اقتصاد

جنگل های کنر که از چنگ جنگجویان نجات یافته اند، فرصت های مناسب برای کار با چوب را فراهم می کنند

نوشته خالد زیری

محمد رحیم ۲۹ ساله بتاریخ ۲۲ حوت مصروف درست کردن سینی های چوبی در ولسوالی نارنگ است. [خالد زیری]

محمد رحیم ۲۹ ساله بتاریخ ۲۲ حوت مصروف درست کردن سینی های چوبی در ولسوالی نارنگ است. [خالد زیری]

کنر -- جنگل های انبوه ناجو (کاج) در کنر که اکنون کنترول شان از جنگجویان گرفته شده، منابع ضروری جهت ساخت اشیاء دستی و تزئینی خانه که در افغانستان و خارجه به فروش می رسند، را فراهم کرده است.

محمد رحیم ۲۹ ساله، یک باشنده ولسوالی نارنگ که اشیاء و اقلام چوبی می سازد، به سلام تایمز گفت: «در گذشته ما دروازه و کلکین می ساختیم، مگر حالا آنها دیگر منفعتی ندارند.»

وی افزود: «طی چهار ماه گذشته، ما ساخت ظروف مخصوص آب نبات، سینی چوبی، میزهای کوچک، قاب عکس و اقلام دیگر را شروع کردیم. این مارکیت خوب با منفعت مناسب است.»

رونق کسب و کار موجب شده رحیم بتواند هشت کارگر دیگر را در دوکان اش استخدام کند.

بتاریخ ۲۲ حوت، اقلام چوبی در یک دوکان در ولسوالی نارنگ ولایت کنر دیده می شوند. فروشنده گان می گویند بعض مشتریان این اشیاء را بحیث تحفه و سوغات بهر اقارب شان در خارجه می فرستند. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۲ حوت، اقلام چوبی در یک دوکان در ولسوالی نارنگ ولایت کنر دیده می شوند. فروشنده گان می گویند بعض مشتریان این اشیاء را بحیث تحفه و سوغات بهر اقارب شان در خارجه می فرستند. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۲ حوت، دوکان های فروش اقلام چوبی در ولسوالی نارنگ ولایت کنر مشاهده می شوند. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۲ حوت، دوکان های فروش اقلام چوبی در ولسوالی نارنگ ولایت کنر مشاهده می شوند. [خالد زیری]

او گفت: «این اقلام که ما زیباسازی و تزئین می کنیم، بر علاوه کنر به ولایت های دیگر می روند و بعض مشتریان حتی آنها را بحیث سوغات و تحفه به اروپا و امریکا می برند.»

«ما از کارمان راضی استیم. ما هشت نفر را استخدام کرده ایم و برای ظروف چوبی کشورمان یک مارکیت ایجاد کرده ایم.»

رحیم گفت که او و کارگران اش روزانه ۲۰ تا ۳۰ ظرف چوبی می سازند.

پس گرفتن جنگل ها از داعش و طالبان

احیای نجاری و خراطی در کنر بعد از آن است که حکومت و نهادهای جنگلبانی محلی جنگل های ناجو که به تصرف جنگجویان بشمول «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان درآمده بود را بازپس گرفتند. آن گروه ها به طور غیرقانونی اقدام به قطع چوب و استخراج معادن از ساحات جنگلی کرده بودند تا فعالیت های را تمویل کنند.

پروسه استرداد جنگل ها سال قبل شروع، مگر هنوز تکمیل نشده است.

غنی مصمم، سخنگوی والی کنر، گفت: «سابق بر این، اکثر جنگل ها تحت کنترل طالبان و بعض شان در تصرف داعش بودند.»

مصمم به سلام تایمز گفت: «مگر حالا در بسیاری ساحات شورای محلی حفاظت از جنگل ها تاسیس شده است.»

او گفت: «حتی اگر بعض ساحات [جنگل ها] کدام درآمد و برای حکومت به همراه نداشته باشند، [شوراهای محافظت از جنگل ها] تا حد بسیار زیاد آن جنگل ها را از چنگ طالبان و داعش نجات دادند و این به معنا است که حالا عایدات آنها به جیب ملت می رود.»

مصمم گفت: «شوراهای حفاظت از جنگل ها که تقریبا در همه ولسوالی ها و نواحی برپا شده، قادر بوده اند کارهای بسیار انجام دهند و باشنده گان حالا از این چوب های ناجو به نحو مطلوب استفاده کرده می تواند.»

انعام الله صافی، رئیس اداره زراعت و مالداری کنر، گفت که نجاران و خراطان محلی حالا از این جنگل های مسترد شده منفعت برده می توانند.

او با توصیف این صنعت بحیث یک منبع بسیار خوب برای ارائه فرصت های استخدامی به سلام تایمز گفت: «ما برای مردم محلی فرصت ارائه کرده ایم تا ظروف زیبا از درختان ناجو بسازند.»

صافی افزود: «بر علاوه کنر، این اقلام به ولایت های دیگر و حتی کشورهای خارجه نیز برده شده اند. اکنون بیش از ۵۰ دوکان در کنر وجود دارند که این اقلام را تولید کرده و می فروشند.»

سرمایه گذاری در جنگل ها

در این حال، رئیس جمهوری اشرف غنی بتاریخ ۱۴ حوت از کنر بازدید کرد و در آنجا به باشنده ها گفت که حکومت کوشش هایی را برای بهبود اراضی جنگلی کنر شروع کرده است.

او گفت: «من با جنگل های کنر همان طور عمل خواهم کرد که با ناجوهای چلغوزه پکتیا کرده بودم. من آن را برای شما در افغانستان و در جهان مشهور خواهم کرد.»

بسیار ۲۰۱۷، غنی به یک تیم هدایت داد تا مارکیت های صادراتی زیادتر برای خشکبار ناجو افغانستان پیدا کنند.

غنی گفت در سال جدید شمسی حکومت دو میلیارد افغانی (۲۶ ملیون دالر) برای جنگل های کنر سرمایه گذاری خواهد کرد.

غنی گفت: «فابریکه های ابتدایی با این پیسه جهت بریدن چوب، خشک کردن آن، و ممانعت از هدر رفتن آن احداث خواهند شد.»

او گفت: «این قول من است، مگر شما باید قول بدهید که از جنگل ها محافظت خواهید کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500