امنیت

قیام باشندگان هلمند علیه طالبان

نوشتۀ سلیمان

باشندگان ولایت هلمند در تاریخ 4 جدی، روزی که یک خیزش مردمی علیه طالبان شروع شد و عهد بستند که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) را یاری کنند، مشاهده می شوند. [سلیمان]

باشندگان ولایت هلمند در تاریخ 4 جدی، روزی که یک خیزش مردمی علیه طالبان شروع شد و عهد بستند که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) را یاری کنند، مشاهده می شوند. [سلیمان]

کابل - صدها تن از باشندگان ولایت هلمند همراه با قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) اسلحه برداشته و مصروف به جنگ با طالبان شده اند. این اقدام بخشی از قیام های متعدد مردمی است که در ماه قوس حادث شدند.

محمد صمیم، یکتن از خیزش کننده های مردمی، گفت: «ظلم و ستم طالبان بالای ما از حد گذشته و ما ناگزیر شدیم تا علیه این ظالمان سلاح بگیریم. تا زمانی که طالبان را از منطقه خود بیرون نکنیم سلاح خود را به زمین نمی گذاریم.»

او به سلام تایمز گفت: «تعداد نفرات خیزش کننده در حال افزایش می باشد و ما قصد داریم که طالبان را در ناوه، نادعلی، و مارجه از بین ببریم. بنا بر این از حکومت می خواهم که برای ما سلاح و مهمات بدهد تا علیه طالبان غالب شویم.»

مسئولین محلی از این خیزش های مردمی استقبال کردند.

اعضای خیزش ضد طالبان ولایت هلمند در تاریخ 4 جدی مشاهده می شوند. بالغ بر 500 نفر از باشنده های ولسوالی های ناوه، نادعلی، و مارجه برای مشارکت با قوای امنیتی جهت بیرون کردن طالبان از ساحاتشان سلاح به دست گرفته اند. [سلیمان]

اعضای خیزش ضد طالبان ولایت هلمند در تاریخ 4 جدی مشاهده می شوند. بالغ بر 500 نفر از باشنده های ولسوالی های ناوه، نادعلی، و مارجه برای مشارکت با قوای امنیتی جهت بیرون کردن طالبان از ساحاتشان سلاح به دست گرفته اند. [سلیمان]

میرزا حسین علی زاده، عضو شورای ولایتی هلمند، گفت که خیزش های مردمی برای ثبات و امنیت ولایت هلمند مفید می باشند.

وی به سلام تایمز گفت: «بیشتر از 500 نفر از باشنده های ولسوالی های نادعلی، مارجه، و ناوه برای همکاری با قوای امنیتی، ختم ظلم و ستم طالبان، و بیرون کردن طالبان از ساحاتشان سلاح به دست گرفته اند. آنها آماده اند تا در کنار قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان علیه طالبان بجنگند

او گفت که خیزش کننده ها آشنایی خوب با مناطق شان دارند و با همکاری قوای امنیتی به خوبی می توانند که طالبان را در مناطق شان از بین ببرند.

در میان خیزش کننده ها شماری از کسانی وجود دارند که قبلا هواخواه طالبان بودند، اما حالا درک کرده اند که طالبان برای منافع بیگانه ها کار می کنند، و نه برای مردم هلمند.»

یکی از اعضای سابق طالبان دلیل تغییر موضع خود را تشریح کرد.

یک تن از خیزش کننده های هلمندی که از گفتن نامش خوداری کرد، به سلام تایمز گفت: «در گذشته من هواخواه طالبان بودم و تصور میکردم که آنها برای آبادانی و خوشبختی ما کار می کنند.»

او گفت: «اما حالا هم برای من و هم برای تمام باشنده های هلمند کاملا ثابت شده که طالبان نوکران بیگانه ها می باشند و برای ویرانی کشور ما فعالیت می کنند. به همین دلیل من سلاح برداشته ام تا علیه این دشمنان وطنم مبارزه کنم.»

وعده دولت برای حمایه

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، گفت که خیزش کننده ها از غیر نظامیان ولسوالی های مختلف هلمند می باشند.

او گفت: «آنها هیچ هدف دیگری را دنبال نمی کنند و تنها می خواهند فعالیت های هراس افگنی طالبان را مانع شوند و امنیت را در مناطق شان تامین کنند.»

وی گفت: «طالبان در مناطق تحت کنترول شان مردم را به زور از خانه های شان بیرون کرده اند، زمین های زراعتی شان را غصب کرده اند، مکاتب را مسدود نموده اند، و مانع دسترسی مردم به خدمات صحی شده اند. به همین دلیل مردم مجبور شدند که دست به خیزش بزنند. بعد از این مردم دیگر طالبان و ستم آنان را تحمل نخواهند کرد.»

زواک گفت: «حکومت محلی در حد امکانات خود خیزش کننده ها را کمک می کند و در صورت لزوم برایشان سلاح و مهمات و وسایط نقلیه فراهم می کند و حتی خیزش کننده را در صفوف پولیس و اردوی ملی جذب خواهد کرد.»

طالبان، عامل شکنجه و وحشت

حسیب الله، یک خیزش کننده دیگر از ولسوالی ناوه در ولایت هلمند، گفت که طالبان به بهانه این که او در پولیس محلی بود او را شکنجه کردند.

او به سلام تایمز گفت: «برایم گفتند که یا سلاح و یا هم پول سلاح را برایشان بدهم. حالا من به مرکز ولایت آمده ام و با سایر خیزش کننده ها یکجا شده ام تا با طالبان مبارزه کنم.»

وی گفت: «من از دولت نه پول می خواهم و نه هم امتیاز دیگری. فقط می خواهم که دولت ما خیزش کننده ها را سلاح بدهد تا ولایت مان را از وجود طالبان دهشتگر پاک سازیم و در خانه های خود امنیت را بیاوریم.»

عبدالحکیم، یک فعال مدنی در ولایت هلمند، گفت: «از رعب و وحشت طالبان زندگی آرام و باصلح نداریم.»

او به سلام تایمز گفت: «مردم می خواهند آزادانه زندگی کنند و به علم و تکنالوژی مدرن دسترسی داشته باشند. اما متاسفانه مردم در مناطق زیر کنترول طالبان از آموزش و پرورش محروم اند. در واقع طالبان بزرگترین مانع برای انکشاف و پیشرفت است.»

وی گفت: «پس برای ما هلمندی ها فرض است که علیه طالبان اعتراض های مدنی و قیام های مسلحانه کنیم.»

اتحاد مردم و قوای امنیتی

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله، گفت که حکومت و قوای امنیتی مصمم اند که از همه مردم هلمند، مخصوصا از کسانی که در کنار قوای امنیتی با طالبان می جنگند، حفاظت و حمایه نمایند.

او گفت: «حمایه مردم از قوای امنیتی ضامن ثبات و امنیت شان می باشد. این که مردم با قیام های گسترده شان علیه طالبان، با قوای امنیتی یکدست و یکصدا می شوند به قوای امنیتی بیشتر از گذشته جهت سرکوب طالبان انگیزه می دهد.»

باشنده های هلمند چهار سال پیش نیز در ولسوالی نهر سراج این ولایت قیام کردند و چندین قریه را از وجود طالبان تصفیه نمودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500