امنیت

در حالی که پرتاب ماهواره ناموفق شد، ایران ادعاهای مشکوک به پیشرفت موشکی می کند

سلام تایمز و ای اف پی

تصویری از موشک حامل ماهواره ایران که به تاریخ ۲۰ دلو پرتاب شد. این موشک نتوانست به مدار برسد. [وزارت دفاع ایران]

تصویری از موشک حامل ماهواره ایران که به تاریخ ۲۰ دلو پرتاب شد. این موشک نتوانست به مدار برسد. [وزارت دفاع ایران]

تهران -- رژیم ایران به روز یکشنبه (۲۰ دلو) ادعاهای متعدد تائید نشده ای را در مورد پیشرفت در تکنالوژی موشکی خود کرد که بسیار زود یک پرتاب ماهواره بسیار پیش بینی شده با ناکامی چشمگیر انجام شد.

وزارت دفاع گفت، روز يكشنبه نيروهای ايرانی ماهواره ظفر را ساعت ۷:۱۵ بعد از ظهر پرتاب كردند، اما پیش از رسیدن به مدار سقوط کرد.

سخنگوی این وزارت در ابتدا گفت كه این ماهواره «با موفقیت» پرتاب شد و «۹۰٪ راه» را طی کرد و به ارتفاعی ۵۴۰ كیلومتری رسیده است.

وی به تلویزیون دولتی گفت، «متأسفانه، این حامل در لحظات اخیر نتوانست به سرعت لازم برسد» تا ماهواره را در مدار جابجا کند.

یک کارتون سلام تایمز مبالغه رهبری ایران را راجع به تکنالوژی موشکی جدید و قیمتی نشان می دهد، در حالی که ایرانیان عادی از فقر رنج می برند. [سلام تایمز]

یک کارتون سلام تایمز مبالغه رهبری ایران را راجع به تکنالوژی موشکی جدید و قیمتی نشان می دهد، در حالی که ایرانیان عادی از فقر رنج می برند. [سلام تایمز]

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر مخابرات خیلی زود پس از این رویداد در توئیتی به زبان انگلیسی اعتراف کرد که این پرتاب «ناموفق» بوده است.

جهرمی گفت، «اما ما شکست ناپذیر هستیم! ما ماهواره های بزرگ ایرانی بیشتری خواهیم داشت!».

این شکست پرتاب ضربه بزرگی برای برنامه فضایی تهران است که اعضای جامعه بین المللی آن را به عنوان یک پوشش برای توسعه موشکی می پندارند.

در جدی سال ۱۳۹۷، پس از آنکه مقامات اعلام کردند که آنها ماهواره ای را برای جمع آوری معلومات مربوط به محیط زیست در ایران راه اندازی کرده اند، تهران اعلام کرد که ماهواره -- «پیام» آنها -- نتوانسته است به مدار خود برسد.

ایالات متحده گفت، پرتاب موشک حامل نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۴ با تائید توافق بین المللی در مورد مهار کردن برنامه هسته ای تهران است.

قطعنامه ۲۲۳۱ از تهران خواسته است كه از هرگونه فعالیت مربوط به موشكهای بالستیک كه قادر به حمل کردن سلاح هسته ای هستند، خودداری كند.

'نسل جدید' ماشین ها

این پرتاب تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ارتش ایران ادعاهای متعدد مشکوک در مورد پیشرفت تکنالوژی موشکی را مطرح کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ماه حمل گذشته به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد، همچنان یکشنبه از موشک بالستیک فاصله-کوتاه رونمایی کرد که به گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، می توان از «نسل جدید» ماشین ها طراحی شده برای قرار دادن ماهواره ها در مدار استفاده کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت، موشک رعد-۵۰۰ با ماشین های زهیر جدید مجهز شده که از مواد ترکیبی سبک تر از مدل های آهنی قبلی ساخته شده است.

همچنان از ماشین های سلمان ساخته شده از همان مواد اما با «ناودان متحرک» برای رسانیدن ماهواره ها به فضا رونمایی کرد.

تورن جنرال حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این موشک و ماشین ها را همراه با بریدجنرال امیرعلی حاجی زاده رئیس امور هوائی و فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رونمایی کرد.

سلامی گفت، ناودان متحرک روی ماشین جدید «قابلیت حرکت دادن فراتر از اتموسفیر» را دارد و به عنوان «پیشرفت در تکنالوژی موشکی عصری» به حساب می آید.

ایرانیان موشک های بیشتری نمی خواهند

این تحولات جدید پس از یک دوره آسیب زا برای رژیم ایران به وجود آمده است که در آن تظاهرات ضد دولتی بی سابقه در سراسر کشور رخ دادند.

رهبران ایران در مواجهه با شرایط اقتصادی ناگوار و جمعیت ناراضی روزافزون، تلاش می كنند تا كنترل خود را حفظ كنند و در عین حال می خواهند كه علیه غرب سختگیر به نظر بیایند.

یک عصبانیت شدیدی متوجه مشکلات اقتصادی پایدار ایران است، و خبرهای مربوط به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مبلغ زیادی را به جای کمک کردن به اقتصاد متزلزل برای تکنالوژی موشکی مصرف می کند، بدون تردید احساسات مردم را به سمت رهبری ایران تند خواهد کرد.

این مشکلات اقتصادی و ناآرامی های داخلی ناشی از آنها شاید تمایل رژیم ایران را پس از کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی برای رویارویی با غرب در نمایش اخیر تحریک کند.

سلیمانی به تاریخ ۱۳ جدی بر اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در بغداد کشته شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر راست بگویم، من در مورد نیرنگ های زشت ایران و بقیه جهان در برابر افغانستان از طریق گزارشهای سلام تایمز آگاه شدم. من قبل از این، در این مورد نمی دانستم. ایران و پاکستان پناهگاههای امن تروریستی هستند. هردو کشور باید تجزیه شوند و نظام های موجوده مضر آنها باید از بین برده شوند.

پاسخ

رژیم ایران باید سرنگون شود، زیرا حکومت ایران دیکتاتورترین رژیم در جهان است. حکومت ایران همه سرمایه این کشور را بر ساخت سلاحهای هسته ای و تروریست ها در منطقه مصرف می کند.

پاسخ

مردم ایران باید برعلیه حکومت صدای خود را بلند کنند. حکومت همه پول را برای بدست آوردن انرژی هسته ای مصرف می کند. اقتصاد ایران روز به روز خراب می شود.

پاسخ