اقتصاد

پروژه های انکشافی حکومت باشندگان هرات را برای آینده امیدوار می سازند

گزارش از عمر

در حالیکه خشونت و حملات طالبان آرامش سرتاسر افغانستان را به سرقت برده است، حکومت افغانستان با تطبیق کردن پروژه های انکشافی و احیای مجدد و ایجاد فرصت کاری برای هزاران افغان، امیدواری برای آینده بهتر را فراهم می سازد. [عمر]

هرات -- در حالیکه خشونت و حملات طالبان احتمالات صلح را در سراسر افغانستان تضعیف کرده است، حکومت افغانستان با تطبیق نمودن پروژه های انکشافی و احیای مجدد و ایجاد فرصت کاری برای هزاران افغان امیدواری برای آینده بهتر را فراهم می سازد.

نجیب الله حبیبی سخنگوی شاروالی هرات گفت، «کار بالای ۱۳ پروژه انکشافی در مناطق مختلف شهر هرات جریان دارد و قیر ریزی سرک ها، ساختن کانال ها و جاده ها و تزئین برخی از مناطق شهر در آنها شامل است.»

وی گفت، این پروژه ها با ارزش ۱۱۶ میلیون افغانی (۱.۵ میلیون دالر) از بودجه حکومت و ۲۸ میلیون افغانی (۳۷۰ هزار دالر) از بودجه بانک جهانی تطبیق می شوند.

وی گفت، «با این پروژه های انکشافی نمای شهر هرات تغیر کرده است. اکثریت این پروژه ها در محله های فقیرنشین تطبیق می شوند، که این امر به رونق شهر هرات کمک کرده است. شاروالی در تلاش است که تأسیسات بیشتری را برای باشندگان شهر بسازد.»

کارگران به تاریخ ۱۸ عقرب بر یک سرک در حوزه ۸ پولیس شهر هرات قیر می ریزند. [عمر]

کارگران به تاریخ ۱۸ عقرب بر یک سرک در حوزه ۸ پولیس شهر هرات قیر می ریزند. [عمر]

سید عبدالله حمایت رئیس فواید عامه هرات گفت، «امسال کار بالای دو پروژه بزرگ سرک سازی در ولایت هرات جریان دارد.»

وی گفت، کار ساختمانی شاهراه ارملک - لامان به طول ۵۴ کیلومتر (شاهراه هرات - بادغیس) ۹۵٪ به پایان رسیده است و پروژه متباقی تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

در همین حال، کار ساختمانی شاهراه هرات - چشت (شاهراه هرات - غور) به طول ۳۵ کیلومتر با هزینه مجموعی ۱.۸ میلیارد افغانی (۲۳ میلیون دالر) آغاز شده و ۳۵٪ تکمیل شده است.

حمایت گفت، «ما علاوه بر ساختن این شاهراه ها، ده ها پایه پل را که توسط عناصر مسلح ضد دولت تخریب شده بودند، بازسازی کردیم و ده ها کیلومتر شاهراه را حفظ و مراقبت کردیم. حفظ و مراقبت شاهراه ها و پل های بزرگ همیشه جریان دارد.»

ایجاد فرصت های کاری

حمایت گفت، تطبیق کار ساختمانی سرک ها و سایر پروژه های انکشافی برای هزاران نفر از باشندگان ولایت هرات فرصت های کاری طولانی مدت را ایجاد کرده اند.

وی گفت، ریاست فواید عامه هرات ۱۰۰۰ فرصت کاری برای انجنیران و کارگران ماهر و غیرماهر که در شاهراه های این ولایت کار می کنند ایجاد کرده است.

محمد سرور حکیمی کسی که در یک پروژه سرک سازی در شهر هرات کار می کند، گفت، خوشحال است که وظیفه ای دارد که در بازسازی کشور کمک می کند.

وی گفت، «معاش ماهانه ای كه در این وظیفه دریافت می كنم هزینه های خانواده ام را تأمین می كند. من تمام روز در کار ساختمانی و بازسازی شهر خود مصروف هستم، اما اصلاً احساس خستگی نمی کنم.»

وی گفت، «کار ساختمانی و بازسازی در شهر... مردم ملکی را امیدوار ساخته است.»

وی افزود، «ای کاش امنیت کامل می داشتیم تا شاهد تخریب زیربناها و املاک عامه کشور خود نباشیم.»

وکیل احمد محمدی، یک کارمند شاروالی هرات نیز گفت که وی معاش ماهانه خوبی را دریافت می کند که هزینه های خانواده اش را تأمین می کند.

وی گفت، «اگر جنگ نباشد، برای تطبیق پروژه های بیشتر بازسازی فرصتی فراهم خواهد شد و بسیاری از جوانان بیكار افغان دارای کار خواهند شد.»

وی افزود، «تمام جوانان امیدوار اند که وظیفه پیدا کنند و در انکشاف و بازسازی کشور خود سهم بگیرند.»

وی گفت، «ما توقع داریم كه حکومت پروژه های انکشافی بیشتری را انجام دهد تا جوانان افغان بیکار بتوانند در کشور و شهرهای خود کار پیدا کنند و مهاجرت به کشورهای همسایه را متوقف کنند.»

چشم به راه صلح و سعادت

باشندگان هرات می گویند که از جنگ طالبان خسته شده اند و از این گروه می خواهند که از خشونت دست بردارد و در بازسازی و انکشاف افغانستان نقش فعالی داشته باشد.

مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و طالبان از تاریخ ۲۲سنبله بدینسو در دوحه مرکز قطر با هم ملاقات می کنند.

نذیراحمد یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «وقتی صلح و امنیت برقرار باشد، حکومت می تواند قوت پیدا کند و جنگ و [چالش های] طالبان را تجربه نخواهد کرد. وقتی حکومت قویتر شود، برای تطبیق نمودن پروژه های ساختمانی و انکشافی فرصتی را فراهم خواهد کرد.»

وی گفت، «من به عنوان یک مسلمان و یک افغان از طالبان می خواهم که از خشونت و خونریزی دست بردارند و به لحاظ خداوند (ج)، قرآن کریم و پیامبر اسلام (ص) صلح کنند. اگر صلح بیاید، به این مصارف هنگفت برای جنگ ضرورت نداریم و می توانیم این پول را برای بازسازی افغانستان مصرف کنیم.»

وی گفت، «ساختن سرک ها و کانال ها در شهر زندگی را برای مردم آسان کرده است. ما می توانیم در فصل زمستان و بارندگی به راحتی از سرک مقابل خانه های خود استفاده کنیم.»

وی در اشاره به سرک پخته شده گفت، «این سرک در تابستان از ما در برابر گرد و غبار محافظت خواهد کرد.»

عبدالظاهر یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «همه افغان ها امیدوار اند که مذاکرات صلح در دوحه به زودی به نتیجه ای خواهند رسید.»

وی گفت، همه امیدوار اند که مذاکرات صلح در دوحه موفقیت آمیز باشند تا که خونریزی، جنگ، ترور و ناآرامی پایان یابد و افغان ها بتوانند یک زندگی عادی را آغاز کنند.

ظاهر گفت، «جنگ یک هزینه هنگفتی دارد و اگر بودجه جنگ به جای آن در پروژه های انکشافی مصرف شود افغانستان پیشرفت خواهد کرد. ما از طرفین درگیری می خواهیم که جنگ را متوقف کنند.»

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «حکومت افغانستان تلاش می کند تا سهولت هایی را ایجاد کند که بتواند با منابع و بودجه ای که در اختیار دارد زندگی افغان ها را بهبود بخشد.»

وی گفت، اگر بودجه ای كه كابل مجبور است در یک جنگ تحمیل‌ شده از خارج مصرف كند، به جای آن در بازسازی و تطبیق پروژه های انکشافی مصرف می کرد، هزاران فرصت کاری ایجاد می شد و در بازسازی افغانستان كمک می کرد.

فرهاد گفت، «هر سال تعداد پروژه های انکشافی افزایش می یابد.»

وی گفت، «کمک های جامعه جهانی افغانستان را تحول داده و اکنون نمای شهرها تغیر کرده است. برای اطمینان اینکه از بودجه این پروژه ها سوء استفاده نشود و پروژه های تطبیق شده کیفیت خوب داشته باشند، تلاش ها جریان دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای خوشی است که کارهای بازسازی در کشور ادامه دارد و کشور ما در حال آباد شدن است.

پاسخ

پروژه های انکشافی همه شهروندان کشور را به آینده شان امیدوار می سازد. مهم نیست که پروژه انکشافی در کدام شهر و ولایت کشور تطبیق می گردد. اگر یک پروژه انکشافی در ولایت هرات تطبیق گردد، باشنده گان ولایت بدخشان نیز خوشحال می شوند که یک ولایت کشور شان آباد می شود. زمانیکه یک بند آب در ولایت هلمند ساخته می شود مردم ولایت ننگرهار خوشحال می شود که مشکل آب یک ولایت حل می گردد. همه مردم افغانستان با هم برادر هستند و از پیشرفت در هر بخش افغانستان که صورت می گیرد مردم سایر کشور خوش می شود.

پاسخ

در کنار ساختن سرک ها، باید فابریکه های تولیدی نیز ایجاد شود تا اینکه مردم از تولیدان داخلی کشور شان استفاده کنند و برای یک تعداد هم وطنان ما زمینه کار مساعد شود. ساختن سرک مهم است اما مهتر از ساختن سرک کلنیک و شفاخانه و فابریکه است. تا هنوز ما یک شفاخانه معیاری را در کشور خود نداریم. هنوز هم مردم ما به خاطر تداوی به پاکستان و هند می رود و هزار ها تن در پیشروی سفارت پاکستان و هند به خاطر اخذ ویره روزانه در صف ها انتظا می کشند. میلیون ها دالر به افغانستان از سوی جامعه جهانی کمک شد ولی در بخش های زیربنایی این کشور کار نشد. در بخش تعلیم و تربیه ما پیشرفت های داشته ایم اما در بخش طبابت کدام پیشرف صورت نگرفته. قسمت زیاد پول های که از سوی کشور های کمک کننده مثل امریکا، و اروپا با افغانستان کمک شد در جنگ به مصرف رسید و یک مقدار هم توسط مقامات مفسد حیف و میل گردید.

پاسخ

این یک گزارش خوب و زیبا است. تشکر فراوان از اینکه آن را به زبان شیرین و روان پشتو نوشتید. من شنیده ام که هرات شهر زیبایی است. یک بار در ویکی پدیا خوانده بودم که ایران ادعا می کند هرات بخشی از ایران است. ما باید نیروی نظامی خود را در هرات دو برابر قوی تر نگه داریم تا اینکه از هر گونه اقدامات شیطانی ایران جلوگیری کنیم. ایران و پاکستان هر دو مراکز تروریزم هستند.

پاسخ