امنیت

ایالات متحده یک مؤسسه خیریه مستقر در افغانستان را به دلیل کمک کردن به داعش، تحریم کرد

سلام تایمز

در این تصویر، مظنونین داعش پس از دستگیری مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۱ سنبله توسط نیروهای استخباراتی افغان در مقر ریاست امنیت ملی در کابل به رسانه ها معرفی می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر، مظنونین داعش پس از دستگیری مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۱ سنبله توسط نیروهای استخباراتی افغان در مقر ریاست امنیت ملی در کابل به رسانه ها معرفی می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشینگتن -- به تعقیب وارد نمودن ضربه های اخیر بالای داعش، حکومت ایالات متحده شبکه های مالی، تدارکاتی و استخدام این گروه را در شرق میانه و آسیای جنوبی سرکوب می کند.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه ایالات متحده به روز دوشنبه (۲۷ عقرب) تحریم های را بالای تعدادی از سازمان ها و شرکت ها «به دلیل فراهم نمودن پشتیبانی مالی و لوژستیکی مهم برای داعش» اعلام کرد.

یکی از سازمان های تحریم شده، سازمان مصؤنیت اجتماعی نجات مستقر در افغانستان است که وزارت خزانه گفته است که از «بهانه گیری های خیریه کاذب به عنوان پوششی برای تسهیل در انتقال بودجه و حمایت از فعالیت های شعبه این گروه تروریستی در افغانستان، شعبه خراسان داعش استفاده می کند.»

دفتر کنترل دارایی های خارجی همچنان دو تن مأمورین تدارکات داعش را در ترکیه و چهار شرکت وابسته به داعش که در سوریه، ترکیه و سراسر خلیج فارس و اروپا فعالیت می کنند به دلیل «فراهم نمودن پشتیبانی مالی و لوجستیکی مهم برای داعش» معرفی کرد.

در تصویر، نشان بنیاد مصؤنیت اجتماعی نجات نشان داده شده است. [بنیاد خیریه نجات/فیسبوک]

در تصویر، نشان بنیاد مصؤنیت اجتماعی نجات نشان داده شده است. [بنیاد خیریه نجات/فیسبوک]

در این تصویر، نمای برخی از اعضای داعش مشاهده می شود که در ماه عقرب تسلیم نیروهای امنیتی افغان شده اند. شعبه خراسان داعش اعلامیه ای را به تاریخ ۲۶ عقرب منتشر کرد که شکست خود در این منطقه را پذیرفت. [وزارت دفاع افغانستان]

در این تصویر، نمای برخی از اعضای داعش مشاهده می شود که در ماه عقرب تسلیم نیروهای امنیتی افغان شده اند. شعبه خراسان داعش اعلامیه ای را به تاریخ ۲۶ عقرب منتشر کرد که شکست خود در این منطقه را پذیرفت. [وزارت دفاع افغانستان]

استیفن تی منوچین، وزیر خزانه گفت، پس از عملیاتی که منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش در ماه گذشته شد، دولت ایالات متحده «برای نابودی کامل شبکه باقی مانده حجرات تروریستی داعش مصمم است.»

وی گفت، اقدامات اخیر «با کاهش توانایی داعش در جذب و مسلح کردن جنگجویان در سطح جهان با مهر زدن زمینه های مالی آن»، به این امر کمک می کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا روز دوشنبه در تویتی اظهار داشت، «ایالات متحده با تحریم های جدید بالای ۹ اشخاص و سازمان های متعلق به داعش، فشارها را افزایش می دهد. داعش همچنان یک خطر برای امنیت و ثبات جهانی باقی می ماند. ما همراه با ائتلاف جهانی برای ایجاد اختلال در شبکه های مالی این گروه همکاری خواهیم کرد.»

یک شرکت پوششی

وزارت خزانه گزارش داد، نجات «به عنوان یک شرکت پوششی برای تسهیل در انتقال وجوه و پشتیبانی از فعالیت های شعبه خراسان داعش» مورد استفاده قرار گرفته بود.

در این گزارش آمده است، کمک نجات برای شعبه خراسان داعش شامل پشتیبانی مالی، مادی یا تکنولوژیکی، به شمول اجناس یا خدمات است.

در این گزارش آمده است، نجات «به نمایندگی از شعبه خراسان داعش از افراد در قطر، امارات متحده عربی، عراق و دیگر کشورهای شرق میانه کمک های مالی جمع آوری کرده است. پول از طریق سیستم بانکی -- از خلیج به آسیا منتقل شد -- جایی که یک هماهنگ کننده شعبه خراسان داعش می توانست وجوه منتقل شده را جمع آوری کند.»

در این گزارش آمده است، «دفاتر این مؤسسه پست خیریه، این وجوه را به فرماندهان شعبه خراسان داعش در کابل و جلال آباد توزیع می کردند.»

بر اساس گزارش وزارت خزانه، در نیمهء سال ۱۳۹۵، رهبران افغان داعش خراسان جلسات برنامه ریزی را تحت پوشش یک همبستگی سلفی با حمایت نجات برگزار كردند.

وزارت خزانه گفت، «اعضای اجرایی نجات و رهبران برجسته سلفی در افغانستان جلساتی را برگزار کردند که برخی از آنها حامیان مالی نجات بودند.»

وزارت خزانه، روح الله وکیل، یکی از اعضای اجرایی نجات که در رهبری آن جلسه همکار بود، و سید حبیب احمد خان، که تا سال ۱۳۹۸ به عنوان رئیس نجات شناخته می شد، را به عنوان هواداران شعبه خراسان داعش معرفی نمود. خان در کویت مستقر است.

وزارت خزانه، خان را به عنوان یک تسهیل کننده شعبه خراسان داعش معرفی کرد.

در اعلامیه وزارت خزانه آمده است، «وزارت خزانه همچنان متعهد است تا از مؤسسات خیریه در برابر سوءاستفاده های تروریستی محافظت کند و همچنان به شناسایی و مختل کردن عملکرد سازمان های تقلبی که موجب تضعیف صداقت سکتور خیریه می شود، ادامه خواهد داد.»

داعش در ننگرهار شکست خورد

براساس گزارش وزارت خزانه، در اوایل سال ۱۳۹۵، یک تسهیل کننده شعبه خراسان داعش نجات را اداره می کرد. یک استخدام کننده شعبه خراسان داعش برای این سازمان کار می کرد و جنگجویان را در کابل به خدمت می گرفت و سفر آنها را به ولایت ننگرهار، مرکز منتخب این گروه در افغانستان ترتیب می داد.

با این حال، به دلیل فشارهای شدید نظامی نیروهای افغان و متحدین ائتلاف بین المللی، مبارزه با طالبان برای کسب قدرت و با ایدئولوژی خلاف ارزش های افغانی، داعش نتوانست پایگاه قدرتمند را در افغانستان بدست آورد.

در اعلامیه صادر شده به تاریخ ۲۶ عقرب، شعبه خراسان داعش شکست این گروه در ننگرهار را پذیرفت.

این گروه جنگجوی در اعلامیه ای که در تلگرام منتشر شد، با اشاره به آخرین موضع فاجعه بار داعش در باغوز که در ماه حمل با شکست توسط نیروهای ائتلافی انجامید گفت، «ما در برابر بمب گذاری های امریکا تا زمانی که توانستیم از باغوز [سوریه] فرار کنیم، مقاومت کردیم، و ما در ننگرهار تا زمانی جنگیدیم که دیگر مهماتی نداشتیم.»

در این اعلامیه آمده است، «به اسلحه های مجاهدین خلافت [جنگجویان داعش] نگاه کنید و ببینید که آیا یک گلوله در آنها باقی مانده است.»

در هفته منتهی به اعلامیه شعبه خراسان داعش، صدها نفر از جنگجویان این گروه تسلیم مقامات افغان شدند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار به تاریخ ۲۶ عقرب ۱۸۳ جنگجوی داعش را که تسلیم نیروهای دولتی در دره های بندر و مهمند، ولسوالی اچین شده بودند، طی مراسمی در مقر ریاست امنیت ملی ننگرهار برگزار شده بود، معرفی کرد.

۱۹۰ زن و ۲۰۸ کودک به جنگجویان تسلیم شده در این مراسم که به تاریخ ۲۶ عقرب برگزار شد، همراه بودند.

یکی از جنگجویان تسلیم شده داعش تائید کرد که این گروه در روزهای آخر خود چیزی برای خوردن نداشته است و اینکه جنگجویان چاره ای جز تسلیم نداشتند.

رحمت الله ۳۷ ساله، در مقر ریاست امنیت ملی ننگرهار به رسانه ها گفت، «هنگامی که جنگ ها شدت یافت -- و حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیز انجام شد، ما کنترل خود را از دست دادیم. در آن روزهای اخیر، ما چیزی برای غذا خوردن نداشتیم. چون مرگ در مقابل ما بود، ما فرار کردیم و تسلیم نیروهای امنیتی شدیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهتر است تا حکومت و مردم در از بین بردن این نهاد های به اصطلاح خیریه که در پشت پرده خلاف کار میباشند هرچه عاجل اقدام کنند تا به دیگر جاها سرایت نکند.

پاسخ

بسیار آموزنده و مفید است.

پاسخ