امنیت

حملات مشکوک ایران بر تانکرهای تیل خطر آشکار برای تجارت جهانی را وانمود می کنند

ای اف پی و سلام تایمز

در تصویر یک کشتی گزمه ای که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره میشود به تاریخ ۲۳ جوزا در حالت برداشتن ماین چسبنده منفجر نشده صدفی از ایم/تی کوکوکا کاریجیس، یک تانکر خسارت دیده در خلیج عمان مشاهده و فلمبرداری شده است. [سنتکام]

به روز یکشنبه (۲۶ جوزا) دو تانکر خسارت دیده به موقعیت های دور از سواحل امارات متحده عرب بعد از آن مصؤن رسیدند که به روز پنج شنبه گذشته آنها در نزدیکی تنگه ستراتیژیک هورموز مورد حمله قرار گرفته بودند.

به روز جمعه ارتش ایالات متحده یک ویدیو را نشر کردند که گفتند یک کشتی گزمه ای ایرانی را در حالت برداشتن یک «ماین چسبنده منفجر نشده صدفی» از یکی از تانکرها، نشان داده است.

کوکوکا کاریجیس جاپانی به تاریخ ۲۳ جوزا در حالت انتقال میتانولی بود که قابلیت اشتعال بالا داشت، که همراه با فرنت التایر نارویژی زیر حمله قرار گرفت – این در یک ماه دومین حمله بود که در این مسیر استراتیژیک کشتی ها صورت گرفته است.

به تاریخ ۲۲ ثور، چهار تانکری که دور از سواحل اماراتی تخریب شده بودند، نیز حمله ای بود که مقصرش ایران دانسته شده بود.

در تصویری دیده میشود که دود از تانکر فرنت التایر نارویژی بعد از اینکه به تاریخ ۲۳ جوزا در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفت، بالا میرود. [آی اس ان ای]

در تصویری دیده میشود که دود از تانکر فرنت التایر نارویژی بعد از اینکه به تاریخ ۲۳ جوزا در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفت، بالا میرود. [آی اس ان ای]

سربازان ایرانی به تاریخ ۱۰ ثور در مراسم «روز ملی خلیج فارس» در تنگه هورموز شرکت دارند. [عطا کناری/ای اف پی]

سربازان ایرانی به تاریخ ۱۰ ثور در مراسم «روز ملی خلیج فارس» در تنگه هورموز شرکت دارند. [عطا کناری/ای اف پی]

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا به روز یکشنبه تعهد سپرد که ایالات متحده تضمین خواهد داد که این تنگه باز بماند.

وی گفت، «شما باید فرض کنید که ما تضمین آزادی دریانوردی را در این تنگه خواهیم داد. ایرانیان باید بسیار صریح بدانند که ما به اقدامات خود که ایران را از دست داشتن در این ... گونه رفتارها باز دارند، ادامه خواهیم داد.»

وی ادامه داده گفت، «چیزیکه رخ داده است، گنجایش اشتباه را ندارد. این حملات جمهوری اسلامی ایران بر کشتیرانی تجارتی، آزادی دریانوردی، با اراده مشخصی که عبور و مرور را از این تنگه انکار کنند، بوده اند.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا گفته است که این عملیات بطور مکمل از سوی رژیم ایران «تایید شده بود».

جیرمی هنت وزیر خارجه بریتانیا نتیجه گیری کرد که مسؤلیت این حمله «تقریباً مطمئناً» بدوش ایران است.

هنت در یک اعلامیه گفت، «این حملات اخیر، نمونه از سرمشق رفتار بی ثبات سازی ایران است تا خطر جدی ای را در منطقه وانمود سازد.»

اعلامیه دفتر خارجه ملامتی حمله روز پنجشنبه را منحصر به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست.

در اعلامیه دفتر خارجه آمده است، «بطور منطقی هیچ کشور یا سازمان سیاسی غیر دولتی دیگری مسؤل بوده نمیتواند.»

هنت گفت:«بیائید ببینیم که ایران فعالیت های بی ثبات سازی خود را در لبنان از طریق حزب الله، در یمن، جائیکه آنها بر عربستان سعودی موشک ها را شلیک میکنند، بر خلیج که ما دیدیم، توقف دهد. این راه حل طویل مدت است.»

رژیم ایرانی همچنان در افغانستان و پاکستان فعالیت های مخرب را انجام می دهد.

شواهد انکار ناپذیر

بعضی از متحدین گفته اند که پیش از رسیدن به نتیجه نهائی آنها نیاز دارند تا شواهد بیشتری را ببینند.

پومپیو گفت، «من اعتراف خواهم کرد که بعضی از کشورها می خواهند که از این همه صرف شود.»

وی با ارائه کردن اطمنان گفت، «اگر ما به انکشاف حقیقت قضیه ادامه دهیم، کشورهای جهان نه تنها اینکه حقایق اساسی را خواهند پذیرفت، که به نظر من غیر قابل بحث اند، بلکه خواهند دانست که این یک مآموریت مهمی برای جهان است.»

ادم شیف رئیس کمیته استخباراتی ولسی جرگه یا مجلس نماینده گان امریکا و یک منتقد پیشتاز ترامپ می باشد گفت، «ثبوت دست داشتن ایران «بسیار قوی و انکار ناپذیر است.»

وی گفت، «و در حقیقت، من فکر میکنم این یک اشتباه درجه اول توسط ایران بوده است که بر کشتی ماین گذاشتند.»

وی گفت، «آن ماین منفجر نشد؛ ایرانیان مجبور شدند آنرا بردارند. من تصور کرده میتوانم که چند فرد ایرانی به جزای اعمال شان به سبب این عملیات ناکام خواهند رسید.»

آنتونیو گوتیریس سرمنشی ملل متحد خواستار تحقیقات مستقل در این مورد شده است.

وی در دفتر مرکزی ملل متحد در نیویارک به خبرنگاران گفت، «دانستن حقیقت و اینکه مسؤلیتها مشخص شوند، بسیار مهم است.»

رژیم ایرانی اتهامات را بی اساس خوانده انکار کرده اند و گفته اند که این اتهامات بدون شواهد و حقایق مفصل ساخته شده اند.»

تهران به روز دوشنبه (۲۷ جوزا) همچنان اعلان کرده است که آنها بخاطر نقض تفاهم نامه که با قدرت های جهان صورت گرفته بود، به غنی سازی یورانیم زیادت خواهند بخشید.

مسیر مهم برای حمل و نقل تیل

حمله هفته گذشته در جنوب شرق تنگه هورمز صورت گرفت، که یک دهلیز اساسی برای ارتباط کشورهای غنی انرژی در خاور میانه با مارکیت جهانی می باشد. به طور تقریبی ۱۵٪ تمام تیل جهان از این مسیر مهم تیل عبور می کنند.

رژیم ایرانی در گذشته ها مکرراً هشدار داده است که در پاسخ به هر نوع حمله ایالات متحده، آنان این تنگه را با تکنولوژی نسبتاً ساده اما تاًثیر گزار خواهند بست.

انجام دادن این کار ممکن عبور تانکرهای تیل از خلیج فارس تا خلیج عمان، که به بحر هند و مسیرهای صادرات جهانی وصل میشود، را مختل سازد.

محمد باقری رئیس ارتش ایران در ماه ثور به اسنا (آی اس ان ای) خبرگزاری نیمه حکومتی گفت، «اگر خصومت دشمنان زیاد شود، ما نیز توانایی انجام دادن این کار را خواهیم داشت.»

بستن این تنگه اکمالات تیل جهان را جداً به چالش خواهد کشید، و قیمت های تیل بر اثر تنش های جیوپولیتیکی بلند خواهند رفت.

آماده به اقدام کردن

فرماندهی مرکزی امریکا (سینتکام) به تاریخ ۲۳ جوزا در یک اعلامیه گفته است، «ایالات متحده و شرکای منطقوی ما تمام اقدامات ضروری را خواهند کرد تا از خود و منافع خود دفاع کنند.»

اعلامیه گفته است، «حملات مشکوک ایرانی خطر اشکار برای آزادی بین المللی دریانوردی و آزادی تجارت می باشند.»

سینت کام افزده است، «ایالات متحده و جامعه بین المللی آماده هستند تا از منافع ما به شمول آزادی دریانوردی دفاع کنند.»

ماه گذشته ارتش امریکا یک کشتی جنگی را که وسایط نقلیه، بعض از آنها آبی و زمینی، و یک بطری موشک پاتریوت را نقل می کرد، به این ساحه فرستاده بود. پیش از این یک کشتی حامل هواپیما را در پاسخ به خطرات قریب الوقوع ایران به منطقه فرستاده بوده است.

در اخیر ماه گذشته ایالات متحده فرستادن ۱۵۰۰ سربازان اضافی به خاور میانه را، با اظهار کردن «خطرات مداوم» به نیروهای امریکائی که به گفته پنتاگون از درجه اعظمی رهبری ایران سرچشمه می گیرند، اعلان کرده بود.

حضور ایالات متحده با هواپیما های کشف کننده و دسته از ۱۲ جیت جنگی بیشتر تقویت شده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500