امنیت

در حالی که مذاکرات طالبان معلق اند، حمله افراد نفوذی ۲۴ نفر را از پرسونل امنیتی افغان در زابل کشت

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر دیده می شود که، ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده در جریان مراسمی در پایتخت قطر دوحه به تاریخ ۱۰ حوت، صحنه را ترک می کند. مذاکرات بین طالبان و حکومت افغان براثر موضوع تبادله زندانیان و حملات جنگجویانه متوقف شده است. [جوزپه کاکاس/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده در جریان مراسمی در پایتخت قطر دوحه به تاریخ ۱۰ حوت، صحنه را ترک می کند. مذاکرات بین طالبان و حکومت افغان براثر موضوع تبادله زندانیان و حملات جنگجویانه متوقف شده است. [جوزپه کاکاس/ای اف پی]

کابل -- مقامات به ای اف پی گفتند، در حالیکه تلاش ها برای شروع گفتگو با طالبان متوقف شدند، در یک حمله نفوذی به پایگاه پرسونل امنیتی افغان در جنوب افغانستان روز جمعه (۱ حمل ۱۳۹۹)، دست کم ۲۰ نفر از آنها کشته شدند.

این حمله که قبل از سپیده دم رخ داد در ولایت زابل در حالی صورت گرفت که افغانستان به شمول افزایش خشونت طالبان که یک روند صلح احتمالی را به آشفتگی کشید، و تعداد فزاینده از موارد ویروس کورونا، با بحران های متعددی روبرو شده است.

به گفته رحمت الله یارمل والی این ولایت، این حمله در زابل توسط افراد نفوذی انجام شد که بالای رفقای خود که در حال خواب بودند آتش گشودند. این از زمانی که ایالات متحده در ماه گذشته توافقنامه خروج با طالبان را امضا کرد، یکی از مرگبارترین حملات تاکنون بوده است.

این حمله قبل از سپیده دم، یک پایگاه مشترک پولیس و اردو را در نزدیکی قلات، مرکز ولایت هدف قرار داد.

حاجی عطاجان حقبیان، رئیس شورای ولایتی زابل گفت، «در این حمله، ۱۴ نفر از اردوی افغان و ۱۰ نفر پولیس کشته شدند.»

وی افزود، چهار عضو دیگر از نیروهای افغان مفقود شده اند.

بیان گفت، «این مهاجمان با شورشیان طالب ارتباط داشتند.»

آنها در دو وسیله نقلیه نظامی هاموی همراه با یک موتر پیک اپ، سلاح و مهمات گریختند.

یارمل این آمار را به ای اف پی تائید کرد.

طالبان به یک درخواست اظهارنظر بلافاصله پاسخ ندادند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، طالبان را مقصر دانست.

وی در یک پوست توییتر نوشت، «حکومت افغان حمله طالبان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را در ولایت زابل به شدت محکوم می کند که در آن بسیاری از افراد جان خود را از دست دادند. این عمل ظالمانه طالبان نمونه تعهد آنها برای ادامه خشونت و علیه روند صلح افغان است.»

ولایت زابل مدت ها است که یک پایگاه مستحکم شورشیان است و مکان مقاومت برای ملا محمد عمر رهبر بزرگ پیشین طالبان، که در سال ۱۳۹۲ درگذشت، بود.

هر دو طالبان و حکومت افغان در کابل همچنان بر سر موضوع تبادله پیشنهادشده زندانیان خود به جنگ ادامه می دهند.

غنی به تاریخ ۲۱ حوت فرمان آزادی برنامه ریزی شده ۵۰۰۰ زندانی طالبان را امضا كرد، که این یک تقاضای اصلی طالبان در توافقنامه طالبان با ایالات متحده برای شروع مذاكرات صلح رو در رو با حکومت افغان بوده است.

طالبان تقاضا داشتند که قبل از اینکه مذاکرات شروع شوند، همه آنها یکباره آزاد شوند، در حالی که کابل قصد داشت آنها را در مراحل آزاد کند، البته این امر مشروط بر رفتار خوب طالبان بود.

حکومت افغان کاهش خشونت از طرف طالبان، ضمانتی مبنی بر بازنگشتن جنگجویان آزاد شده به میدان جنگ و شروع مذاکرات مستقیم صلح را به عنوان شرایط آزادی زندانیان تقاضا کرد.

از آنجا که طالبان شرایط درج شده در فرمان غنی را رد کردند، حکومت افغان همانطور که در اصل قصد داشت به عنوان یک رفتار حسن نیت دسته اولیه ۱۵۰۰ عضو طالبان را آزاد کند، هرگز این کار را انجام نداده است.

تهدید ویروس کورونا بزرگتر می شود

حمله زابل درست یک روز پس از آن صورت گرفت كه اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان، طالبان را به تعهد آتش بس به عنوان یک راه حل برای مقابله با ویروس کورونای جدید دعوت كرد، كه ناظرین از گسترش بدون كنترل آن می ترسند.

خالد در یک بیانیه تلویزیونی گفت، «پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از این طاعون آتش بس برقرار شود تا بتوانیم از شیوع آن جلوگیری کنیم و بتوانیم مردم را در هر گوشه کشور تداوی کنیم.»

طبق گزارش وزارت صحت عامه، افغانستان تا ۱ حمل، ۲۴ مورد تائید شده داشته است، اما فقط حدود ۳۰۰ نفر از جمع ۳۵ میلیون نفوس در این کشور آزمایش شده اند. در ایران همسایه، بیش از ۱۰۰۰ نفر بر اثر این ویروس ساری جان های خود را از دست داده اند.

خالد گفت، نیروهای افغان باید حالت تهاجمی بیشتر «دفاع فعال» را علیه طالبان اختیار کنند. این گروه شورشی از زمان امضای توافقنامه با ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت تاکنون، حملات خود را در سراسر کشور ادامه داده است.

زلمی خلیلزاد، مذاکره کننده ایالات متحده که واسطه توافقنامه با طالبان شد در توئیتی به تاریخ ۱ حمل به مناسبت نوروز، از رهبران افغان خواست تا از این «فرصت تاریخی برای صلح» استفاده کنند و با طالبان برای مهارکردن ویروس کورونا کار کنند.

در همین حال، نیروهای امنیتی ایران هزاران پناهنده افغان را که به داشتن ویروس کورونا مشکوک یا تائید هستند گردهمایی می کنند و آنها را بدون توجه به اقدامات بین المللی به منظور محافظت از جهان در برابر شیوع این فاجعه، بطور اجباری به افغانستان اخراج می کنند.

ای اف پی به روز دوشنبه (۲۶ حوت) گزارش داد که حدود ۷۰ هزار نفر افغان در ۲۰ روز گذشته از ایران بازگشتند. آنها در گذرگاه های مرزی کارمندان صحی را تحت فشار قرار داده و ترس از شیوع گسترده در این کشور فقیر را افزایش می دهند.

احمد جاوید نادم، رئیس اداره مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات، که هم مرز با ایران است، هشدار داد که ضرورت به تعداد بیشتری از کارمندان صحی و امکانات آزمایشی بهتر وجود دارد تا با افزایش تعداد عودت کنندگان و جلوگیری از یک فاجعه صحی جلوگیری شود.

نادم به ای اف پی گفت، كارمندان صحی «فقط سؤالاتی را از (عودت كنندگان) می پرسند و درجه حرارت آنها را آزمایش می كنند. این کفایت نمی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نه خیر، این مقاله خوشم نیامد بخاطریکه شما در آن دروغ گفته اید.

پاسخ

مرگ به طالبان خبیث و وحشی که حمله مرگبار را به هم‌وطنان خود در روز نوروز و در شرایطی که جهان با بیماری کرونا درگیر اند و پس از تعهد به صلح، انجام دادند. آنها پیمان شکن هستند. آنها به عهد خود پایبندنیستند. آنها از یک طرف آزاد سازی زندانیان خود را میخواهم از سوی دیگر به حملات شان علیه نیروهای امنیتی ادامه میدهند.

پاسخ

تفاوت بین یک طالب و خر این است که خر به چهار پا راه می رود و اولاد های حرامی استخبارات پاکستان )طالبان( به دو پا راه می روند، اما طرز تفکر آنها نسبت به طرز تفکر خر بدتر است. آیا کسی میتواند ادعا کند که سربازان اردوی ملی افغان و پولیس ملی مسلمان نیستند؟ وقتیکه همه ای آنها مسلمان هستند، پس چرا این دست نشانده های ادارات استخباراتی پنجابی، مسلمانان افغان را می کشند؟

پاسخ