امنیت

طالبان بر تخریب سرک های مهم در ولایات نیمروز و غور فخر می کنند

گزارش از عمر

تخریب شاهراه ها در ولایات غور و نیمروز توسط طالبان افغان هایی را که این اقدام را یک کار خصمانه علیه باشندگان و زیربنا های افغانستان می دانند، عصبانی ساخته است. [عمر/رسانه های اجتماعی]

هرات -- تخریب شاهراه ها در ولایات غور و نیمروز توسط طالبان افغان هایی را که این اقدام را یک کار خصمانه علیه باشندگان و زیربنا های افغانستان می دانند، عصبانی ساخته است.

زمریالی احدی والی ولایت نیمروز گفت، طالبان در اواخر ماه قوس بخش هایی از شاهراه هرات-قندهار را در ولسوالی دلارام منفجر كردند و این امر باعث ایجاد مشكلات جدی برای مسافرین شده است.

وی گفت، «پل ها، مکاتب، شفاخانه ها، بندها و حتی مساجد از حملات طالبان و خصومت آنها با این کشور و مردم آن مصؤن نیستند.»

تقریباً در عین زمان یک ویدیوی بدون تاریخ در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود که یک گروه طالبان را در حالی نشان می دهد که با شعار «الله اکبر» یک بخش مهمی از شاهراه هرات-غور در ولسوالی شهرک ولایت غور را منفجر می کنند.

عواقب خرابکاری طالبان به تاریخ ۲۸ قوس در امتداد شاهراه هرات-قندهار در ولسوالی دلارام ولایت نیمروز به تصویر کشیده شده است. [قوماندانی امنیه نیمروز]

عواقب خرابکاری طالبان به تاریخ ۲۸ قوس در امتداد شاهراه هرات-قندهار در ولسوالی دلارام ولایت نیمروز به تصویر کشیده شده است. [قوماندانی امنیه نیمروز]

سفرکردن را ناممکن ساختند

باشندگان این ولایت به دلیل هدف قرار دادن شاهراه ها توسط طالبان، با ابراز خشم تأکید کردند که سرک ها به مردم تعلق دارند و اهداف نظامی مشروع نیستند.

احمد شهرانی یک باشنده فیروزکوه گفت، «ما تخریب شاهراه ها، پل ها و زیربنا ها توسط طالبان را به شدت محکوم می کنیم. ما از این گروه می خواهیم که تخریب کردن جاده ها، ظلم و سبب شدن بدبختی مردم را متوقف کنند.»

ذبیح الله وفا یکی دیگر از باشندگان فیروز کوه گفت، شاهراه هرات-غور برای باشندگان غور یک سرک حیاتی است. طالبان با تخریب کردن پل ها و بخشی از این شاهراه، سفر کردن بین هرات و غور در فصل زمستان را ناممکن ساخته اند.

وی گفت، «طالبان با منفجر كردن شاهراه هرات-غور برای باشندگان ولایت غور مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند.»

وی گفت، باشندگان غور «تمام لوازم خود را در ولایت هرات خریداری می کنند و با بسته شدن این شاهراه، آنها با کمبود غذا و ادویه روبرو اند».

عبدالواحد غوری یکی دیگر از باشندگان فیروز کوه گفت، به دلیل این اعمال طالبان کارمندان صحی نمی توانند مریضان را از غور به هرات انتقال دهند و در نتیجه بعضی ممکن بمیرند.

وی افزود، علاوه بر این «قیمت های مواد غذایی در ولایت غور افزایش یافته است و در این فصل سردی... مشکلات زیادی را ایجاد کرده است».

عبدالحمید وطندوست یک باشنده زرنج ولایت نیمروز گفت، چنین خرابکاری ها یک کار شیطانی است.

وی گفت، «طالبان با این کار به مردم افغانستان آسیب رسانده اند و ثابت کرده اند که آنها سعادت و انکشاف افغانستان را نمی خواهند.»

وطندوست گفت، هیچ کس حق ندارد که زیربنا ها را هدف قرار دهد.

علی احمد مهاجر یک فعال جامعه مدنی در زرنج گفت، تخریب کردن زیربناها یک کار غیرانسانی است و برای آینده کشور مضر است و باید متوقف شود.

مهاجر گفت، «نیروهای امنیتی، طالبان و مردم عادی از این شاهراه ها و پل ها استفاده می کنند. تخریب کردن زیربنا ها [دشمنی آشکار طالبان] با سعادت و آینده افغانستان را نشان می دهد.»

خیانت با مردم افغانستان

گل احمد احمدی معاون شورای ولایتی نیمروز از طالبان خواست که به بهانه جنگ، حملات بالای پروژه های زیربناهای عامه را متوقف کنند.

وی گفت، «طالبان باید به زیربناهای افغانستان احترام بگذارند و آنها را خراب نکنند زیرا این زیربناها به حکومت نه بلکه به مردم تعلق دارند.»

وی افزود، این خرابکاری «با مردم افغانستان یک خیانت است».

مولوی محمد متقی یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، تخریب کردن ملکیت های عامه به همه افغان ها آسیب می رساند.

وی گفت، «هیچ کس حق ندارد که سرک ها و پل ها را منفجر کند و مانع سفر ها در ولایت غور شود. باشندگان ولایت غور به دلیل تخریب این شاهراه، از یک مسدودیت اقتصادی رنج می برند.»

سید عبدالله حمایت رئیس فواید عامه هرات گفت، مقامات بین ماه های حوت سال ۱۳۹۸ و عقرب سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰۰ انفجار را در امتداد شاهراه های ولایت هرات ثبت کردند -- که این تعداد نسبت به زمان مشابه در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ۷۰٪ افزایش یافته است.

وی گفت، این انفجارها به شمول پل های بزرگ و کوچک به چندین قسمت شاهراه ها آسیب رسانده اند، که خساراتی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون افغانی (۲.۶ میلیون دالر) را وارد کرده اند.

محمد محسن یک باشنده شهر هرات گفت، تخریب کردن زیربناها یک خیانت با بیت المال، خیانت با مردم و خیانت با خداوند (ج) است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپریس، جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان به تاریخ ۲۶ قوس در کابل گفت، جنگجویان طالب مردم افغانستان را از زیربنا هایی که به آنها تعلق دارند، محروم می سازند.

وی گفت که چنین خرابکاری هیچ ربطی با جنگ ندارد.

میلر گفت، «واضح است که طالبان از خشونت به عنوان یک وسیله امتیازگیری استفاده می کنند.»

میلر با افزودن اینکه حکومت ایالات متحده طالبان را تحت فشار قرار می دهد تا خشونت را به عنوان پیش شرط روند صلح افغانستان كاهش دهند گفت، «طالبان مدتهاست که از خشونت به عنوان یک وسیله نمایش قدرت خود استفاده می کنند.»

حکومت فرصت های کاری را ایجاد می کند

در حالیکه طالبان به ستایش نابودی به عنوان یک اقدام نظامی ادامه می دهند، حکومت افغانستان به اعمار سرک های جدید و دهلیزهای ترانزیتی، بازسازی ساختمان های تخریب شده و ایجاد فرصت های کاری برای هزاران افغان متعهد است.

نجیب الله حبیبی سخنگوی شاروالی هرات در اوایل ماه قوس گفت، «کار بالای ۱۳پروژه انکشافی در مناطق مختلف شهر هرات جریان دارد که شامل آسفالت کردن سرک ها، ساختن کانال ها و جاده های اصلی و تزئین بعضی مناطق این شهر می شوند.»

وی گفت، مقامات این پروژه ها را با ۱۱۶ میلیون افغانی (۱.۵ میلیون دالر) از بودجه دولت و ۲۸ میلیون افغانی (۳۷۰ هزار دالر) که توسط بانک جهانی فراهم می شود، تطبیق می کنند.

حمایت گفت، «ما علاوه بر اعمار کردن چندین شاهراه، ده ها پل را که شورشیان تخریب کردند بازسازی کردیم و ما ده ها کیلومتر شاهراه را ترمیم و نگهداری کردیم. ترمیم و نگهداری شاهراه ها و پل های بزرگ همیشه جریان دارد.»

وی گفت، اعمار سرک ها و سایر پروژه های انکشافی فرصت های کاری طولانی مدت را برای هزاران تن از باشندگان ولایت هرات به شمول ۱۰۰۰ فرصت کاری برای انجنیران و کارگران ماهر و غیرماهر ایجاد کرده است که در شاهراه های این ولایت کار می کنند.

محمد سرور حکیمی که در یک پروژه سرک سازی در شهر هرات کار می کند گفت، «کار اعمار و بازسازی در شهر... مردم ملکی را امیدوار ساخته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تخریب تاسسیات عام المنفعه و زیربنا ها جنایت نابخشیدنی است که از سوی طالبان صورت می گیرد. تخریب سرک ها باعث آلوده گی هوا گردیده و سالانه هزار ها تن به سرطان شش در افغانستان می گردد. طالبان باید سرک ها را تخریب نکنند و باید کوشش کنند که سرک های بیشتر در کوش اسفالت گردد تا اینکه در زنده گی مردم سهولت بوجود آمده و آب و هوا آلوده نگردد.

پاسخ

هر آنچیز که سد راه پیشروی طالبان می شوند آن را از بین می برند. اگر انسان مانع این پشروی شد او را از بین می برد. اگر ژورنالست بر علیه آنها گزارش تهیه کرد از بین می برند. اگر پل باعث به ضرر آنها تمام شد پل را می پرانند و اگر سرک باعث این شد که آنها نتوانند که ماین جاسازی کنند سرک را تخریب می کنند. برای طالبان خود شان مهم است و مرام شان. مرام آنها رسیدن به قدرت است. اینکه که این رسیدن به قدرت برای مردم ملکی مشکلات ایجاد می کنند برای آنها مربوط نمی شوند.

پاسخ