امنیت

قیام گسترده مردم فاریاب علیه طالبان

نوشتۀ سلیمان

مردم ملکی در ماه میزان در میمنه، واقع در فاریاب، تجمع کرده اند تا یک خیزش مردمی را علیه شبه نظامیان طالبان آغاز نمایند. [عکس تقدیمی از سلیمان]

مردم ملکی در ماه میزان در میمنه، واقع در فاریاب، تجمع کرده اند تا یک خیزش مردمی را علیه شبه نظامیان طالبان آغاز نمایند. [عکس تقدیمی از سلیمان]

فاریاب - تداوم جنایات انجام شده توسط طالبان خشم و غضب باشندگان فاریاب را برانگیخته است و موجب شده است که آنها در حمایت از قوای امنیتی دولت علیه این گروپ شبه نظامی سلاح به دست بگیرند.

فیض الله، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در ولایت فاریاب، به سلام تایمز گفت: «طالبان در بعضی ساحات ولایت ما مانع زندگی عادی مردم شده بودند؛ چرا که جان، مال، و امنیت باشنده های فاریاب را با خطر مواجه کرده بودند.»

وی گفت: «به همین دلیل من و صدها باشنده دیگر ولایت مان با سلاح های دست داشته خود یک قیام مردمی را علیه طالبان اعلام کردیم. ما فعلا شانه به شانه و در پهلوی قوای امنیتی مصروف مبارزه و سرکوب دشمنان قسم خورده مان، یعنی طالبان، هستیم.»

پسران فاریاب آماده اند

فیض الله به باشندگان فاریاب اطمینان داد که بعد از این نگران نباشند؛ زیرا فرزندانشان با تمام امکانات مادی و معنوی از آنها دفاع و محافظت می کنند.

او گفت: «تا زمانی که نیاز به خیزش های مردمی باشد و تا هنگامی که طالبان تهدید برای مردم ما باشند، قیام و خیزش های مردمی ادامه خواهد داشت.»

سید انور سادات، والی ولایت فاریاب، ضمن حمایت از نیروهای خیزش مردمی به سلام تایمز گفت: «در ماه میزان هزاران نفر که صدها نیروی خیزش مردمی در میانشان حضور داشتند، به خاطر تامین امنیت، سرکوب طالبان، و حمایت از قوای امنیتی، اجتماع بزرگی را در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب، برگزار کردند.»

او گفت: «تحرکات اخیر طالبان در بعضی ساحات و وحشتی که این گروه تروریستی خلق کرده بود، باعث شد که صدها تن از باشندگان ولایت فاریاب سلاح به دست بگیرند و خیزش های خود جوش مردمی را علیه طالبان راه اندازی کنند.»

سادات گفت: «خیزش ها و تجمعات مردمی که این روزها در فاریاب جریان دارد، نشان می دهد که مردم از نظام و دستاوردهایی که با سعی و تلاش مردم افغانستان و حامیان بین المللی شان به دست آمده حمایت و دفاع می نمایند و دیگر هرگز به گذشته های تاریک طالبان بر نمی گردند.»

او گفت که در مناطق و ولسوالی هایی که حکومت دچار کمبود قوای امنیتی است، مردم عام در کنار پولیس و ارتش ملی علیه طالبان مصروف مبارزه هستند.

حمایت مقامات از خیزش های مردمی

سادات گفت که مقامات محلی فاریاب خیزش های مردمی را حمایت می کند و در صورت نیاز مهیای تمویل و تجهیز بیشتر آنها هستند.

عارف الله یک تن از خیزش کننده های مردمی است که یک راس گاو خود را به فروش رسانیده و از پول آن سلاح خریده است.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان مانع پیشرفت ولایت ما شده اند. موجودیت این گروه باعث می شود که آینده فرزندان ما با خطر مواجه شود. ما از ترس طالبان درست زمینداری و مالداری کرده نمی توانیم و فرزندان ما نمی توانند به مکتب و مدرسه بروند.»

عارف الله گفت: «طالبان بسیار افراطی هستند. دنیا بسیار پیشرفت کرده و ما هم نمی خواهیم که به عقب برگردیم.»

او گفت: «به همین خاطر است که من سلاح برداشتم تا مانع اعمال خرابکارانه طالبان شوم و آنها را از فاریاب بیرون کنم.»

احمدالله، یک تن دیگر از نیروی خیزش مردمی، به سلام تایمز گفت: «طالبان خونخوار باید بدانند که دیگر در ولایت ما جا ندارند و ما فاریابی ها تا آخرین لحظه حیات خود برای سرکوب طالبان به خیزش های خود ادامه می دهیم.»

عبدالکریم یورش، سخنگوی فرمانده پولیس ولایت فاریاب، به سلام تایمز گفت: «ظلم و ستم طالبان بالای مردم و سوءاستفاده طالبان از نام اسلام باعث بسیج و خیزش های مردمی در فاریاب شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «در حال حاضر صدها خیزش کنندۀ مردمی در مناطق مختلف در هماهنگی و همکاری با نیروهای امنیتی مصروف سرکوب طالبان و کوشش برای شکست دادن و نابود کردن آنها هستند.»

معلومات محلی مؤثر می باشند

وی اظهار داشت: «خیزش کننده های مردمی و سهم گرفتن آنان در جنگ علیه طالبان بی نهایت موثر و کارا می باشد؛ چون مردم با مناطقشان آشنایی کامل دارند و به صورت بسیار خوب می توانند در برابر طالبان مبارزه کنند.»

یورش گفت که با توجه به کمبود نیروهای امنیتی در خطوط مقدم ساحات دوردست، این خیزش های مردمی اهمیت خاصی دارند.

او گفت: «زمانی که طالبان در مناطق دوردست حمله می کنند همین نیروهای خیزش مردمی تا رسیدن نیروهای امنیتی به آن جا، از خانه و مناطقشان دفاع می کنند.»

یورش تائید کرد که حکومت محلی، هم در گذشته و هم حالا، از خیزش کنندگان حمایت کرده و می کند و در صورت نیاز قیام کننده ها را تسلیح و تجهیز بیشتر می نماید.

این در حالی است که هزاران تن از باشندگان ولایت جوزجان نیز در تاریخ 26 میزان با راه اندازی تجمع بزرگی آغاز خیزش های مردمی را اعلام نمودند و از قوای امنیتی افغانستان اعلام حمایت کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با عرض سلام و تحیات و آرزوی موفقیت. من از مطالعۀ معلومات جالب شما مسرور گشتم. من یک شاعرم و نامم مجبور سمکانی است و مسئول جمع‌آوری مطالب ادبی در مویت می باشم. من از ولسوالی سمکانی ولایت پکتیکا [افغانستان] هستم. من یک پیغام مختصر دارم که مایلم از طریق صفحه تان آن را با ملت اشتراک نمایم. من از تامه ملت افغانستان تقاضا دارم که نه فقط در فاریاب، بلکه در کل افغانستان، خیزش کنند تا ملت افغانستان از چانس یک زندگی صلح آمیز برخوردار شود.

پاسخ