اقتصاد

طی دو ماه گذشته سکتور خصوصی ۵۰ میلیون دالر را در اقتصاد افغانستان سرمایه گذاری کرده است

گزارش از نجیب الله

یک کارگر در یک فابریکه کیک، که به تاریخ ۲۷ ثور در شهر صنعتی هرات افتتاح شد، دیده می شود. [عمر/ سلام تایمز]

یک کارگر در یک فابریکه کیک، که به تاریخ ۲۷ ثور در شهر صنعتی هرات افتتاح شد، دیده می شود. [عمر/ سلام تایمز]

کابل -- به گفته وزارت صنعت و تجارت، تولید کنندگان در ماه های اخیر حدود ۳.۹ میلیارد افغانی (۵۰ میلیون دالر) افزایش را در سرمایه گذاری در بخش خصوصی در سراسر افغانستان دریافت کرده اند.

احمد فواد احمدی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت، طی دو ماه گذشته، ۱۰ فابریکه در ولایت های قندهار، هرات و ننگرهار فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه ۴۰ فابریکه دیگر در حال آمادگی برای شروع فعالیت در ماه های آینده هستند، گفت، «سرمایه گذاران محلی افغان در این فابریکه ها سرمایه گذاری کرده اند.»

وی افزود، «ما به زودی یک شرکت تولیدی نوشیدنی های غیر الکلی را با سرمایه گذاری مجموعی حدود ۱،۵ میلیارد افغانی (۲۰ میلیون دالر) در ولایت هرات افتتاح خواهیم کرد. توقع می رود که به تعداد ۱۰۰۰ کارگر در این فابریکه ها کار کنند.»

وزارت صنعت و تجارت به تاریخ ۳ جوزا اعلام کرد که این وزارت اخیراً سه فابریکه صنعتی را در پارک صنعتی شوراندام در قندهار با سرمایه گذاری مجموعی ۹۴ میلیون افغانی (۱،۲ میلیون دالر) افتتاح کرده است.

این فابریکه ها پمپرهای اطفال، کوتکس های بهداشتی بانوان، دستمال کاغذی و لوله های پلیوینیل کلوراید تولید می کنند و بیش از ۲۰۰ شغل را برای باشندگان این ولایت فراهم کرده است.

وزارت صنعت و تجارت به تاریخ ۲۸ ماه ثور اعلام کرد که این وزارت در وسط ماه ثور سه فابریکه تولیدی را که همه پروسه های تولید را جابجا انجام می دهند افتتاح کرده است.

این فابریکه ها از طریق سرمایه گذاری ۷۸۶ میلیون افغانی (۱۰ میلیون دالر) ۵۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم را فراهم كرده اند.

محل استخدام جنگجویان

اعضای پارلمان و سایر شهروندان می گویند، توجه حکومت به بخش تولید و ایجاد اشتغال یک بدیل مورد پسند نسبت به وعده های دروغین طالبان است.

طالبان به جای سرمایه گذاری از طریق پروژه های زیربنایی و ایجاد مشاغل پایدار برای آینده افغانستان، از جوانان بیکار با استخدام کردن آنها به جنگ، طولانی کردن جنگ و ویرانی سوء استفاده می کنند.

غلام ولی افغان، عضو ولسی جرگه از ولایت هلمند گفت، «فقر و بیکاری در افغانستان به حدی رسیده است که جوانان ما مجبور می شوند که به گروههایی که علیه حکومت می جنگند بپیوندند و سرانجام جان خود را از دست دهند.»

وی گفت، «طالبان و سایر گروه های تروریستی از فقر و بیکاری جوانان سوء استفاده می کنند و مردم ما را برای پیوستن به نبردهایشان استخدام می کنند.»

محبوبه رحمت، عضو ولسی جرگه از سمنگان تأیید کرد که طالبان در برخی از مناطق افغانستان از بیکاری و فقر برای استخدام مردم در صفوف شورشیان استفاده می کنند.

وی گفت، «با این حال، در برخی از ولایات مانند سمنگان، باشندگان آن به ویژه جوانان با وصف همه چالش ها از پیوستن به طالبان خودداری کرده اند.»

وی گفت، بسیاری از باشندگان ولایت سمنگان به جای پیوستن به طالبان برای پیدا کردن کار به خارج از کشور رفته اند زیرا آنها به خوبی از تأثیر سوء پیوستن به طالبان و جنگ با دیگر افغان ها آگاه هستند.

فرهاد، یک باشنده ولایت کندز که در کابل میوه فروشی می کند، توضیح داد که طالبان چگونه وی را برای پیوستن به صفوف آنها تحت فشار قرار داده بود.

وی با نام مستعار گفت، «من دو سال بیکار بودم. طالبان می دانستند که من برای زنده ماندن بسیار ناامید شده بودم؛ بنابر این، آنها از من دعوت کردند و من به خاطر بدست آوردن پول به آنها پیوستم.»

وی گفت، «بعد از دو ماه خدمت در این گروه، متوجه شدم كه بسیاری دیگر مانند من به دلیل بیكاری مجبور شده بودند که به طالبان پیوندند.»

وی گفت، او درک کرد که اعمال طالبان نادرست و بیرحمانه است زیرا آنها بالای مردم افغانستان ظلم می كنند و از آنها پول اخاذی می كنند.

وی گفت، «وجدانم به من اجازه ادامه کار با گروه تروریستی طالبان نداد، بنابراین من تصمیم گرفتم که به همراه همسر و دو فرزندم به کابل بیایم و از راه مشروع نفقه بدست بیاورم.»

ایجاد اشتغال

عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت، حکومت در تلاش است تا مشاغل بیشتری را ایجاد کند تا احتمال استخدام افغان ها توسط گروه های تروریستی کاهش یابد.

وی گفت، «حکومت از هیچ تلاشی برای رفع کردن مشکلات بیکاری دریغ نمی کند.»

وی افزود، «درک ما این است که افراد آگاه و با دانش هرگز به گروه های تروریستی و افراطی به خاطر فرار از فقر و بیکاری نخواهند پیوست.»

احمدزی گفت، «حکومت از طریق کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در ساختار خود وظایف را اعلام و مردم را استخدام می کند.»

احمدزی گفت، این وزارت با فراهم ساختن آموزش های حرفه ای فرصت هایی را برای شهروندان تعلیم یافته یا نیمه تعلیم یافته ایجاد کرده است تا قبل از ورود به بازار کار مهارت ها را کسب کنند.

احمدزی گفت، این وزارت تفاهم نامه ای را به خاطر اعزام افغان ها به خارج از کشور برای کار امضا کرده است. وی افزود که تعدادی از کارگران به زودی به امارات متحده عربی و سایر کشورها عازم خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500