سلامتی

تجارت مواد مخدر توسط طالبان موجب بلند رفتن رقم معتادین در ننگرهار می شود

نوشته خالد زیری

مقامات ولایت ننگرهار انتقال صدها معتاد به مواد مخدر برای تداوی به شفاخانه های کابل را شروع کرده اند. به گفته مقامات محلی، زراعت گسترده خشخاش، که در تهیه هروئین و سایر مواد مخدر استفاده می شود و توسط طالبان کشت شده است، موجب افزایش شمار معتادان در این ولایت شده است. [خالد زیری]

جلال آباد -- به گفته مقامات محلی، زراعت گسترده خشخاش، که در تهیه هروئین و سایر مواد مخدر استفاده می شود و توسط طالبان کشت شده است، موجب افزایش شمار معتادان در این ولایت شده است.

محمد ادریس ساپی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ننگرهار، گفت: «در ولسوالی های شیرزاد و حصارک ولایت ننگرهار که بیشتر ساحات آن تحت کنترول طالبان هستند، مقدار کشت خشخاش افزایش یافت

ساپی به سلام تایمز گفت: «فابریکه های کوچک [تولید] هروئین نیز وجود دارند که توسط طالبان فعال شده اند و کشت محصولات خشخاش [در ۱۴ ولسوالی] انجام می شود، به همین دلیل تعداد معتادین مواد مخدر افزایش یافته است.»

ساپی به سلام تایمز گفت: «‌بر اساس نظرسنجی اولیه ما، اکنون بالغ بر ۸۰ هزار باشنده در ولایت ننگرهار به مواد مخدر مختلف معتاد استند.»‌

محمد ادریس ساپی، مدیر گروه مبارزه با مواد مخدر ننگرهار، بتاریخ ۱۸ حمل با معتادین مواد مخدر در جلال آباد، ننگرهار، قبل از انتقال شان برای تداوی به کابل گپ می زند. [خالد زیری]

محمد ادریس ساپی، مدیر گروه مبارزه با مواد مخدر ننگرهار، بتاریخ ۱۸ حمل با معتادین مواد مخدر در جلال آباد، ننگرهار، قبل از انتقال شان برای تداوی به کابل گپ می زند. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۸ حمل سال پار، یک زارع در یک مزرعه خشخاش در ولسوالی سرخ رود، ولایت ننگرهار، مصروف برداشت شیره تریاک است. [نورالله شیرزاده / خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۸ حمل سال پار، یک زارع در یک مزرعه خشخاش در ولسوالی سرخ رود، ولایت ننگرهار، مصروف برداشت شیره تریاک است. [نورالله شیرزاده / خبرگزاری فرانسه]

ارائه تداوی

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار، بتاریخ ۲۳ حوت انتقال ۲۰۷ تن از معتادین به مواد مخدر که در سرک های جلال آباد زنده گی می کردند، برای تداوی به کابل را تصویب کرد.

میاخیل به خبرنگاران گفت: «ما این افراد را از سرک های شهر جمع آوری کردیم زیرا در شفاخانه های جلال آباد دیگر هیچ جایی نبود.»

وی گفت: «ما آنها را به شفاخانه های حکومتی در کابل انتقال دادیم تا پیش از بازگشت به منازل شان تداوی شوند. ما به این روند ادامه خواهیم داد تا تعداد معتادین مواد مخدر را کاهش دهیم.»

تعداد از معتادین که برای تداوی به کابل انتقال یافته اند، گفتند که آنها از این تصمیم حکومت خرسند بودند.

محمد رفیق تلاش ۲۹ ساله به سلام تایمز گفت: «من بحیث یک کارگر مهاجر به ایران رفتم و در آنجا به همراه دیگران به هروئین معتاد شدم.»

او گفت: «وقتی من به خانه برگشتم، فهمیدم که زندگی ام در خانه هم دشوار است، و پس از آن در شهر اینجا و آنجا سرقت می کردم تا بتوانم هروئین بخرم.»

تالش گفت: «من برای تمام فامیل ام شرم می آورم. مگر اکنون خرسند استم که آنها من را برای تداوی به کابل انتقال می دهند.»

«من امیدوارم که خداوند من را برکت دهد و بتوانم به همراه دعای پدر و مادرم بقیه عمرم را با آرامش زنده گی کنم.»

مقابله با تاثیر مواد مخدر

مقامات گفتند که انتقال بیماران به کابل یک حرکت ضروری بود، چون شفاخانه ۱۵۰ بستری در ننگرهار تمام معتادان مواد مخدر را در خودش جای داده نمی تواند.

ساپی گفت: «تعداد معتادین رو به افزایش است و تعداد بستر شفاخانه های ما کم است. هر بیمار باید به مدت ۴۵ روز تداوی شود و با تکمیل آن دوره افراد بسیار بیشتر در انتظار بستری شدن هستند.»

«پس این یک معضل است. اکنون ما این جا کار در یک پناهگاه را آغاز کرده ایم که طی چند ماه آتی تکمیل خواهد شد و ده ها بیمار در آنجا تداوی خواهند شد. ما کوشش می کنیم تا خدمات این سکتور در ننگرهار را افزایش دهیم.»

در همین حال، غلام سنایی استانیکزی، رئیس پولیس ننگرهار، به سلام تایمز گفت که پولیس در سال گذشته ۱۸۰ مظنون مرتبط با قاچاق و فروش مواد مخدر را بازداشت کرده است.

وی گفت: «ما ده ها تن مواد مخدر کشف کرده ایم ... ما در مورد دستگیری قاچاقبران بسیار جدی استیم.»

باشنده گان جلال آباد تلاش های حکومت ولایتی را تقدیر می کنند.

شاهدالله شینواری، یک دوکان دار در نزدیکی باغ سراج العمارت در شهر جلال آباد، به سلام تایمز گفت: «سابق بر این اوضاع در این جا خیلی بد بود. معتادان به هروئین وجود داشتند و آنها وضعیت بدی را ایجاد کرده بودند.»

وی گفت: «آنها از ما سرقت کرده و مردم را آزار می دادند. آنها هروئین و مواد مخدر دیگر را در کنار سرک ها استعمال می کردند. اکنون این خوب است که این ساحه از وجوشان تصفیه شده و آنها برای تداوی برده شده اند. ما این اقدام حکومت بسیار خوشحال استیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500