اقتصاد

شاروال تهران در مورد نارضایتی عمیقی که آینده جمهوری اسلامی را تهدید می کند صحبت کرد

سلام تایمز و ای اف پی

پیروز حناچی، شاروال تهران می گوید که اشتراک کم در انتخابات اخیر نشانه عدم رضایت ایرانیان از اوضاع عمومی کشورشان است و این «می تواند تهدیدی برای همه باشد». [مجید صورتی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

تهران -- به نظر می رسد که نارضایتی از حکومت در ایران رو به رشد است زیرا این کشور از یک ضعف اقتصادی بی پایان، شیوع دوباره کووید-۱۹ و افزایش انزوای بین المللی به دلیل برنامه هسته ای آن، در تزلزل به سر می برد.

پیروز حناچی، شاروال تهران به روز سه شنبه (۱۷ سرطان) به ای اف پی گفت، حضور کم رأی دهندگان در انتخابات اخیر نشان دهنده نارضایتی گسترده تر در کشوری است که مدت ها تحت فشار اقتصادی خم شده و اخیراً نیز توسط ویروس کرونای کووید-۱۹ به شدت آسیب دیده است، «برای همه کس تهدید» ایجاد می کند.

حناچی، شاروال مرکز سیاسی و تجارتی ایران و بزرگترین شهر با بیش از هشت میلیون نفوس گفت، «حضور کم به پای صندوق های رأی دهی نشانگر سطح رضایت مردم است.»

وی گفت، «وقتی نارضایتی از حکومت یا دولت وجود دارد، پس این نارضایتی به همه می رسد و شاروالی را نیز در بر می گیرد.»

در تصویر دیده می شود که، در میان همه گیر کووید-۱۹ یک مرد ایرانی به تاریخ ۲ سرطان به یک لوحه الکترونیکی نگاه می کند که نرخ تبادله اسعار در تهران را نشان می دهد. [عطا کیناری/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، در میان همه گیر کووید-۱۹ یک مرد ایرانی به تاریخ ۲ سرطان به یک لوحه الکترونیکی نگاه می کند که نرخ تبادله اسعار در تهران را نشان می دهد. [عطا کیناری/ای اف پی]

در حالی که حسن روحانی در ماه جدی راجع به تلاش رژیم ایران برای بهبود اقتصاد سخنرانی می کرد، دو دختر نو جوان که در فقر زندگی می کنند از پشت سر محلی می دوند که وی سخنرانی می کرد. [آرشیف]

در حالی که حسن روحانی در ماه جدی راجع به تلاش رژیم ایران برای بهبود اقتصاد سخنرانی می کرد، دو دختر نو جوان که در فقر زندگی می کنند از پشت سر محلی می دوند که وی سخنرانی می کرد. [آرشیف]

در ماه جدی ده ها هزار ایرانی به جاده ها برآمدند و خواستار استعفای رهبران ارشد رژیم شدند. [آرشیف]

در ماه جدی ده ها هزار ایرانی به جاده ها برآمدند و خواستار استعفای رهبران ارشد رژیم شدند. [آرشیف]

اصلاح طلبان که با حسن روحانی رئیس جمهور معتدل متحد بودند، در ماه حوت طی پیروزی محافظه کاران لغزنده، به عنوان یک شکست بزرگ پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اکثریت پارلمان خود را از دست دادند.

پس آنکه هزاران کاندیدان اصلاح طلب از انتخابات شورای نگهبان قدرتمند جمهوری اسلامی رد شدند، حضور در انتخابات ماه حوت به کاهش تاریخی کمتر از ۴۳٪ رسید.

حناچی، یک کارمند خدمات ملکی پیشین با سابقه در انکشاف شهری که با اصلاح طلبان وابسته است هشدار داد، چنین خستگی رأی دهندگان «می تواند نه تنها برای اصلاح طلبان یا محافظه کاران، بلکه تهدیدی برای همه باشد».

آیت الله علی خامنه ای، رهبر بزرگ در مواجهه با اقتصاد شکننده و جمعیتی که به طور فزاینده ای ناراضی می شوند، در ماه جدی از سال ۱۳۹۱ بدینسو برای اولین بار در تهران به منظور كاهش ناآرامی، خطبه ای را ارائه كرد.

طی روزهای قبلی، هزاران ایرانی به جاده ها برآمدند و با صدای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به علی خامنه ای -- «مرگ بر دروغگوها» و دیگر شعارهای ضد رژیم، فریاد می زدند.

خامنه ای به جای پرداختن به موضوعات اصلی تأثیر گذار بر ایرانیان، به طور مکرر تلاش کرد تا سخنان خود را به سمت قتل تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی، بازگرداند.

یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده سلیمانی را در بغداد کشت.

تلاش های خامنه ای برای بدست آوردن حمایت، بسیاری از ایرانیان را بیشتر عصبانی ساخت.

بسیاری از ایرانیان می گویند که رژیم با انتخاب پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه -- به ویژه در سوریه، عراق و یمن -- به جای سرمایه گذاری در کشور خود، مشکلات اقتصادی مردم خود را شدیدتر می سازد.

اقتصاد ضعیف شده

صندوق وجهی بین المللی پیش بینی می کند که اقتصاد ایران امسال ۶٪ کاهش خواهد یافت.

حناچی گفت، «ما تلاش خود را می کنیم اما وضعیت ما عادی نیست. ما تحت تحریم ها و در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم.»

هنگامی که وی در دفتر شاروالی خود صحبت می کرد، فریاد رانندگان عصبانی لاری های زباله از جاده بیرونی می آمد و شکایت می کرد که ماه ها معاش یا تقاعدی را دریافت نکرده اند.

شاروال با افزودن اینکه این مردان توسط خود شاروالی نه بلکه توسط قراردادی ها استخدام شده بودند، این تجمع کوچکی مانند نوعی رویدادی که می تواند در «یک شاروالی هر کشور دیگر» صورت بگیرد، نادیده گرفت.

اقتصاد شکننده ایران، که بطور فزاینده ای از تجارت بین المللی منزوی شد و از درآمدهای مهم نفتی محروم شد، پس از آنکه همه گیر کووید-۱۹ در اوایل حوت شیوع کرد، ضربه بزرگی را متحمل شد.

بر اساس آمار رسمی، از آن زمان تاکنون، این شیوع منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰۰ ایرانی و ابتلای بیش از ۲۴۸۰۰۰ نفر شده است، که تلفات روزانه در اوایل این هفته به ریکارد ۲۰۰ نفر رسید.

غیرفعال بودن مؤقت اقتصاد در ماه های اخیر و مرزهای بسته، صادرات غیرنفتی را که به طور فزاینده برای بقای ایران اهمیت پیدا می کند، به شدت کاهش داد.

این عقب ماندگی اقتصادی کاهش ارزش ریال ایرانی را در برابر دالر امریکایی تسریع کرد، که تهدید بلند رفتن نرخ قبلی انفلاسیون را افزایش می دهد.

در پائین ترین سطح

ریال در یک ماه گذشته به پائین ترین نرخ رسیده است، که به گفته اقتصاددانان کاهشی بود که تا حدودی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

به گزارش ژورنالستان ای اف پی، در مرکز تبادله اسعار تهران در جاده فردوسی، این اسعار تا ظهر ۲ سرطان در حدود ۱۹۲ هزار و ۸۰۰ در برابر ۱ دالر معامله می شد.

به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت، ایران از فروش نفت و تولیدات مربوطه تا آخر سال گذشته هجری فقط ۸.۹ میلیارد دالر درآمد کسب کرده است که از اوج ۱۱۹ میلیارد دالر کمتر از یک دهه گذشته، بسیار کم است.

همراه با درآمدهای پائین تر، همه گیر ویروس کرونا منجر به عدم فعالیت مؤقت اقتصاد، بسته شدن مرزها و توقف در صادرات غیرنفتی شد.

سعید لیلاز اقتصاددان، که به عنوان مشاور رؤسای جمهور ایران کار کرده است گفت، «علت اصلی این بحران فعلی ویروس کرونا است.»

وی در مصاحبه تیلیفونی به ای اف پی گفت، «صادرات غیرنفتی ما، به ویژه به کشورهای همسایه تقریبا متوقف شده است.»

مجادله با کووید-۱۹ و آلودگی

اکنون از جمع ۳۱ ولایت ایران ۹ آن به عنوان «سرخ» طبقه بندی شده اند که در مقیاس خطر ویروس در این کشور بالاترین درجه است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت صحت گفت، ۱۰ ولایت دیگر به شمول پایتخت تهران و ولایات اطراف نیز در معرض خطر هستند.

به گفته حناچی، در ماه های اخیر تنها در یک ضربه، شاروالی تهران ۲ تریلیون ریال (۹ میلیون دالر) را به دلیل کاهش شدید تقاضا برای ترانسپورت عامه، از دست داد.

هنگامی که بسیاری از باشنده گان تهران برای جلوگیری از متروها و بس های مزدحم، به موتر های خود روی آوردند، به حل مسئله طولانی مدت آلودگی هوا در تهران کمکی نکردند.

به گفته شاروالی، تهران از روز ۱ حمل سال نو بدینسو، فقط ۱۵روز با کیفیت «هوای پاک» داشته است.

یكی از وظایف حناچی مجادله با این ویروس و آلودگی هوا است – یک کار دشوار است به دلیلی که مسافرت با موتر برای افراد مصؤنتر است اما سطح دود را كه اکثراً پایتخت را می پوشاند، بدتر می سازد.

شاروال ابراز نگرانی کرد که پس از وضع شدن محدودیت بر سفر موتر در ماه جوزا برای کاهش آلودگی هوا، متروها در ساعات اوج همانطور که مرکز شهر ازدحام است، دوباره مزدحم می شوند.

حناچی هشدار داد، بازار بزرگ تهران که هم اکنون از ازدحام خریداران برخوردار است، می تواند به مرکز این همه گیر تبدیل شود».

علیرضا زالی، رئیس گروه مسؤل شهر برای این ویروس گفت، «تهران با وضعیت بسیار شکننده ای روبرو است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زوال نظام دیکتاتور ایران نزدیک است بخاطریکه حکومت این کشور بالای ملت اش بسیار ظلم کرد. شما در انتخابات آینده شاهد خواهید بود که ۵ ملیون تن در انتخبات ایران اشتراک نخواهند کرد، زیرا مردم این کشور از نظام کنونی ناراض هستند.

پاسخ

حکومت ایران در حق سنی ها و بلوچ های آن کشور ظلم می کند. تصویر دو دختر خورد سال که شما گزارش نشر کردید مربوط به مناطق سنی ها است و از لباس آنها معلوم می شود که آنها بلوچ هستند. بلوچ های ایران در فقر شدید به سر می برند. دولت ایران برای آنها اصلاً توجه نمی کنند و بخاطر بهبود اقتصاد مناطق بلوچ ها تاهنوز هیچ کاری نکرده است. وقتی شما به کرمان، زاهدان و سایر استان های ایران که در آن مردم سنی و بلوچ ها زیست دارند بروید، شما نسبت به افغانستان در آنجا بیشتر فقر را مشاهد خواهید کرد. سنی های ایران باید برعلیه حکومت ظالم ایران به ایستند و از آن حقوق شان را مطالبه نمایند.

پاسخ

مردم ایران منتظر یک تغییر اساسی به سطح حکومت هستند، زیرا حکومت ایران پس از کوریا شمالی دیکتاتور ترین رژیم در سطخ دنیا است. مردم ایران از نظام ظالم ایران به تنگ آمده اند. آنها میخواهند که مثل مردم دیگر دنیا آزاد زنده گی کنند حکومت شان با کشور های دیگر دنیا روابط خوبی داشته باشند. حکومت ایران بعوض اینکه به مشکلات مردم خود رسیده گی کند، به کشور های دیگر مداخله می کنند. حکومت ایران میلیون ها دالر را در کشور های سوریه، یمن، لبنان و افغانستان بالای گروه های تند رو به مصرف می رساند در حالیکه مردم این کشور از فقر و تنگ دستی رنج می برند. بناءً مردم ایران باید بر علیه حکومت ظالم و جابر شان قیام کنند و این نظام را سرنگون کرده یک نظام مردم سالار واقعی را جاگزین آن نمایند تا اینکه بتواند به اقتصاد و پیشرفت کشور و مردم اش فکر کند و با کشور های منطقه روابط خوبی داشته باشد و سلاحهای آتومی درست نکند و در کشور های دیگر اسلامی مداخله نکند. من مطمین هستم که یک روز مردم ایران به تنگ خواهند آمد و این نظام را برخواهند انداخت. این روز بسیار زود آمدنی است. شما انتظام بکشید.

پاسخ