دیپلماسی

ایالات متحده ۵۰۰ میلیون دوز اضافی واکسین کووید را اهدا می کند که مجموعاً بیش از ۱ میلیارد دوز می شود

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱ سنبله در مورد پاسخ به کووید-۱۹ و برنامه واکسیناسیون در واشینگتن اظهاراتی را ارائه می کند. ایالات متحده به تاریخ ۳۱ سنبله تعهد سپرد که ۵۰۰ میلیون دوز اضافی واکسین را به کشورهایی اهدا کند که در مجادله با این همه گیر با چالش ها روبرو اند. [جیم واتسن/ای اف پی]

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱ سنبله در مورد پاسخ به کووید-۱۹ و برنامه واکسیناسیون در واشینگتن اظهاراتی را ارائه می کند. ایالات متحده به تاریخ ۳۱ سنبله تعهد سپرد که ۵۰۰ میلیون دوز اضافی واکسین را به کشورهایی اهدا کند که در مجادله با این همه گیر با چالش ها روبرو اند. [جیم واتسن/ای اف پی]

واشینگتن -- جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز چهارشنبه (۳۱ سنبله) در نشست رهبران جهان در مورد کووید-۱۹ تعهد سپرد که ۵۰۰ میلیون دوز اضافی «تاریخی» واکسین را به کشورهایی اهدا کند که در مجادله با این همه گیر تلاش می کنند.

بایدن گفت، «این یک بحران دسته جعمی است. امریکا به ذخیره گاه واکسین تبدیل خواهد شد همانطور که ما در جنگ جهانی دوم مرکز دیموکراسی بودیم.»

تعهد بایدن در این نشست که به طور مجازی از کاخ سفید برگزار شده بود، مجموعه تعهدات ایالات متحده در مورد دوزهای واکسین اهدا شده را به ۱.۱ میلیارد دوز می رساند که از مجموع بقیه جهان بیشتر می باشد.

بایدن گفت، «ما ۱۶۰ میلیون از این دوزها را از قبل به ۱۰۰ کشور جهان ارسال کرده ایم. اکنون ما متعهد هستیم که در بدل هر زرقی که ما تا به امروز در امریکا تطبیق کرده ایم، سه زرق را در سایر نقاط جهان تطبیق کنیم.»

محموله جدید نیم میلیارد دوز واکسین از فایزر خواهد بود و به کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ارسال خواهد شد.

کاخ سفید در یک اعلامیه گفت، بایدن همچنان رهبران جهان را فراخواند تا ۷۰٪ هر کشور را تا میزان ۱۴۰۱ واکسین کنند.

وی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت، «ما به کشورهای دیگر با درآمد بالا نیاز داریم تا بلند همتی خود را تحقق بخشند. ما نمی توانیم این بحران را با اقدامات قسمی حل کنیم.»

بایدن تأکید کرد که موج واکسین ها بدون هیچ گونه اهداف «سیاسی»، فقط باید اهدا شود. این اظهارات به ویژه برای چین یک کنایه عمیق است.

چین کمپاین دیپلوماسی واکسین خود را سال گذشته آغاز کرد و رئیس جمهور شی جین پینگ به ویژه به کشورهای فقیر تعهد سپرد که واکسینی را ارسال خواهد کرد که به راحتی نگهداری شده و به میلیون ها دریافت کننده در سراسر جهان انتقال شود.

وی آن را «کار خیریه برای مردم جهان» نامید که سایر رهبران حزب این عبارت را تکرار می کردند.

اما بسیاری از کشورها به حسن نیت ظاهری چین شک دارند و آن را به عنوان یک تلاش بیجینگ می بینند که بالای قلمروها و منابع طبیعی آنها تجاوز کند.

بر اساس یک گزارش ای اف پی از منابع رسمی، از زمانی که این شیوع در ماه قوس ۱۳۹۸ در چین آغاز شد، تاکنون حدود ۴.۷ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایالات متحده امریکا یک کشور خیلی غنی و دارای اقتصاد بزرگ است اما در طول بیست سال گذشته این کشور در افغانستان صرف در بخش نظامی و جنگ پول خرچ کرد، برای بهتر ساختن اقتصاد افغانستان کاری نکرد. یگانه چیزیکه امریکایی ها به مردم افغانستان به جا گذاشت تجهیزات نظامی بود که فعلاً افغانستان نسبت به کشور های آسیای میانه تجهیزات نظامی پیشرفته تری دارند. همه ای این تجهیزات نظامی که شامل سلاح ها، تانک ها، طیاره های جنگی و هیلیکوپتر مربوط کشور امریکا است. از این جمله صرف طیاره های جنگی این کشور به دست کشور های آسیای میانه بلخصوص اوزبیکستان و تاجیکستان افتیده است. و امکان دارد که در آینده روسیه این طیاره ها را به آن کشور انتقال دهد. ایالات متحده باید از کشور های ازبیکستان و تاجیکستان بخواهد که این طیاره ها را پس به افغانستان برگرداند. فرق نمی کند که در افغانستان چه نوع حکومت است، جمهوری است یا امارتی اما این طیاره مربوط مردم افغانستان می شود. واشینگتن در کنار نظارت دقیق از تجهیزات نظامی بر جا گذشته است در افغانستان، با حکومت جدید افغانستان وارد تعامل شود و با کابل کمک هایش را از سر گیرد تا اینکه زمینه نفوذ روسیه و چین در این کشور فراهم نشود.

پاسخ

به ما افغان ها چه که ایالات متحده امریکا بیش از یک میلیارد دالر دوز واکسین کوید ۱۹ را تولید کرد. برای ما مهم این است که ایالات متحده با مردم افغانستان چقدر پول کمک می کند و برای اشتغال زایی در این کشور چقدر مساعی به خرچ میدهد تا اینکه جوانان ما از کشور فرار نکنند. سه ماه می شود که مامورین دولت معاش دریافت نکرده اند و مردم می گویند که ایالات متحده امریکا حدود ده میلیارد دالر پول مردم افغانستان را در نیویارک منجمند ساخته است. ایالا متحده امریکا به عوض اینکه با مردم فقیر افغانستان کمک های بیشتری را فراهم کند، پول خود مردم افغانستان را مصادره می کند. مقامات حکومت ایالات متحده باید هر چه عاجل پول مصادر شده مردم افغانستان را رها ساخته و در دسترس مقامات حکومت جدید افغانستان قرار دهند تا آنها معاشات معلمین و سایر کارمندان حکومت پرداخت کنند.

پاسخ