را به دلیل نادانی می پذیرند.

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، جوانان و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۳ حوت اعتراضات کردند و از رژیم ایران خواستند که مداخله در امور افغانستان و تضعیف کردن روند صلح را متوقف کند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، جوانان و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۳ حوت اعتراضات کردند و از رژیم ایران خواستند که مداخله در امور افغانستان و تضعیف کردن روند صلح را متوقف کند. [عمر]

وی افزود، «ما از ایران می خواهیم كه در روند صلح دخالت نكند و ما از ملل متحد و جامعه جهانی می خواهیم كه از مداخلات كشورهای همسایه به ویژه مداخلات ایران جلوگیری كنند.»

لیلا امیری، یکی دیگر از باشنده گان شهر هرات گفت، کشورهای همسایه به شمول ایران باید مداخله خود را در افغانستان متوقف کنند و به افغان ها اجازه دهند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی گفت، «دولت ایران از طالبان پشتیبانی می کند و آنها را ترغیب به جنگ می کند تا جنگ و هرج و مرج در افغانستان ادامه یابد و افغان ها نتوانند به صلح دست یابند.»

خان محمد محمدی، همچنان یک باشنده هرات گفت، کشورهای همسایه مانند ایران تقریباً ۴۰ سال در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی مداخله کرده اند و افغان ها را از صلح محروم کرده اند.

وی افزود، «دولت ایران سالها تلاش كرده است تا با كمک تروريست ها نفوذ خود را در افغانستان افزايش دهد.»

محمدی افزود، «ایران همواره سعی در تخریب پروژه های زیربنایی افغانستان مانند بندها داشته است. وقتی بندهای برق آبی در افغانستان ساخته می شوند، جریان آب آزاد به ایران متوقف می شود، و به همین دلیل این کشور تمام تلاش خود را می کند تا ساخت این بندها را متوقف کند.»

عملیات تخریبی در روند صلح

فعالان جامعه مدنی در حوزه غرب می گویند، همسایگان افغانستان به ویژه ایران، از این سود می برند كه جنگ ادامه یابد و هر كاری را انجام می دهند تا روند صلح را خراب كند.

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «ایران چندین دهه به طور آشکار و پنهانی در امور داخلی افغانستان دخالت کرده است، و این مداخلات برای افغانستان فاجعه بار بوده است.»

وی گفت، «دولت ایران همیشه پول و تجهیزات لازم را به گروه های تروریستی و مخالفین مسلح داده است ... تا آنها بتوانند علیه حکومت افغانستان، ایالات متحده و متحدین آنها بجنگند. بدون پشتیبانی کشورهای همسایه، طالبان قدرت جنگیدن برای حتی یک روز را نمی داشتند.»

سعادت افزود، «اگر صلح به افغانستان بیاید و جنگ متوقف شود، این امر منافع ایران را به خطر خواهد انداخت، بنا براین، آن کشور هرگز صلح را در افغانستان نمی خواهد.»

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور، با اشاره به حمله شوروی (۱۳۵۸-۱۳۶۸) و دوره مجاهدین (۱۳۷۱-۱۳۷۵) گفت، از سالهای ۱۳۵۸ الی ۱۳۷۵، ایران در امور افغانستان دست داشته است. افغان ها هنوز از این مداخله طولانی مدت ایران رنج می برند.

وی خاطرنشان ساخت، رژیم ایران از یک دولت قوی در افغانستان می ترسد و هدف آن جلوگیری از به وجود آمدن چنین دولتی است.

حکیمی گفت، تهران می ترسد که تسلط خود را در منطقه به شمول افغانستان دست خواهد داد.

وی افزود، «هرچه خونریزی در افغانستان بیشتر باشد، دستیابی به اهداف خود برای کشورهای همسایه آسان تر خواهد بود. این کشورها، به شمول ایران، در صلح اینجا هیچ منفعتی نمی بینند، بنابراین هرگز صلح نمی خواهند.»

تقاضای احترام متقابل

فیروز احمد کریمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات که در این اعتراض حضور داشت گفت، در حالی که تهران سعی دارد پیام های دوستی ارسال کند، اعمال آن اهداف واقعی آن کشور را نشان می دهد.

وی گفت، «یک همسایه خوب هرگز زیربنا ها را از بین نمی برد، از قاتلین افغان ها پشتیبانی نمی کند و در مسیر پیشرفت افغانستان موانعی را ایجاد نمی کند. کدام عمل دولت ایران دوستی این کشور با مردم افغان را نشان می دهد؟"

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «ما تقاضاهای باشنده گان هرات که علیه ایران معترض بودند با مقامات ارشد دولت مرکزی در کابل به اشتراک خواهیم گذاشت تا این خواسته ها از طریق چینل های دیپلوماتیک به مقامات ایرانی برسند.»

وی افزود، «افغانستان به حاکمیت ملی کشورهای همسایه احترام می گذارد، و هرگز در امور داخلی این کشورها دخالت نکرده است. بنا براین، ما از آنها می خواهیم كه احترام متقابل را رعایت كنند و هرگز سعی نكنند در امور داخلی كشور ما دخالت كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من یک هزاره و شیعه ام و از فاطمیون متنفرم.کاش کشور ما طوری رفتار کند که دل شیعبان گرم تر شود وایران را رها کند.تروخدا کاری کنید که اتحاد و هم دلی باشه و قوم گرایی نباشه.به خدا دنیا میگذره این روزا.فقط تاریخ میمونه .بزارید چیزای خوب بمونه.از وقتی ب دنیا اومدم همش جنگ و ناامنی و غم و طالبان بوده.توی ایران میگن که پشتوها طالبن.من همیشه فکر میکنم اینطور نیس ولی خب فیلم هایی ک میبینم همگی پشتو ان.

پاسخ

مردم افغانستان باید هوشیار شوند و نگذارند که کشور های همسایه چون ایران و پاکستان بر سرنوشت کشور شان بازی کنند. این درست است که شاید ایران تلاش کند که در افغانستان به جنگ دامن بزند، اما ایران هیچاهی سربازان خود را به جنگ در افغانستان نه فرستاده. این خود ما بودیم که وطن خود را تخریب کردیم. بناء وقت آن است تا مرد دست به دست هم داده برای صلح این کشور کار کنند.

پاسخ

از گزارشات سلام تایمز یادگرفتم که ایران چقدر شریر است و چقدر دشمنی نسبت به افغانستان دارد. سایر چینل های رسانه ای پشتو در مورد ظلم های انجام شده از سوی ایران گزارشاتی را نمی نویسند؛ به هر صورت، یک نکته وجود دارد که پاکستان نسبت به افغانستان مرتکب ظلم بیشتری شده و تعداد بیشتری از افغانها را در مقایسه با ایران کشته است.

پاسخ