تروریسم

افغان ها شبه نظامیان را به خاطر ربودن و قتل غیرنظامیان محکوم می کنند

نوشتۀ نجیب الله

نمایندگان پارلمان افغانستان و اعضای سازمان های مدنی جامعۀ مدنی این کشور در تاریخ 1 ژوئن در کابل گرد هم آمده اند تا بی رحمی طالبان علیه غیرنظامیان را محکوم کنند. [نجیب الله]

نمایندگان پارلمان افغانستان و اعضای سازمان های مدنی جامعۀ مدنی این کشور در تاریخ 1 ژوئن در کابل گرد هم آمده اند تا بی رحمی طالبان علیه غیرنظامیان را محکوم کنند. [نجیب الله]

کابل -- صدها تن از مردم و فعالان مدنی افغانستان در کابل و دیگر ولایات این کشور اقدامات اخیر طالبان در ربودن و به قتل رساندن شهروندان افغان را محکوم کرده و خواهان اتخاذ اقدامات قاطع تر در برابر شبه نظامیان شده اند.

شبه نظامیان طالبان در ولایت قندوز در بامداد 3 ماه مه بیش از 150 مسافر را ربودند. آنها پس از به قتل رساندن 12 تن بیشتر مسافران ربوده شده را آزاد کردند. اما پنج مسافر همچنان در اسارت طالبان به سر می برند.

درخواست شهروندان برای اتخاذ «اقدامات جدی» علیه شبه نظامیان

پس از این رویداد فعالان جامۀ مدنی در اوائل ماه ژوئن در کابل، بغلان، بدخشان، و بامیان دست به تظاهرات زدند و اقدامات «وحشیانۀ» شبه نظامیان را محکوم کردند.

این فعالان هشدار دادند که چنین رویدادهایی ادامه یابند، مردم علیه شبه نظامیان به قیام های مردمی دست خواهند زد.

محمد فرهمند، یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات 2 ژوئن در کابل، به آسیای میانه آنلاین گفت: «طالبان با ارتکاب این گونه اقدامات جنایتکارانه، دشمنی خود را با مردم بیگناه افغانستان ثابت کردند. اکنون مردم و دولت نباید از کنار این حادثه به سادگی عبور کنند.»

او گفت که تظاهرکنندگان از دولت خواستند تا برای آزاد کردن شهروندان این کشور از چنگ آدم ربایان دولت باید اقداماتی جدی و لازم را انجام دهد. وی افزود که گام دوم باید شناسایی مرتکبان این آدم ربایی و جنایت و تحویل آنها به پیشگاه قانون باشد.

حفیظ الله، یکی دیگر از شهروندان کابل، به آسیای میانه آنلاین گفت: «این نخسین بار نیست که شبه نظامیان طالبان دشمنی خود را با مردم به نمایش می گذارند. آنها در گذشته سر بسیاری از بیگناهان، از جمله کودکان را را در [ولایت] زابل از بدن جدا کرده بودند. اگر دولت در اتخاذ اقدامات جدی علیه این گروه کوتاهی کند، مردم خودشان به پا خواهند خاست و نیروهایشان را علیه این گروه بسیج خواهد کرد.»

تظاهرکنندگان همچنین با صدور قطعنامه ای از دولت افغانستان خواستند تا برای آزادی شهروندان ربوده شده اقدامات قاطع و جدی را به انجام رسانده و امنیت بزرگراه های کشور را بهبود بخشند.

غنی می گوید که شبه نظامیان «به خاطر کارهایی که کرده اند، مجازات خواهند شد.»

مقامات دولت افغانستان این جنایات شنیع شبه نظامیان طالبان را نحکوم کرده و وعده دادند تا علیه آنها اقداماتی را انجام دهند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه ای این رویداد را یک «اقدام خیانتکارانه» برشمرد و قول داد تا مرتکبان آن به شدت مجازات شوند.

غنی در بیانیۀ خود گفت: «این در واقع راهزنی است و نشان می دهد که رهبر طالبان که خود را یک عالم دینی می نامد، از دین اسلام و اصول بنیادین آن کاملا بی خبر است. مطابق با دین، قاونین، و فرهنگ ما راهزنان مستحق شدیدتری مجازات ها هستند. آنها قادر به گریختن نخواهند بود و بهای کاری که کرده اند را خواهند پرداخت.»

غنی از وزارت داخلۀ افغانستان خواست تا امنیت بزرگراه ها را بهبود بخشد. وی همچنین از مقامات وزارت ترابری خواست تا در حل این معضل با وزارت داخله همکاری کند.

این نخستین بار نیست که شبه نظامیان شهروندان غیرنظامی را در افغانستان اسیر کرده و به قتل می رسانند. سال گذشته نیز چند غیرنظامی در ولایت زابل توسط طالبان ربوده شده و به طرز وحشیانه ای به قتل رسیدند. پس از آن رویداد بود که هزاران تن از شهروندان افغان در کابل به تظاهرات پرداخته و نفرت و خشم خود را نسبت به شبه نظامیان اعلام کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500