سیاست

پرتاب ماهواره نظامی اولویت های ایران را در جریان فاجعه نشان داد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این مراسم پرتاب با خبرنگاران صحبت می کند. [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]

در تصویر دیده می شود که، حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این مراسم پرتاب با خبرنگاران صحبت می کند. [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]

این پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به مدار به روز چهارشنبه (۳ ثور) اولویت های تهران را در حالی زیر سؤال می برد که شیوع فاجعه ویروس کرونای کووید-۱۹ در سراسر کشور گسترش می یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، تورن جنرال حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت، «امروز ما از آسمان به زمین نگاه می کنیم و این سرآغاز شکل گیری یک قدرت جهانی است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت كه این ماهواره به اسم «نور» از پرتابگر دو مرحله ای قاصد از صحرای مرکزی، که یک ساحه وسیع در صفحات مرتفع مرکزی ایران است، پرتاب شده است.

به نظر می رسد که ایران برای اولین بار از چنین پرتابگر استفاده کرده است.

این تصویری که به تاریخ ۳ ثور منتشر شد، یک راکت حامل یک ماهواره نظامی را که از خاک ایران پرتاب می شود، نشان می دهد. [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]

این تصویری که به تاریخ ۳ ثور منتشر شد، یک راکت حامل یک ماهواره نظامی را که از خاک ایران پرتاب می شود، نشان می دهد. [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]

این عملیات ناگهانی دو ماه بعد از آن صورت می گیرد که ایران یک ماهواره دیگر را که می گفت ابعاد نظامی نداشت، پرتاب کرد مگر نتوانست در مدار جابجا کند.

منافقت تهران

این پرتاب ماهواره اولویت های واقعی تهران را منعکس می کند، زیرا این رژیم که به جای کمک به شهروندان در مجادله با شیوع ویروس کرونا، ترجیح می دهد که برای نشان دادن قدرت نظامی خود پول مصرف کند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، ضمن متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به ریاکاری این رژیم در درخواست قرضه عاجل ۵ میلیارد دالری از صندوق وجهی بین المللی برای مجادله با این ویروس، اشاره كرد.

وی به خبرنگاران در واشینگتن گفت، «امیدوار هستم رژیم ایران به جای اینکه به کمپاین تروریستی جهانی ادامه دهد، به خواسته های مردم ایران برای اولویت بندی منابع، منابعی که رژیم ایران به وضوح در اختیار دارد، برای صحت و مصؤنیت مردم ایران پاسخ دهد.

پومپئو گفت، این پرتاب ماهواره ثابت می سازد که برنامه فضایی ایران برای مقاصد تجارتی نه بلکه برای اهداف نظامی است.

«ایران باید در مقابل آنچه انجام داده اند پاسخگو باشد.»

واشینگتن در گذشته نگرانی های خود را درباره برنامه ماهواره ای تهران مطرح کرده است و گفته است که پرتاب یک راکت حامل در ماه جدی سال ۱۳۹۷، در حد نقض محدودیت های وضع شده بر موشک های بالستیک این کشور بود.

ایران می گوید که قصد دستیابی به سلاح های هسته ای را ندارد، و می گوید که فعالیت های هوافضایی این کشور صلح آمیز است.

توطئه ها و دروغ ها

اما تصمیم برای پرتاب ماهواره در حالی که ویروس کرونا این کشور را ویران می کند و یک بحران شدید اقتصادی فعلی را شدت می بخشد، از زمان اعلام کردن اولین مورد این بیماری در ماه دلو تاکنون، نشان دهنده واکنش دیرهنگام ایران به این ویروس است.

باوجود داشتن یکی از بدترین شیوع در جهان، این رژیم مانند سایر کشورها اقدامات قرنطین را تطبیق نکرده است، که در نتیجه موارد این بیماری و مرگ و میر های ناشی از آن افزایش یافته است.

کیانوش جهانپورسخنگوی وزارت صحت، روز پنجشنبه ۱۰۳۰ مورد جدید ویروس کرونا را اعلام کرد، که تعداد موارد مجموعی این کشور را به ۸۷ هزار و ۲۶ تن رساند. تعداد مجموعی مرگ و مير ۵۴۸۱ نفر است.

در عین حال، نگرانی های بین المللی در مورد عدم شفافیت تهران در ارائه معلومات دقیق به مردم رو به افزایش است، درحالیکه شیوع کنترل نشده ویروس کرونا به كشورهای همسایه و فراتر از آن گسترش می یابد.

علاوه بر این، ایران، مانند چین و روسیه، به طور فعال تئوری های توطئه در مورد این ویروس را پخش می کند و با ارائه معلومات نادرست یا گمراه کننده، زندگی ها را بیشتر در معرض خطر قرار داده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران منافق ترین رژیم دنیا است. بعوض اینکه ایران بخاطر مهار کردن ویروس کرونا به مردم خدمات صحی را درست ارایه کنند، همه روزه در فکر شیطانت و منافقت است. مردم ایران همین اکنون با ویروس کشنده کرونا دست و پنجه نرم می کنند. و در شفاخانه های ایران برای بیماران جای پیدا نمی شود. حکومت باید نخست در فکر نجات دادن شهروندان اش از مرض کرونا باشد.

پاسخ

زمانیکه کشور های دیگر میتوانند ماهواره های شان را به فضا روان کنند چرا ایران نمیتوانند که این کار را بکنند؟ ایران هم یکی از کشور های قدرت مند در منطقه تلقی می شود. وقتیکه هند ماهواره اش را به فضا ارسال کرد چرا یک کس انتقاد نکرد که هند کار غلط کرد که حالا مردم ایران را انتقاد می کنند؟ وقتیکه رفتن به فضا کار اشتباه است باید همه کشور ها این کار را نکنند. اول مردم باید از کشور های ابر قدرت جهان مانند امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه سوال کنند که شما چرا به مردم خود را به فضا روان می کنید. آنها در فضا چه می کنند؟ معلوم دار است که کشور های ضعیف را از آنجا زیر ترصد خود می گیرند و در مورد آن کشور ها جاسوسی می کنند. پس همه حکومت های قدرت مند جهان امروزی در خلق بحران ملامت هستند. تمام ویروس ها و مرض ها کشنده بخاطر از جمله ویروس کرونا تحقیقات ناسالم این کشور ها است. حیات انسان برای اینها اهمیت ندارد آنها بخاطر رسیدن هدف حاضر هستند که هزار ها تن انسان را به کام مرگ بکشانند. بناءً ایران نیز پروای شهروندان کشور اش را ندارد، در حالیکه صد ها تن در ایران از اثر مرض کرونا جان های شان را از دست میدهند، اما حکومت ایران در فکر پرتاب کردن ماهواره اش است.

پاسخ