امنیت

طالبان در میان انکار از کاهش خشونت ده ها سرباز افغان را کشتند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان در محلی که به تاریخ ۲۸ سنبله گذشته در آنجا یک موتر بمب طالبان در نزدیکی یک ساختمان خدمات استخباراتی در قلات ولایت زابل منفجر شد، تحقیق می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان در محلی که به تاریخ ۲۸ سنبله گذشته در آنجا یک موتر بمب طالبان در نزدیکی یک ساختمان خدمات استخباراتی در قلات ولایت زابل منفجر شد، تحقیق می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کندوز – مقامات به روز دوشنبه (۱۱ حمل) گفتند، طالبان حدود بیست و چهار پولیس و مبارزین طرفدار حکومت را کشته اند، این دو حمله در حالی صورت می گیرد که این دو حریفان در حال آمادگی برای مذاکرات صلح هستند.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت به ای اف پی گفت، در یکی از حوادث ۱۰ حمل، این شورشیان دست کم شش سرباز و ۱۳ پلیس و شبه نظامیان طرفدار حکومت را در چند پوسته در نزدیکی ساختمان مرکز پولیس در ولایت تخار، کشتند.

در آن زمان یک جشن عروسی در این ساختمان در حال برگزاری بود، اما مهاجمان به این مرکز نرسیدند.

اسیر گفت، «پولیس شجاعانه دفاع كردند و از ورود طالبان در این جشن جلوگیری كردند.»

محمد اعظم افضلی، یک عضو شورای ولایتی تخار، آمار اندک کمی را داد و گفت، در این درگیری که حداقل هفت ساعت طول کشید، ۱۷ پولیس و شبه نظامیان طرفدار حکومت کشته شدند.

طالبان بلافاصله اظهار نظری نکردند.

در همین حال، یک حمله طالبان به تاریخ ۱۰ حمل بالای پوسته اردو در ولایت زابل، دست کم شش سرباز کشته برجا گذاشت.

وزارت داخله گفت، بر اثر انفجار بمب چسبنده به تاریخ ۱۱ حمل در شهر كابل، که به یک لاری كوچک چسپیده بود چهار نفر زخمی شدند.

کسی بلافاصله مسئولیت این کار را به عهده نگرفت.

مذاکرات بین الافغانی

آخرین خونریزی در جریان تلاش های دیپلوماتیک برای شروع مذاکرات بین حکومت افغان و طالبان صورت گرفته است.

طبق توافقنامه با ایالات متحده که ماه گذشته در دوحه امضا شده بود، این شورشیان توافق کردند که با حکومت صحبت کنند، اما این گفتگو با اختلاف درمورد تبادله زندانیان مختل شده است.

قرار بود این مذاکرات از تاریخ ۲۰ حوت در اسلو آغاز شود. اکنون مشخص نیست که چه زمان ممکن است این مذاکرات آغاز شود.

این جنگجویان همچنان به تاریخ ۹ حمل تیم مذاکره کننده حکومت افغان را که برای مذاکره با این گروه شورشی تشکیل شده بود، رد کردند.

پس از ماه ها تأخیر، حکومت به تاریخ ۸ حمل یک تیم ۲۱ نفره – به شمول ۵ زن -- را برای شرکت در مذاکرات آتی اعلام کرد، که این یک گام مهمی برای آوردن طرف های متخاصم به میز، و پردازش دوباره پروسه صلح به رهبری ایالات متحده در مسیرش، می باشد.

وحید عمر، مشاور رئیس جمهور اشرف غنی در امور عامه و استراتیژیک، به تاریخ ۱۰ حمل در توییتر نوشت، «موقف طالبان در مورد تیم مذاکره کننده افغان جالب است. مثل اینکه شما یک مسابقه فوتبال با تیم دیگری داشته باشید و اصرار دارید که تصمیم بگیرید که در طرف مقابل چه کسی بازی کند.»

وی نوشت، «طالب جانه [یعنی طالب عزیز]، ما تیم خود را انتخاب کردیم، وظیفه شما این است که شما از خودتان را انتخاب کنید. زمان رفتن برای رفتن به بازی شیر یا خط!».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کرونا در یک ماه در افغانستان جان ۴ فرد را گرفته است، در حالیکه نبردهای خونین میان طالبان و نیروهای امنیتی در یک ماه گذشته صد ها کشته برجا گذاشته است!

پاسخ

طالبانیکه هر روز دهها هموطن خود را به قتل میرسانند، فردا نزد خدا چه جواب میدهند. قبلاً آنها بهانه می جستند که کشور ما اشغال شده و درکشور ما خارجی ها حضور دارند، اکنون خارجی ها از کشور بیرون می شوند و با آنها توافق کردند که بالای یکی دیگر حمله نمی کنند. اما چرا آنها افغانهای بی گناه را به قتل میرسانند؟ مرگ به این گروه خوانخوار که در این وضعیت وخیم و بحرانی دست به جنای می زنند.

پاسخ

در جریان ده روز گذشته کرونا فقط ۳ شهروند این وطن را کشته است، در حالی که در این مدت دست کم ۱۰۰ عسکر وطن توسط ویروسی که ۲۰ سال است نه دشمن بودن و نه دوست بودن آن در نزد حکومت تعریف دارد قتل عام شدند و آخرین نمونه آن قتل عام دو روز قبل سربازان در خواجه غار تخار است. در بحبوحه تنش‌ها میان حکومت‌های موازی، به خاطر یک ویروس حبس شهروندان در خانه‌ها تجویز می‌شود و ویروس دیگر درجن درجن از محابس رها می‌گردند. انصاف و انسانیت در این کشور مرده است. مردم از این حالت در کشور خسته شده اند. چرا مردم این سرزمین انسان نمی شوند؟

پاسخ