امنیت

طالبان با منفجر ساختن پایه برق به صنایع هرات خسارات زیادی را وارد کردند

گزارش از علی

مقامات محلی گفتند، طالبان در وسط این ماه یک پایه برق را در ولایت هرات تخریب کردند و به طور خلاصه برق نیمی از خانه های این ولایت و همچنین یک پارک صنعتی مهم را قطع کردند. [علی/ سلام تایمز]

هرات -- به گفته مقامات محلی، طالبان در وسط این ماه یک پایه برق را در ولایت هرات تخریب کردند و برق نیمی از خانه ها و همچنین یک پارک صنعتی مهم را قطع کرد.

طالبان به تاریخ ۱۶ جوزا یک پایه برق را در روستای کمانه ولسوالی غوریان ولایت هرات در امتداد مرز با ایران منفجر کردند.

سید وحید قتالی، والی وقت هرات پنجشنبه گذشته (۲۰ جوزا) به سلام تایمز گفت، حمله طالبان مردم ملکی را در این هوای گرم از نعمت برق محروم ساخت.

دگر جنرال عبدالصبور قانع به روز سه شنبه به جای قتالی به حیث والی گماشته شد.

پس از اینکه طالبان پایه برق را در ولسوالی غوریان منفجر کردند، یک ماشین پروسس چپس به تاریخ ۲۱ جوزا در یک فابریکه تولید پرزه جات در شهر صنعتی هرات بیکار است. [علی/ سلام تایمز]

پس از اینکه طالبان پایه برق را در ولسوالی غوریان منفجر کردند، یک ماشین پروسس چپس به تاریخ ۲۱ جوزا در یک فابریکه تولید پرزه جات در شهر صنعتی هرات بیکار است. [علی/ سلام تایمز]

وی افزود، «نزدیک به ۲۰۰ فابریکه در شهرک صنعتی مجبور به توقف فعالیت شدند و بیش از ۲۰۰۰۰ کارمند و کارگر به دلیل قطع شدن برق موقتاً بیکار شده اند.»

وی گفت، «طالبان در ظرف کمتر از دو ماه بیش از ۲۰۰ بار پل ها، سرک ها و زیرساخت های عام المنفعه را در ولایت هرات منفجر کرده اند.»

زینب محسنی، سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت جمعه گذشته گفت، پس از روزها تهدیدهای طالبان، کارگران د افغانستان برشنا شرکت در هرات موفق به ترمیم پایه، وصل کیبل ها و دوباره تامین برق به هرات شدند.

وی گفت، هنگامی که تیم های د افغانستان برشنا شرکت در حال ترمیم پایه بودند، طالبان بارها سعی کردند تا بالای آنها حمله کنند، اما نیروهای امنیتی حملات آنها را دفع کردند.

محسنی گفت، کارگران چندین بار مجبور شدند تا ترمیم پایه را به دلیل تهدیدهای طالبان متوقف کنند.

هزینه های مالی

محسنی افزود، طالبان با تخریب این پایه تقریباً ۷،۹ میلیون افغانی (۱۰۰۰۰۰ دالر) خسارت مالی را به د افغانستان برشنا شرکت هرات وارد کردند.

سید احمد شهیدپور کارمند یک فابریکه مواد غذایی در شهر صنعتی هرات گفت، برق نه به حکومت تعلق دارد و نه به طالبان. این متعلق به ملت است و مردم از آن استفاده می کنند.

وی گفت، تنها از فابریکه وی، ۲۴۰ کارمند با قطع برق از سوی طالبان متاثر شدند.

شهیدپور گفت، «این ۲۴۰ نفر اعضای ۲۴۰ خانواده هستند. چنین اعمال طالبان باعث فقر می شود.»

همچنین صنایع هرات به دلیل قطع شدن برق، بیش از ۷۹ میلیون افغانی (۱ میلیون دالر) در روز متحمل خسارت شدند، و این امر باعث اختلال در کار در شهر صنعتی شد.

حمیدالله خادم، مدیر اتاق صنایع و معادن هرات گفت، قطع شدن برق فعالیت های دو فابریکه تولید آکسیجن را زمانی در این شهرک صنعتی متوقف کرد که در جریان افزایش روزانه موارد کووید-۱۹ در شهر هرات نیاز مبرم به آکسیجن وجود دارد.

خادم با بیان اینکه با توقف تولید، فابریکه ها هنوز هم مجبور به پرداخت حقوق کارمندان خارج از کار خود هستند، گفت، «ما در شهر صنعتی فابریکه های بزرگ داریم و هرکدام آنها بین۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کارمند دارند.

وی گفت، پس از توقف تولیدات افغانی، کشورهای همسایه محصولات خود را به افغانستان صادر می کنند و محصولات خود را جایگزین محصولات داخلی افغانی می کنند.

وی با افزدن این مطلب که اخلال اخیر در برق وضعیت را بدتر کرده است گفت، «ما در یک بازار رقابتی چالش برانگیز و ناسالم فعالیت می کنیم.»

خادم گفت، «به احتمال زیاد تخریب پایه برق با این رقابت ناسالم مرتبط است.»

ایتلاف طالبان و ایران

اقتصاددان محمد رفیق حسینى در هرات گفت، بدون تردید حکومت ایران با توجه به خصومت این کشور در برابر محصولات افغانی، برای تخریب پایه متذکره برق با طالبان همکاری کرده است.

وی گفت، «ایران همیشه برای آسیب رساندن به شهر صنعتی و صنایع داخلی اقداماتی انجام داده است.»

حسینی همچنین رژیم ایران را به دست داشتن در صادرات غیرقانونی و قاچاق کالاها به افغانستان متهم کرد.

نثار احمد غوریانی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان در مراسم افتتاح سه فابریکه در شهرک صنعتی هرات به تاریخ ۲۷ ثور به خبرنگاران گفت که کشورهای همسایه نمی خواهند صنایع افغانستان رشد کنند.

غوریانی گفت، سیاست های مخرب این کشورهای همسایه به صنایع داخلی آسیب جدی وارد کرده است.

وی افزود، «حکومت اخیراً با سیاست های تخریبکارانه همسایگان مقابله را آغاز کرده و با آنها سخت مبارزه می کند.»

قتالی، والی سابق هرات به سلام تایمز گفت، همسایگان افغانستان به منظور تسخیر بازار افغانستان قصد دارند به هر قیمت که باشد به تولیدات داخلی کشور آسیب برسانند.

وی افزود، «جنگ در این منطقه ریشه در منافع اقتصادی دارد. تا زمانی که جنگ ادامه یابد، کشورهای همسایه افغانستان را یک بازار مناسب برای خود می دانند.»

قتالی تعهد کرد که افغانستان به این همسایگان اجازه آسیب رساندن بیشتر به صنایع داخلی خود را نخواهد داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در واقع، این بازی جدید نیست. این بازی از ۴۵ سال گذشته در برابر افغانها ادامه دارد. در آن زمان ایران و پاکستان و حتی جهان غرب از تخریب کنندگان حمایت می کردند و اکنون ایران مستقیماً از آنها حمایت می کند. برعکس، پاکستان به نمایندگی و کمک غرب از آنها حمایت می کند. مردم ما باید خودشان فکر کنند، هوشیار شوند و ملکیت ها و زیرساخت های خود را از بین نبرند.

پاسخ