تروریسم

اختلافات در رابطه به 'مرتدین' بر تلگرام، حاکی از افزایش اختلافات درونی شعبه خراسان داعش است

گزارش از سلیمان

این تصویری که توسط داعش در تلگرام منتشر شده است، گروهی از جنگجویان را نشان می دهد که در اطراف یک تیلیفون هوشمند گرد هم جمع شده اند. [آرشیف]

این تصویری که توسط داعش در تلگرام منتشر شده است، گروهی از جنگجویان را نشان می دهد که در اطراف یک تیلیفون هوشمند گرد هم جمع شده اند. [آرشیف]

کابل -- بر اساس یک گفتگوی کتبی اخیر در تلگرام که توسط سلام تایمز مشاهده شده است، اعضای گروه داعش در افغانستان به طور فزاینده ای در رسانه های اجتماعی، در مورد اینکه آنها چه کسانی را کافر می دانند، با هم اختلاف دارند.

این پیام ها، که از ۲۹ سنبله ارسال شده اند، حاکی از این است که گویا سایر گروه های جنگجوی -- در این مورد، تحریک طالبان پاکستان مرتد هستند.

تحریک طالبان پاکستان از زمان آغاز کار در ماه قوس ۱۳۸۶، با طالبان افغان و القاعده رابطه داشته است، که هر دو رقیب داعش است و برای ازدیاد پیروان رقابت می کنند و گاه درگیری می کنند.

در ماه میزان سال ۱۳۹۷، تحریک طالبان پاکستان یک نسخه هدایات عملیاتی ۱۲ صفحه ای را صادر کرد که شامل بخشی بود که اعضای شعبه خراسان داعش را مرتد اعلام کرده بود.

در تصویر، اعضای گروه داعش در ماه عقرب سال گذشته مشاهده می شوند که، به مواضع طالبان در افغانستان شلیک می کنند. بسیاری از اعضای داعش اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان هستند. [آرشیف]

در تصویر، اعضای گروه داعش در ماه عقرب سال گذشته مشاهده می شوند که، به مواضع طالبان در افغانستان شلیک می کنند. بسیاری از اعضای داعش اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان هستند. [آرشیف]

در گفتگوی کتبی اخیر، اعضای داعش دیده می شوند که در مورد اینکه آیا تحریک طالبان پاکستان کافر است، بحث می کنند.

در تلاشی برای خنثی کردن این استدلال، «محمد بن قاسم»، یک کاربر چینل شعبه خراسان داعش، بعداً مقاله ای را منتشر کرد که به پیروان هشدار می داد که تحریک طالبان پاکستان واقعاً مرتد هستند.

در مقاله پرسیده شده است، «طالبان مرتد پاکستان ... مجاهدین محترم [داعش] را کافر و خوارج می نامند، بنابراین تفاوت بین طالبان افغان و آنها [تحریک طالبان پاکستان] چیست؟»

«من از اعضای [گروه داعش] می خواهم که اهداف اصلی را فراموش نکنند، و اجازه ندهند که این منافقین در قلب شما شک ایجاد کنند و -- خدای نکرده -- شما را گمراه کنند.»

مقاله دستور داده است، «تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که این چینل ها را ترک کنید. سایر مسلمانان را نیز از چنین توطئه ها آگاه کنید و هرگز در مورد موضوعاتی که توسط آنها آورده شده بحث نکنید.»

کاربران در گروپ های شعبه خراسان داعش در تلگرام همچنین به طور متواتر درباره حضور «جاسوسان» در چینل ها و گروه ها بحث می کنند و این واقعیت را نشان می دهند که برای مدیران داعش کاری سختی است بدانند که به چه کسی اعتماد کنند.

شکافها در شعبه خراسان داعش

امین الله شارق، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «رهبران داعش تلاش می کنند تا اعضای خود را در کنار هم نگه دارند و نشان دهند که همه متحد هستند، اما عقاید متناقض آنها در مورد کافر دانستن طالبان پاکستان و تفسیرهای مختلف آنها از اسلام نشان می دهد که در میان جنگجویان داعش شکافهای داخلی به وجود آمده اند.»

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، به تاریخ ۵ عقرب در یک عملیات ویژه ایالات متحده در سوریه کشته شد.

شارق گفت، «همانطور كه آنها همدیگر را کفار می خوانند، نشان مي دهد كه در اين گروه دشمنی هایی ایجاد شده اند. علاوه بر این، افزایش عملیات هوایی و زمینی ممکن است باعث افزایش اختلافات بین جنگجویان داعش شده باشد.»

اکبرجان فولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «برخی گزارش ها و شواهد و مدارک نشان می دهد که تعدادی از افغانهایی که با داعش عهد بسته اند به دلیل استراتیژی بسیار بیرحمانه آنها، از آنها جدا شده اند.»

وی گفت، «پیش از این تصور می شد كه جنگجویان داعش در یک گروه تحت رهبری متحد سازماندهی شده اند، اما مواضع متناقض اعضای این گروه نشان می دهد كه آنها تحت یک رهبری نیستند.»

فولاد افزود، «اختلافات بین اعضای آنها نشانه آغاز شکاف در این گروه است.»

به گفته نعمت الله كریاب، نماینده ولایت كنر در ولسی جرگه، كه قبلاً در زمان خود به عنوان یک ژورنالست، با رهبران داعش صحبت كرده بود، این اختلافات ناشی از ریشه اعضای شعبه خراسان داعش است.

به گفته مقامات امریکایی، حدود ۷۰٪ از جنگجویان داعش در افغانستان، اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان هستند که با ادامه سرکوب شدن مجبور شدند از پاکستان خارج شوند، و به داعش پیوستند.

کریاب گفت، «تعدادی از اعضای گروه داعش اصرار داشتند که رهبری داعش در افغانستان به طالبان پاکستان داده شود، اما وقتی جنگجویان داعش از عراق، سوریه، [و مناطق دیگر] شرق میانه و چیچین به افغانستان آمدند، با این نظر مخالف بودند و این زمانی بود که شکافها در بین جنگجویان داعش ظاهر شد.»

وی با اشاره به کمربند قبیله ای پاکستان گفت، «اکثر جنگجویان و فرماندهان داعش که در افغانستان فعالیت می کنند به مناطق اورکزی، باجور، مهمند و وزیرستان تعلق دارند.»

كریاب گفت، «من فکر می کنم داعش به دلیل همدردی [طالبان پاکستان] با طالبان افغان، طالبان پاکستان را کافر می خواند -- همانطور که می بینیم، داعش و طالبان [افغان] به طور مسلسل با یکدیگر می جنگند.»

نقض اصول داعش

گفتگوی کتبی ۲۹ سنبله همچنان نشان می دهد که اعضای گروه شعبه خراسان داعش، قوانین این گروه را در مورد بحث درباره خسارات جبهه نبرد و به اشتراک گذاشتن محتوای غیرمجاز، زیر پا می گذارند.

عزیز استانکزی، یک تحلیلگر امور نظامی و سیاسی در کابل گفت، «بر اساس پالیسی و اصول داعش، اعضای این گروه به موضع گیری یا اظهار نظر در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام و دیگر اجازه ندارند. تاپه کفر زدن به یکدیگر یا گروه دیگر و انتشار تصویرهای غیررسمی در صفحات رسمی نشانگر عدم وحدت و نظم و انضباط در بین اعضای داعش است.»

استانکزی گفت، «نشر کردن تعداد تلفات آنها توسط اعضای داعش در صفحات شخصی و ابراز نظر درباره تلفات آنها در جبهه های نبرد، نمونه هایی است که اصول داعش را نقض می کند.»

امجد حسین، یک محقق مستقر در کراچی که بر فعالیت های جنگجویان در رسانه های دیجیتال نظارت دارد گفت، «سرکوب توسط اداره های تطبیق قانون در افغانستان و پاکستان تا حد زیادی شعبه خراسان داعش را تضعیف کرده است و پس از کشته شدن بیشتر فرماندهان آنها، هواداران این گروه ناامید شده و در رسانه های اجتماعی و خدمات پیام کوتاه مانند تلگرام، ناامیدی خود را نشان می دهند.»

حسین گفت، «حامیان شعبه خراسان داعش به طور واضح سیاست سخت این گروه راجع به بحث نکردن آشکار در مورد شکافهای داخلی، را نقض می کنند زیرا سایر حامیان را کافر جلوه می دهند.»

وی افزود، «به نظر می رسد كه شعبه خراسان داعش در این منطقه در حال شکست است و احتمال دارد كه درگیری بین طرفداران آنها در رسانه های اجتماعی، بر روی زمین آغاز شود.»

به گفته مقامات افغان، داعش با مشکلات متعددی در افغانستان روبرو شده است و این گروه تروریستی نمی تواند به صورت رو در رو با نیروهای امنیتی مقابله کند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «برخلاف چند سال گذشته، داعش شکسته شده است ... و این گروه حتی در وضعیتی که در یک سال پیش وجود داشت، نیست.»

وی گفت، «با هر روزی که میگذرد، سطح حملات و فشارها بر آنها افزوده می شود و تنها در چند ماه اخیر صدها جنگجوی داعش توسط نیروهای امنیتی نابود شده اند.»

[ضیاءالرحمان از کراچی در این گزارش کمک کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باید خواسته آنها صلح و محبت باشند. چرا آنها مرگ و ویرانی می خواهند؟

پاسخ