تروریسم

داعش بدون رهبر و بی صدا، اعتبار و نفوذ خود را از دست می دهد

گزارش از ولید ابوالخیر

خانه‌ای که ترکیه اعلام کرد ابوالحسین القریشی، رهبر داعش را در آن هدف قرار داده است، در این عکس اسکرین شات که بتاریخ ۱۱ ثور از ویدیویی که توسط تی آرتی در یوتیوب منتشر شده است، به تصویر کشیده شده است.

خانه‌ای که ترکیه اعلام کرد ابوالحسین القریشی، رهبر داعش را در آن هدف قرار داده است، در این عکس اسکرین شات که بتاریخ ۱۱ ثور از ویدیویی که توسط تی آرتی در یوتیوب منتشر شده است، به تصویر کشیده شده است.

قاهره -- کارشناسان می گویند، ناکامی داعش در اعلام نام پنجمین «خلیفه» پس از ادعای ترکیه که نیروهایش خلیفه چهارم را کشته اند، نشان دهنده ناتوانی این گروه است.

آنها گفتند که ناتوانی رهبران باقیمانده این گروه در توافق بر سر جانشین - یا حتی تایید یا تکذیب مرگ آخرین رهبر - اعتبار آن را در میان حامیانش کاهش می دهد و به طور بالقوه باعث خروج جنگجویان آن می شود.

احمد الخزالی، روزنامه نگار عراقی مقیم قاهره و متخصص در گروه های تروریستی، گفت، «داعش تاکنون توسط چهار خلیفه رهبری شده است،»

از این تعداد، همانطور که توسط ایالات متحده و داعش تایید شده است، سه نفر، از جمله ابوبکر البغدادی، رهبر اول این گروه، که از سال ۱۳۹۳ تا ماه میزان ۱۳۹۸ رهبری داعش را بر عهده داشت، زمانی که با انفجار واسکت انتحاری خود را کشت، کشته شده اند.

یکی از عناصر داعش به تاریخ ۲۴ماه قوس پس از دستگیری توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در اینجا دیده می شود. [نیروهای دموکراتیک سوریه]

یکی از عناصر داعش به تاریخ ۲۴ماه قوس پس از دستگیری توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در اینجا دیده می شود. [نیروهای دموکراتیک سوریه]

یکی از اعضای کلاه سفیدها لاشهء یک موترسایکل را که توسط دو عضو داعش استفاده می شد و بتاریخ ۲۲ جوزا ۱۴۰۱ از سوی یک هواپیمایی بدون سرنشین هدف قرار داده شد، بررسی می کند. [کلاه سفیدها]

یکی از اعضای کلاه سفیدها لاشهء یک موترسایکل را که توسط دو عضو داعش استفاده می شد و بتاریخ ۲۲ جوزا ۱۴۰۱ از سوی یک هواپیمایی بدون سرنشین هدف قرار داده شد، بررسی می کند. [کلاه سفیدها]

البغدادی خود را در یک تونل زیرزمینی به همراه دو کودک که به نظر می رسید زیر ۱۲ سال سن داشتند، در جریان حمله نیروهای ویژه آمریکا به مخفیگاه وی در ولایت ادلب سوریه منفجر کرد.

جانشین البغدادی، ابوابراهیم الهاشمی القریشی، در ماه دلو سال ۱۴۰۱ در جریان یورش قوای خاص ایالات متحده به مخفیگاه وی در نزدیکی اطمه در شمال غرب سوریه، خود را منفجر کرد و اعضای خانواده او را به همراه خود کشت.

جانشین او، ابوحسن الهاشمی القریشی، زمانی که گروه های محلی در ولایت درعا سوریه مخفیگاه او را در ماه میزان گذشته محاصره کردند، خود را منفجر کرد.

چه کسی داعش را رهبری می کند؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تاریخ ۱۰ ثور اعلام کرد که نیروهای ترکیه چهارمین سرکرده این گروه، ابوالحسین الحسینی القریشی را در یک عملیات ویژه در شمال سوریه کشته اند.

الخزالی خاطرنشان کرد که در این اعلامیه تاریخ عملیات ذکر نشده است.

وی همچنین گفت، با وجود گذشت بیش از یک ماه، هیچ اطلاعیه ای از سوی این گروه مبنی بر مرگ وی یا نام خلیفه جدید با دعوت به بیعت با وی اعلام نشده است.

او گفت که این گروه معمولاً زمانی که رهبر ارشد آن کشته می شود، اعلامیه می دهد، «و ظرف چند روز خلیفه جدید با فراخوانی برای بیعت با او اعلام می شود».

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده مرگ چهارمین «خلیفه» را تایید نکرده است، گفت، اما این اتفاق نیفتاده است.

همین فقدان معلومات به بی اعتمادی در صفوف افراط گرایان دامن زده است.

الخزالی گفت، «علاوه بر تردید در مورد مرگ [خلیفه چهارم]، دلیل [عدم اعلام] ممکن است عدم توافق بین سران باقیمانده گروه بر سر نام جانشین باشد،»

وی گفت، تعیین جانشین در صلاحیت مجلس شورای این گروه است و انتظار می رود اعلامیه ای صادر شود که در آن نام خلیفه جدید اعلام، و بیعت خواسته شود.

وی خاطرنشان کرد، تاخیر در اعلام نام جانشین «به این گروه آسیب می رساند و اعتبار آن و آنچه از قدرت آن باقی می ماند را تضعیف می کند.»

بسیار غیر معمول

وائل عبدالمطلب، کارشناس گروه های تروریستی، گفت، بسیار غیرعادی است که رهبر ارشد یک گروه افراطی کشته شود «جانشین او اعلام نشود، یا حداقل در یک پیام صوتی یا طریقه مشابه از مرگ او انکار نشود،»

او گفت، اگر این نشان دهنده چیزی باشد، ضعف فعلی گروه افراطی و از دست دادن قدرت آن برای برقراری روابط بین عناصر باقی مانده و امیران است.

او گفت، این به طور طبیعی منجر به خروج عناصر باقی مانده برای پیوستن به دیگر گروه های افراطی و بیعت با رهبران آنها خواهد شد.

عبدالمطلب خاطرنشان کرد که بیعت برای این گروه ها ضروری، «و نشان دهنده وفاداری در میان مبارزان» است.

او گفت، «بدون آن، بر اساس اعتقادات آنها جهاد معنی ندارد،»

عبدالمطلب علاوه بر ضربه به ساختار بنیادی این گروه گفت، «این ضربه ای به اعتبار این گروه در میان غیرنظامیان در مناطق حضور آن خواهد بود» زیرا اعتبار و نفوذ و قدرت خود را که آنها را تهدید می کرد، از دست خواهد داد.

هیچ نامزد واقعی باقی نمانده است

یحیی محمد علی، تحلیلگر استراتیژیک مصری و کارشناس گروه های تروریستی، گفت، «حتی اگر داعش نام جانشین جدید خود را اعلام کند، انتظار می رود که او برخلاف اسلافش بیعت جهانی را کسب نکند،»

او گفت، «بیشتر رهبران خط اول کشته شده اند و هیچ نام افراطی برجسته ای که چنین حمایتی داشته باشد، باقی نمانده است،»

وی افزود، «در مورد رهبران جدید، چون این گروه چندپاره و در تعدادی از مناطق پراکنده است، توانایی آنها برای کنترل بقیه رهبران بسیار ضعیف است.»

وی گفت بنابراین پیش بینی می شود که قدرت این گروه در هفته ها و ماه های آینده به پایین ترین سطح خود کاهش یابد و عناصر آن به دلیل این ضعف در رهبری نتوانند هیچ حمله قابل توجهی را انجام دهند.

مازن ذکی، مدیر بخش رسانه های جدید مرکز مطالعات و تحقیقات منطقه ای ابن الولید گفت که تقریباً هیچ فعالیت رسانه ای داعش در رسانه های اجتماعی وجود نداشته است.

او گفت، استثنا تنها یک روزنامه تبلیغاتی داعش به نام النباء است که شامل برخی از اخبار عادی منتشر شده توسط رسانه های اصلی می باشد.

او گفت، بیشتر اخبار مربوط به فعالیت این گروه در آفریقا است و خاطرنشان کرد که «حتی خود طراحی بسیار معمولی است و با قابلیت های متوسط توسط افرادی که حرفه ای نیستند تولید شده است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش بدترین گروه تروریستی جهان است. هیچ احترامی برای سنت و دوستی قائل نیستند. آنها اقداماتی را به نام اسلام انجام می دهند که چیزی جز افترا به اسلام ندارد.

پاسخ

در افغانستان یک کار خوب کی طالبان کرد گروه ترورستی داعش را از افغانستان ختم کرد است . طالبان در هر نقته افغانستان کی گروه داعش پیدا شود نیروهای طالبان به سرکوبی آنان به زود ترین فرصت خود را به همان جای رسنده و آنان را ختم می کند . در افغانستان گروه داعش روز به روز ختم شده می رود یکانه کار خوب را که طالبان انجام داده است همین کار است که طالبان گروه داعش را از افغانستان ختم کرد .

پاسخ

اگر امروز بادار گروه داعش به او بگوید که رهبر پنجم یا ششم را اعلام کند، همان لحظه اعلام می شود، اما بادارشان برایشان دستور نمی دهد. استخبارات جهان این پروژه ها را به اساس منافع خود می چرخاند. در هر نقطه ای که منفعتی باشد گروه های بزرگ تروریستی و اطلاعاتی را آنجا می گذارند، اما وقتی منافع شان تمام شد به بهانه ای همه چیز را صفر اعلام می کنند و بهانه کوتاهی می کنند که گروه مذکور دیگر در دسترس نبوده است. او هیچ چانسی در جنگ نداشت. بنابراین کسانی که به او فرصت دادند او را متوقف کردند تا زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در افغانستان سود می بردند، اینجا بودند. هنوز هم وقتی منفعت جمهوریت قطع شد، طالبان را بر مردم تحمیل کردند. در سوریه، عراق... همین طور است.

پاسخ