اقتصاد

با برداشتن محدودیت ها بالای واردات از طرف تهران قاچاق دالر از افغانستان به ایران افزایش یافته است

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان، رژیم ایران به تاریخ ۲۵ جوزا سال ۱۳۹۹ تمام محدودیت های واردات پول و طلا به این کشور را برداشته و تلاش های خود را افزایش داده است تا از طریق ولایت هرات دالرهای ایالات متحده را از افغانستان قاچاق کند. [عمر]

هرات -- مقامات می گویند، رژیم ایران که به تاریخ ۲۵ جوزا همه محدودیت ها بالای واردات پول نقد و طلا به این کشور را برداشته است، تلاش های خود را برای قاچاق دالر امریکایی از افغانستان از طریق هرات افزایش داده، و باعث تهدید «سقوط» اقتصاد افغانستان شده است.

این اقدام تهران در حالی صورت می گیرد که این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است.

به گزارش رسانه های ایرانی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به تاریخ ۲۵ جوزا به شورای عالی هماهنگی اقتصادی این کشور دستور داد تا همه محدودیت های مربوط به واردات نقدی به کشور را برطرف کند.

علاوه بر این، روحانی به وزارت امور اقتصادی و مالی و همچنان به رییس بانک مرکزی ایران دستور داده است تا در زمینه رفع کمبود وجه نقدی ایران در کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

در تصویر دیده می شود که، یک صراف به تاریخ ۳ جوزا در یک صرافی در شهر هرات، بانکنوت های امریکایی را در دست گرفته است. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، یک صراف به تاریخ ۳ جوزا در یک صرافی در شهر هرات، بانکنوت های امریکایی را در دست گرفته است. [عمر]

محمد یعقوب مصحوف، یک تحلیلگر امور اقتصادی در هرات گفت، وقتیکه تهران محدودیت های اصلی خود را وضع کرده بود صدها هزار دالر امریکایی از افغانستان به ایران منتقل می شد، اما اکنون که این محدودیت ها پایان یافته اند، واردات نقدی به ایران حتی بیشتر افزایش می یابد.

وی گفت، «با جمع آوری و قاچاق دالر امریکایی به کشورهای همسایه، اقتصاد افغانستان تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت. افغانستان صادراتی ندارد و به کمک های خارجی تکیه می کند. وقتی دالر امریکایی خارج می شوند، اقتصاد آن سقوط می کند.»

گزارش های د افغانستان بانک نشان می دهند که سالانه ۳۴۷.۲ الی ۳۸۵.۸ میلیارد افغانی (۴.۵ تا ۵ میلیارد دالر) از افغانستان به کشورهای همسایه، عمدتاً از طریق هرات به ایران قاچاق می شود.

'محدودیت های جدی' لازم است

مصحوف گفت، وقتی قاچاقچیان دالر امریکایی را به کشورهای همسایه ارسال می کنند، کمک های جامعه بین المللی به مردم و حکومت افغان هدر می روند، زیرا تنها قاچاقچیان و کشورهای همسایه از آن سود می برند.

وی افزود، «برای انتقال پول نقد در مرزها باید توسط حکومت افغان محدودیت های جدی وضع شود. بانک مرکزی و نیروهای امنیتی باید کنترل و نظارت جدی بر بازار و در مرزها داشته باشند تا از انتقال سرمایه افغانستان به کشورهای همسایه، اطمینان حاصل شود.»

بهاءالدین رحیمی، رئیس اتحادیه صرافان در ولایت هرات گفت، حتی اگرچه مقامات به دلیل همه گیر ویروس کرونا عبور و مرور بین ایران و افغانستان را به شدت محدود کرده اند، اما لاری ها هنوز هم بین این کشورها زیاد عبور ومرور می کنند – که بسیاری از آنها دالر امریکایی را به ایران قاچاق می کنند.

وی گفت، به دلیل اینکه قاچاقچیان عرضه دالرهای امریکایی در هرات را کم می كنند، نرخ تبادله دالر در هرات نسبت به كابل بالاتر است.

رحیمی گفت، «د افغانستان بانک در توزیع دالرهای امریکایی در هرات محدودیتی را وضع کرده است، زیرا دالرها به ایران قاچاق می شوند. این محدودیت باعث کمبود دالر امریکایی در بازار شده است و بر تجارت ها و معاملات تأثیر منفی می گذارد

تعدادی از صرافان که در بازار صرافی هرات فعالیت می کنند، گروه ها و افرادی را مشاهده کرده اند که روزانه دالر امریکایی را در عوض ریال ایرانی خریداری می کنند و دالرها را به ایران ارسال می کنند.

فرید احمد احمدی، یک صراف در شهر هرات گفت، «برخی از خریداران اسعار در هرات حتی دالر امریکایی را با نرخی بالاتر از قیمت بازار خریداری می کنند. هرکدام از آنها [هر دفعه] ده ها هزار دالر امریکایی را به ایران ارسال می کند.»

نثار احمد عظیمی، یک صراف دیگر در شهر هرات، همچنان قاچاقچیانی را مشاهده کرده است که از لاری ها برای انتقال دالر به ایران استفاده می کنند.

وی گفت، «برخی از مردم ریال را از ایران می آورند، دالر امریکایی را خریداری می کنند و آنها را به ایران منتقل می کنند. آنها بازار و روند تبادله اسعار را مختل می سازند. قاچاق دالر امریکایی به ایران باید متوقف شود، و گر نه این کار باعث بالارفتن نرخ تبادله دالر خواهد شد و مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.»

وی افزود، «بسیاری روزها هیچ دالر امریکایی در بازار یافت نمی شود یا به مقدار کم در دسترس هستند زیرا برخی از مردم روزانه دالر را در بازار خریداری می کنند. ما از حکومت می خواهیم كه آنها را دستگیر كند و از انتقال دالرهای امریکایی به ایران جلوگیری كند

حکومت سرکوب ها را افزایش داده است

حکومت افغان از طرف خود اقدامات سختگیرانه ای را برای جلوگیری از قاچاق دالرهای امریکایی به خارج از کشور اتخاذ کرده است.

به گفته مقامات محلی در ولایت هرات، پس از لغو شدن محدودیت های رژیم ایران برای انتقال وجه نقدی، نیروهای امنیتی افغان محدودیت ها در مرزها را سخت تر کرده اند.

سمونوال عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه هرات گفت، پولیس اقدامات لازم را در شهر هرات و همچنان در تمام نقاط خروجی و ورودی شهر انجام داده است. کسانی که دالر امریکایی را با بی کفایتی جمع آوری کنند یا قصد قاچاق آنها را دارند، توسط مقامات تطبیق قانون مجازات خواهند شد.

وی گفت، «پولیس و واحدهای استخباراتی در بازارهای هرات حضور دارند و افرادی را مشاهده می کنند که در خرید دالر امریکایی و قاچاق آن به کشورهای همسایه تلاش می کنند. تعدادی از افراد متهم به قاچاق دالر امریکایی دستگیر شده اند.»

وی افزود، «پولیس شاهراه ها و همچنان پولیس گمرک به طور جدی در این زمینه کار می کنند. آنها با افراد مشکوک به قاچاق اسعار به خارج از کشور، بسیار جدی برخورد می کنند.»

انورشاه یوسفی، رئیس شعبه منطقه ای د افغانستان بانک در ولایت هرات گفت، به دلیل قاچاق دالرهای امریکایی به خارج از کشور، د افغانستان بانک به بانک های خصوصی در ولایت هرات دالر را توزیع نمی کند.

وی افزود، دالرهای موجود در بازار هرات، از طریق راه های هوایی و زمینی از کابل می آیند.

وی گفت، برای کمک کردن در کنترل بازار، د افغانستان بانک در کابل در هفته دو یا سه بار چندین میلیون دالر را در بازار می فروشد، و آنها را در دسترس تجارت ها، صرافان و صنعتگران قرار می دهد.

با وجود این تلاش ها، یوسفی می داند که بخشی از این پول به خارج از کشور می رود.

وی گفت، «به دلیل متفاوت بودن نرخ تبادله دالر امریکایی در افغانستان و ایران، برخی از گروه های مافیایی دالرهای امریکایی را از بازار هرات جمع آوری می کنند و آنها را به ایران انتقال می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر چه هیچ چیز خوبی را نمی توان از حکومت فعلی افغانستان انتظار داشت بخاطریکه ۸۰ ٪ از اعضای آن دزد، چپاولگر، جاسوس بیگانه وغیره هستند، اما باز هم آنها باید یک کاری را انجام دهند؛ هرگاه یک فرد در قاچاق کردن دالر به ایران دستگیر می شود، او باید بلافاصله سر بریده شود، چون این گونه افراد طوری کار می کنند مثل اینکه اساس یک خانه را از بین ببرند.

پاسخ

طی چند هفته گذشته نرخ دالر در برابر افغانی افزایش یافته است. و این کار بر نرخ اجناس در بازار های افغانستان تاثیر منفی گذاشته است. تشکر از ویب سایت خبری شما که مردم را آگاه ساختید که علت بلند رفتن قیمت دالر در برابر افغانی قاچاق دالر از افغانستان به ایران بوده. حکومت افغانستان باید از قاچاق دالر به ایران جداً جلو گیری کند و کسانیکه دست به این کار را میزنند، با آنها برخورد جدی کرده و به پنجه قانون سپرده تا کسانی دیگری دست به این کار را نزنند. قاچاق دالر از افغانستان تاثیر ناگواری را بر وضعیت اقتصادی افغانستان دارد. از یک طرف ویروس کرونا مردم را ضربه اقتصادی زده و اسوی دیگر دالر قاچاق شود، این یک ظلم و جفای بزرگ در حق مردم فقیر افغانستان است. لعنت بر کسانیکه بخاطر دست آوردن چند پول دالر را به ایران قاچاق می کنند و به کشور شان صدمه می رسانند. من اگر بجای حکومت باشم کسانیکه از افغانستان دالر را قاچاق می کنند، دستگیر کرده همه ای شان را اعدم می کنم.

پاسخ