اعتراضات

اعتراضات تازه در ایران افزایش نارضایتی از رژیم را نشان می دهد

سلام تایمز و ای اف پی

تصویری که به تاریخ ۳۰ سرطان در تیلیگرام منتشر شده است اعتصاب کارگران ایرانی در شوش را نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری که به تاریخ ۳۰ سرطان در تیلیگرام منتشر شده است اعتصاب کارگران ایرانی در شوش را نشان می دهد. [آرشیف]

تهران -- در حالی که نارضایتی اتباع از حکومت رو به رشد است و اینکه ضعیف شدن اوضاع اقتصادی ادامه دارد، اعتراضات در مناطق مختلف ایران به افزایش ادامه می دهند.

پولیس ایران به روز دوشنبه (۳۰ سرطان) گفتند که آنها افرادی را دستگیر کرده اند که در اعتراضاتی که هفته گذشته در جنوب غرب این کشور رخ داد دست داشتند، در حالیکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که تعدادی از «آشوبگران» را که خواستار تظاهرات در مشهد شده بودند، دستگیر کرده است.

پولیس ایران به روز جمعه (۲۷ سرطان) گفتند که آنها تظاهرات توسط یک تجمع را که در مورد سختی های اقتصادی در ولایت خوزستان شعارهای «غیرقانونی» را سر می دادند، با استفاده از زور متفرق کردند.

به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، دگروال محمد عزیزی، آمر پولیس بهبهان گفت، «پس از یک دعوت، تعداد کمی از مردم شهر بهبهان در ساعت ۹ بعد از ظهر روز پنجشنبه (۲۶ سرطان) برای اعتراض به اوضاع اقتصادی جمع شدند.»

در تصویر دیده می شود که، یک ایرانی به تاریخ ۲۱ جدی در جریان تظاهرات بیرون از پوهنتون امیرکبیر در تهران، با پولیس ضد شورش رویارویی می کند. [ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک ایرانی به تاریخ ۲۱ جدی در جریان تظاهرات بیرون از پوهنتون امیرکبیر در تهران، با پولیس ضد شورش رویارویی می کند. [ای اف پی]

وی گفت، پولیس در ابتدا سعی کرد با مردم گفتگو کند، «اما آنها نه تنها اینکه متفرق نشدند بلکه به سردادن شعارهای غیر قانونی (یک اصطلاحی که مقامات ایرانی برای شعارهای ضد نظام بکار می برند) شروع کردند.»

وی از ایرانیان خواست كه «تحت تأثیر دشمنان نظام» که هدف آن «تحریک مردم در اوضاع حساس فعلی» می باشد، قرار نگیرند.

پست های رسانه های اجتماعی تصاویر و ویدیوهای ده ها معترض را نشان دادند که ظاهراً در یک جاده ای در بهبهان جمع شده بودند.

به گفته نیتبلاکس (Netblocks)، وبسایتی که بالای عدم فعالیت ها نظارت می کند، دسترسی به انترنیت در حدود سه ساعت در خوزستان هنگام تظاهرات محدود و مختل شده بود.

نادیده گرفتن نگرانی های ایرانیان

این اعتراضات چند روز پس از آن صورت می گیرند که ایران مجازات اعدام را برای سه فرد مرتبط با اعتراضات مرگباری تائید کرد، که در ماه عقرب گذشته به دلیل افزایش قیمت پطرول برانگیخته شده بودند.

با این حال، به روز یکشنبه (۲۹ سرطان)، رژیم با فشار مردم روبرو شد و به طور مؤقت اعدام ها را معطل کرد.

از زمان اعلام این حکم تاکنون، با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید» برای توقف اعدام ها در کشور، تعداد زیادی از خواست ها به صورت آنلاین پخش شده بودند.

این تظاهرات در ماه عقرب پس از آن آغاز شدند که مقامات قیمت نفت را یک شبه بیش از دو برابر افزایش دادند و مشکلات اقتصادی را در کشوری که قبلاً از تحریم ها رنج می برد، شدت بخشیدند.

این تظاهرات قبل از گسترش به حداقل ۱۰۰ مرکز شهری در سراسر ایران، چندین شهر را به لرزه درآوردند و به خشونت مبدل شدند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر بزرگ در مواجهه با اقتصاد شکننده و جمعیتی که به طور فزاینده ای ناراضی می شوند، از سال ۱۳۹۱ بدینسو برای اولین بار در ماه جدی در تهران به منظور كاهش ناآرامی، خطبه ای را ارائه كرد.

طی روزهای قبلی، ده ها هزار ایرانیان به جاده ها برآمدند و با صدای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به علی خامنه ای -- «مرگ بر دروغگوها» و دیگر شعارهای ضد رژیم، فریاد می زدند.

خامنه ای به جای پرداختن به موضوعات اصلی تأثیر گذار بر ایرانیان، به طور مکرر تلاش کرد تا سخنان خود را به سمت قتل تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد، بازگرداند.

تلاش های خامنه ای برای بدست آوردن حمایت، بسیاری از ایرانیان را بیشتر عصبانی ساخت.

اقتصاد رو به زوال و ناآرامی در حال رشد

بسیاری از ایرانیان می گویند که رژیم به جای سرمایه گذاری در کشور خود، با انتخاب پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه -- به ویژه در سوریه، عراق و یمن -- مشکلات اقتصادی مردم خود را شدیدتر می سازد.

اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۷ بدینسو، هنگامی که ایالات متحده از توافق مهم هسته ای خارج شد و تحریم ها را مجدداً علیه ایران وضع کرد، به طور قابل توجهی ضعیف شده است.

همه گیر ویروس کرونای کووید-۱۹ با تعطیل شدن موقت اقتصاد، مشکلات اقتصادی ایران را تشدید کرده و صادرات را کاهش داده و منجر به کاهش ارزش پول آن و افزایش انفلاسیون شده است.

رئیس جمهور حسن روحانی به روز شنبه (۲۸ سرطان) گفت، ممکن سی و پنج میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شوند.

صندوق وجهی بین المللی پیش بینی می کند که اقتصاد ایران امسال ۶٪ کاهش خواهد یافت.

پیروز حناچی، شاروال تهران به تاریخ ۱۷ سرطان به ای اف پی گفت، حضور کم رأی دهندگان در انتخابات اخیر نشان دهنده نارضایتی گسترده تر در کشوری است که مدت ها تحت فشار اقتصادی خم شده و اخیراً نیز توسط ویروس کرونای کووید-۱۹ به شدت آسیب دیده است، «برای همه کس تهدید» ایجاد می کند.

وی گفت، «حضور کم به پای صندوق های رأی دهی نشانگر سطح رضایت مردم است.»

پس از آنکه هزاران کاندیدان اصلاح طلب از انتخابات شورای نگهبان قدرتمند جمهوری اسلامی رد شدند، حضور در انتخابات ماه حوت به کاهش تاریخی کمتر از ۴۳٪ رسید.

حناچی هشدار داد، چنین خستگی رأی دهندگان «می تواند نه تنها برای اصلاح طلبان یا محافظه کاران، بلکه تهدیدی برای همه باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران و پاکستان هر دو منافق هستند. نه به ایمان آنها باید اعتماد شود و نه به دوستی آنها. پاکستان حکومت طالبان را به رسمیت شناخت، اما وقتی امریکایی ها به پاکستان فشار آوردند، پاکستانی ها سفیر طالبان را کشیدند و او را در شرایط بدی به امریکایی ها تسلیم کردند. ایران برای طالبان سلاح ها را فراهم می کند تا اینکه دست به فعالیت های تخریبی در افغانستان بزنند، اما امروز می خوانم که هواداران طالبان با پرچم طالبان در یک پارک در ایران عکس گرفته اند و سپس آن را در رسانه های اجتماعی منتشر کرده اند. مقامات ایرانی اعلام کرده اند که طالبان یک گروه تروریستی است و آنها مجرمین را دستگیر کرده اند. سوال اینجاست که اگر طالبان تروریست هستند، پس چرا ایران در اختیار آنها پول و سلاح قرار می دهد؟ آنها در برابر خود شان شکایت می کنند و این بدان معنی است که آنها از یک گروه تروریستی حمایت می کنند.

پاسخ

این سوال طفلانه است.ایا یک افغان چطور گفته می تواند که به مداخله ایران در کشورش راضی است. ومداخله ایران را به نفع کشورش بداند.من چنین سوال ساده لوحانه را نشنیده بودم.

پاسخ

ایران و ایرانی ها را حکومت فاسد ایران بدبخت خواهد کرد و اقتصاد این کشور را ضرب صفر خواهد کرد. مردم ایران باید بر سیاست های غلط این کشور برخیزند و برضد حکومت تظاهرات کنند تا اینکه حکومت از تمویل تروریست ها در کشور های عربی و افغانستان دست بردارد.

پاسخ

اقتصاد ایران روز به روز خراب می شود، و مردم آن کشور مجبور هستند که بر علیه نظام ترورست پرور آن کشور مظاهر کنند. دولت ایران بعوض اینکه به اقتصاد مردم و حکومت خود توجه بکنند، سالانه میلیارد ها دالر را در آموزش و تمویل کردن تروریست ها به مصرف می رساند. اگر دولت ایران در سیاست های غلطش تغییر نیاورد، یک روز مردم ایران نظام دیکتاتوری آخندی ایران را سرنگون خواهند کرد.

پاسخ