فناوری

مقامات نیمروز برای محدود کردن نفوذ تهران، سیم کارت و پول ایران را ممنوع کردند

گزارش از عمران

مقامات افغان در ولایت نیمروز در ماه حمل ۱۴۰۱ کمپاینی را برای جمع‌آوری و غیرفعال کردن سیم‌کارت‌ها و دستگاه‌های اینترنتی ساخت ایران راه‌اندازی کردند. به گفته آنها، هدف از این تلاش مقابله با نظارت از سوی ایران است. [عبدالله عزیزی]

هرات -- مقامات نیمروز کمپاینی را برای جمع آوری و غیرفعال کردن سیم کارت ها و دستگاه های اینترنتی ساخت ایران راه اندازی کرده اند که هدف آنها مقابله با نظارت ایران است.

از زمان شروع این کمپاین به تاریخ ۲۶ حمل، مقامات صدها سیم کارت و دستگاه وای فای و هزاران کارت اعتباری توزیع شده توسط شبکه های مخابراتی ایران را جمع آوری و غیرفعال کرده اند.

به گفته عبدالرحیم فیاض، رئیس اداره مخابرات و فناوری معلوماتی ولایت نیمروز، هدف از این کمپاین جلوگیری از نظارت ادارات استخباراتی ایران و نفوذ در بین مردم محلی است.

فیاض گفت، «این سیم‌کارت‌ها کاملاً خارج از کنترل اداره مخابرات افغانستان است و امنیت ساکنان نیمروز را به خطر انداخته است».

سیم کارت های ساخت ایران و کارت های اعتباری تلیفون موبایل به تاریخ ۲۶ حمل در اداره مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیمروز دیده می شوند. این چیزها با هدف جلوگیری از تلاش های نظارتی ایران در افغانستان ضبط شده است. [عبدالله عزیزی]

سیم کارت های ساخت ایران و کارت های اعتباری تلیفون موبایل به تاریخ ۲۶ حمل در اداره مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیمروز دیده می شوند. این چیزها با هدف جلوگیری از تلاش های نظارتی ایران در افغانستان ضبط شده است. [عبدالله عزیزی]

وی با بیان اینکه سیم کارت های ایرانی خدمات شرکت های مخابراتی داخلی را مختل کرده است، گفت، «اجازه فعالیت در نیمروز را به آنها نخواهیم داد.»

عبدالکریم محمدی، باشنده شهر زرنج، مرکز این ولایت، گفت، «رژیم ایران از طریق شبکه های مخابراتی خود مکالمات مردم را می شنوند تا بر اوضاع نیمروز تاثیر بگذارد و کنترل کند،» و افزود که این کمپاین تلاشهای جاسوسی ایران در این ولایت را متوقف خواهد ساخت.

وی افزود: سیم‌کارت‌ها و دستگاه‌های وای‌فای ایرانی با قیمت ارزان‌تری نسبت به رقبای افغانی عرضه می‌شوند.

عصمت الله مبشر، یکی دیگر از ساکنان زرنج، گفت، «رژیم ایران در چندین سال گذشته منفعت های کلانی از کارت های چارج تلیفون موبایل بدست آورده است، و این باید فورا متوقف شود.»

تحریم تومان

در همین حال، د افغانستان بانک، بانک مرکزی افغانستان، استفاده از تومان ایرانی را در سراسر کشور ممنوع کرده است.

صابر مومند، سخنگوی د افغانستان بانک به تاریخ ۲۹ حمل به سلام تایمز گفت که از این پس استفاده از پول ایران ممنوع است و تخطی کنندگان مجازات خواهد داشت.

او گفت، «استفاده از تومان ایرانی در تجارت باعث کاهش ارزش افغانی در نیمروز شده است و مردم نیمروز با استفاده از پول کشور خود ناآشنا بوده اند.»

وی افزود، استفاده از تومان در معاملات تجاری به نفع ایران بوده و در بیشتر موارد در ازای دالر آمریکا وارد افغانستان شده است.

غلام سخی نیازی باشنده شهر زرنج از ممنوعیت استفاده از تومان استقبال کرد.

وی افزود، افغانی هویت ماست و استفاده از تومان در معاملات روزانه به اقتصاد افغانستان آسیب می رساند. اگر افغانی در ایران استفاده نمی شود چرا باید پول ایران در افغانستان استفاده شود؟

او گفت، «در برخی ولایات، مثلا هرات و قندهار که بیشتر از افغانی استفاده می‌شود، تجارت‌ها با تاوان رو برو نمی شود؛ اما در نیمروز و بخش‌هایی از فراه که معاملات به تومان انجام می‌شود، کسب‌وکارها متضرر می‌شوند.»

وی افزود: افغانی در ایران ارزشی ندارد، بنابراین در افغانستان نیز باید با تومان به همین صورت رفتار شود.

محمدحسن مختار، کارشناس امور اقتصادی مستقر در شهر زرنج، گفت که ممنوعیت استفاده از تومان باعث افزایش گردش و ارزش افغانی در نیمروز می شود.

او گفت، «زمانی که استفاده از تومان در معاملات روزانه ممنوع شود، پول افغانی جایگزین آن می شود و در بازار راه خود را باز می کند. هر چه افغانی بیشتر در گردش باشد، ارزش پول ملی ما بالاتر می رود.»

وی افزود، «تومان ایرانی یکی از بی‌ارزش‌ترین اسعار جهان است و باید به‌طور کامل از بازارهای افغانستان حذف شود».

جلوگیری از نفوذ ایران

تحلیلگران پیش بینی می کنند که هر دو ممنوعیت از نفوذ ایران در نیمروز می کاهد.

به گفته خالد سیکندر، تحلیلگر امور سیاسی، رژیم ایران توانسته است نفوذ خود را در برخی از ولایات مرزی، به ویژه نیمروز، که در آن استخبارات آن کشور جاسوسان فعال زیادی را حفظ کرده است، گسترش دهد.

او گفت که رژیم ایران سیم کارت های خود را با قیمت پایین تری در نیمروز صادر کرده است، «و تلاش می کند نفوذ خود را در این ولایت افزایش داده شرکت های مخابراتی داخلی را تضعیف کند.»

با این حال، با ادامه سرکوب، نفوذ استخبارات ایران در نیمروز کاهش خواهد یافت.

سکندر گفت، «واردات سیم‌کارت‌های ایرانی، طرحی از سوی دولت ایران است، وقتی این سیم‌کارت‌ها غیرفعال شوند، فعالیت‌های مخفی ایران در افغانستان نیز کاهش می‌یابد».

محمد اکبر حق دوست، یک فعال مدنی در شهر زرنج گفت، «رژیم ایران بازار نیمروز را به بازار سیاه تبدیل کرده است. این کشور اسعار بی ارزش خود را به بازار تزریق کرده است تا از طریق واردات دالر امریکایی یا سایر کالاهای با ارزش از افغانستان منفعت حاصل کند.»

حق دوست گفت، «جاسوسان استخباراتی ایران در ترویج استفاده از تومان و سیم کارت ایرانی در ولایت نیمروز نقش زیادی داشته اند، اما اکنون تلاش این حلقات با ناکامی روبرو شده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خود کفایتی اگر در افغانستان بعنوان قانون، اولویت پیدا کند وطن ما دریک لحظه کوتاه به بهترین دسآوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نایل خواهد شد‌.

پاسخ

حرف شما درست است؛ اما عدم خودکفایی نیز نباید به این معنا باشد که ما از پول کشورهای بیگانه در کشور خود استفاده می کنیم.
دستیابی به دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره بیشتر با وفاداری به ارزش های ملی خودمان توسعه می یابد.
استفاده از افغانی به معنای احترام به پول ما، احترام به کشور ما، احترام به ارزش های ماست. اما استفاده از ارزهای پاکستان و ایران به معنای حمایت از منافع دشمنان است. اگر به چهار دهه گذشته نگاه کنید، ارتش پاکستان همواره از جنبش‌های مسلحی که علیه دولت‌های مرکزی افغانستان می‌جنگیدند، حمایت کرده است.
پاکستان دشمن شماره 1 ما است، ایران دشمن شماره 2 ما است و این باید در مکاتب کشور آموزش داده شود زیرا این دو کشور در طول چهار دهه گذشته این را ثابت کرده اند.

پاسخ

این یک اقدام خوب است، اما دولت باید کوشش کند که در سایر ولایت نیز همین کار را انجام دهد. کلدار پاکستانی در اکثر ولایاتی که با پاکستان سرحد دارد مبادله می شود و این روند با گذشت هر روز قوی تر میشود. این کار حاکمیت ملی افغانستان را به خطر می اندازد و ارزش پول ملی افغانستان (افغانی) را به صورت قابل ملاحظه کاهش میدهد، به اقتصاد افغانستان زیان می رساند و افغانستان را همچنان محتاج دیگران نگهمیدارد. اگر دولت در تصمیم خود جدی باشد، باید فوراً جلو چلش کلدار پاکستان را در ولایات هم سرحد با پاکستان بگیرد.

پاسخ

جلوګیری از نفوذ ایران در افغانستان با ممنوعیت سیم کارت و منع استفاده از پول آن یک ګام بسیار کوچک در این زمینه است که بیشتر تاثیرات آن هم در ولایات هم مرز با این کشور به نظر می رسد. دولت افغانستان باید تمرکز خود را روی هجوم و نفوذ فرهنګی ایران در سراسر کشور معطوف بدارند. ایران در جریان سالهای ګذشته با افتتاح ده ها مرکز فرهنګی، چاپ و نشر کتاب ها و مقالات تلاش کرده است تا بیشترین نفوذ را در حوزهٔ فرهنګی داشته باشد که تا یک حدی توانسته است به هدف خود برسد. بنا نیاز است تا افغانستان با نظارت جدی بر این مراکز و همچنان کتاب ها و مطالبی که توسط این کشور در افغانستان چاپ و نشر می شود جلو نفوذ این کشور را در افغانستان بیګیرد.

پاسخ

نه تنها اموال ایرانی، بلکه واردات وسایل/تجهیزات ساخت پاکستان نیز به خاک مقدس افغانستان منع شده و اجازۀ ورود به قلمرو افغانستان برای شان داده نه شود. اگر ایران دشمن ماست، پاکستان چند قدم جلوتر از آن است. پاکستان ده ها سال است که تروریست ها را در خاک خود آموزش می دهد و آنها را به افغانستان می آورد تا به آنها نام و نشان افغانی بدهد. پاکستان نمی خواهد که افغانستان خودکفا باشد، فرزندانش تحصیل کنند و به فکر ملت سازی باشند. همانطوریکه انگلیس ها چندین دهه پیش قهرمان ملی و پادشاه مترقی افغانستان، غازی امان الله خان را بواسطۀ جاسوسان خود سرنگون کردند، پاکستان نیز حکومت محمداشرف غنی رئیس جمهور این کشور را سرنگون کرد و ما اینجا منتظر دریافت خیرات از دیگران هستیم. افغانستان بر خلاف آرزوی غازی امان الله خان در مسیر افراط گرایی و محرومیت قرار دارد که در عقب آن دست نیز پاکستان است.

پاسخ

بلی، این مطلب خوشم آمد. دولت باید نه تنها ورود اموال ایرانی بلکه پاکستانی را هم ممنوع کند. دشمن شماره یک ما پاکستان است زیرا پاکستان چهارونیم دهه است که تروریست ها را آموزش می دهد و افغانستان را ویران می کند. آخرین خبر که امروز نشر شد حاکی از مستقر شدن منسوبین ارتش تروریست پاکستان و ارتش چین در پایگاه هوایی بگرام است.

پاسخ