امنیت

جنگجویان طالب با گفتن اینکه این گروه 'برای خارجی ها کار می کند' در بغلان تسلیم شدند

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت بغلان جنگجویان تسلیم شده طالب را به تاریخ ۳۱ ثور، در پلخمری به رسانه ها نشان می دهند. [ریاست امنیت ملی بغلان]

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت بغلان جنگجویان تسلیم شده طالب را به تاریخ ۳۱ ثور، در پلخمری به رسانه ها نشان می دهند. [ریاست امنیت ملی بغلان]

كندوز -- مقامات می گویند، دو گروه جداگانه طالبان در اواخر ماه گذشته تسلیم مقامات محلی در ولایت بغلان شدند.

یک گروه ۱۵ نفره به رهبری محمد زمان به دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی بغلان به تاریخ ۳۱ جوزا تسلیم شد.

زمان گفت، پایان یک بن بست سیاسی بین رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله باعث شد كه این گروه به آینده افغانستان بیشتر خوشبین شوند و به روند صلح بپیوندند.

وی گفت، «با حل شدن مسائل انتخاباتی ... ما به آینده خانواده های خود بیشتر امیدوار شدیم و تصمیم گرفتیم تا راه مان را از طالبان جدا کنیم و به روند صلح بپیوندیم.»

وی گفت، «ما در منطقه تورماش در ولسوالی تاله و برفک با طالبان خدمت می کردیم. ما دیدیم که هدف جنگ طالبان ریختن خون مردم ملکی بی گناه است تا به منافع خارجی ها سود برسانند؛ بنابراین، ما این جنگ را کنار گذاشتیم.»

این جنگجویان ۱۵ میل کلاشنیکوف، نارنجک های قابل پرتاب توسط راکت، یک میل پیکا و انواع مختلف مهمات را تحویل دادند.

ملا نجم الدین، یک عضو این گروه و باشنده تاله و برفک گفت، «ما از جنگ خسته شده ایم. ما هر روز در کوه ها بودیم كه آنجا آب و غذا وجود نداشت.»

وی گفت، «من به طالبان پیوستم و فکر می کردم که جهاد می کنم. اما چون دیدم که این جهاد نیست، از تصمیم خود پشیمان شدم و اکنون در مقابل مردمم شرمنده هستم.»

ملا محمد الدین، یکی دیگر از اعضای گروه تسلیم شده که در کندوز و بغلان جنگیده است گفت، «زمانی که من فهمیدم که طالبان برای خارجی ها کار می کنند، من آنها را ترک کردم.»

محمد الدین گفت، «در هر دو جانب مسلمانان کشته می شوند. من گناه کرده ام و از خدا و قوم خود استدعا می نمایم که مرا ببخشند.»

حفظ امنیت

یک گروه چهار نفری دیگری از طالبان به تاریخ ۲۰ ثور خودشان را همراه با اسلحه خود به پولیس در ولسوالی دهنه غوری، تسلیم کردند.

جنرال ویس احمد صمیمی، قوماندان امنیه بغلان گفت، این جنگجویان برای مدت سه سال گذشته درگیر فعالیت های ضد دولتی در این ولسوالی بودند.

وی گفت، «این گروه فهمید که این جنگ، جنگ ما نیست بلکه از خارج بالای ما تحمیل شده است. بنا براین، آنها اسلحه خود را به زمین گذاشتند.»

وی افزود، «با تسلیم شدن این گروه، سایر جنگجویان تشویق خواهند شد که به زندگی عادی برگردند.»

عبدالقدیم نیازی، سرپرست ولایت بغلان گفت، این افراد تسلیم شده تعهد کرده اند که برای حفظ امنیت در مناطق آنها، با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

نیازی گفت، «ما در تلاش هستیم تا منابع لازم را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند از مردم و مناطق خود در برابر هر متجاوز دفاع کنند.»

وی گفت، «طالبان جز تسلیم شدن چاره ای ندارند. نیروهای امنیتی ما اکنون از نظر مهارت های مسلکی قوی تر هستند و قادر به شکست دادن به طالبان هستند.»

وی افزود، «ما از همه طرف های درگیر در جنگ می خواهیم که از این فرصت استفاده کنند، جنگ و کشتن یکدیگر را متوقف کنند و به روند صلح بپیوندند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500