امنیت

باشنده گان تخار جنگجویان طالب را که در عید حمله کرده بودند متواری ساختند

گزارش از هدایت الله

صدها باشنده ولسوالی فرخار به تاریخ ۱۴ جوزا گردهم آمدند تا جنگجویان طالب را از مناطق شان درو نمایند. [گزارش از عبدالرشاد اصفیا/فیسبوک]

صدها باشنده ولسوالی فرخار به تاریخ ۱۴ جوزا گردهم آمدند تا جنگجویان طالب را از مناطق شان درو نمایند. [گزارش از عبدالرشاد اصفیا/فیسبوک]

کندز -- باشنده گان ولسوالی فرخار در ولایت تخار میخواستند به تاریخ ۱۴ جوزا عیدالفطر را تجلیل نمایند که جنگجویان طالب بالای شان یک حمله کوردینه شده را راه اندازی کردند.

این حمله به زیان جنگجویان خاتمه یافت.

باشنده گان محلی پس از آنکه اعضای گروه طالبان ظاهر شدند و آنها را اذیت کردند، مجبور به پرداخت عشر به این گروه کردند و به لت و کوب کسانی پرداختند که اعضای خانواده های شان در نیروهای امنیتی خدمت می کنند، گرد هم آمدند و برضد این جنگجویان قیام کردند.

عبدالرشید اصفیا ولسوال فرخار گفت، نیروی خیزش مردمی بر ضد شورشیان حوالی ساعت ۱۱ بجه قبل از ظهر به تاریخ ۱۴ جوزا در قریه خفدره ولسوالی فرخار قیام کردند و بالاخره جنگجویان را تا اوایل شام از منطقه دور راندند.

اصفیا دریک مصاحبه گفت، «درقدم اول ما یک جلسه را با قوماندانان محلی قیام مردمی در ولسوالی فرخار برگزار کردیم و ارزبابی کردیم که چگونه طالبان را از این ولسوالی برانیم.»

او گفت، «بالاخره ما یک قیام مردمی را که شامل مجاهدین اسبق، بزرگان قوم، چهره های بانفوذ، عالمان دین و جوانان قریه های گوناگون ولسوالی فرخار بود به راه انداختیم.»

اصفیا گفت هیچ کدام از اعضای خیزش مردمی یا دیگر باشنده گان محلی در این جنگ آسیب ندیدند درحالیکه جنگجویان طالب برخی تلفات را متقبل شدند.

اعضای این خیزش گفتند، گروه های تشکیل شده خودجوش مصمم بودند تا طالبان را نگذارند تا به هدف شان که ناامنی دردیگر ساحات ولایت تخار بودند نایل بیایند.

محمد تاویل عظیمی رهبر خیزش مردمی در یک مصاحبه گفت یک تعداد اعضای طالبان از غیابت باشنده گان محل که بخاطر ادای نماز عید رفته بودند سود جستند و داخل قریه های ولسوالی فرخار شدند.

عظیمی گفت، «باشنده گان دلیر فرخار درگروپ ها برضد طالبان بسیج شدند و به آنها پاسخ محکم دادند و نشان دادند که طالبان و ایدیولوژی (خط فکری) آنها قابل قبول نیستند.»

عبدالجمیل قیومی یک باشنده ۳۸ ساله فرخار موافق است که افغان ها درجنگ برضد شورشیان متحد هستند.

اوگفت، «افغانها از طالبان خاطرات تلخ دارند وما هیچگاهی به آنها اجازه نمی دهیم تا اهداف شان را بدست بیاورند.»

قیومی گفت، «اگر مابه طالبان این فرصت را می دادیم تا مناطق ولسوالی ما را تصرف کنند، حضور آنها زنده گی عادی را برهم میزدند.»

باشنده گان به مقاومت تعهد کردند

حمیدالله سالمی یک باشنده ۵۱ ساله ولسوالی فرخار و اشتراک کننده نیروی خیزش نمیخواهد تا نا امنی در منطقه مسلط شود چون هرروز افراد ملکی بی گناه کشته میشوند.

اوگفت که یکی از چهار برادرش را درماه اسد سال گذشته زمانی ازدست داد که اعضای خانواده اش از ولسوالی دشت قلعه به تالقان مرکز ولایت تخار سفرمی کردند وقتیکه ماین زمینی که توسط طالبان جابجاشده بودند با وسیله نقلیه آنها تصادم کرد.

سالمی گفت، «مامردم فرخار بشمول مرد وزن، خورد وکلان به طالبان اجازه نخواهیم داد تا درزنده گی ما مشکلات ایجاد کنند و ازما بخاطر بدست آوردن اهداف شان به حیث سپهراستفاده کنند.»

او افزود، «ما تا زمانیکه تمام منطقه را از وجود این گروه پاک سازی نکنیم سلاح های خود را به زمین نمی گذاریم.»

ارباب سمیع الله خلیلی که همچنان یک عضو خیزش مردمی است رفتار خشن بدست طالبان را درجریان وقت شان درساحه توصیف کرد.

این مرد ۴۵ ساله گفت، «آنها شش عضو یک خانواده را بخاطر همکاری با دولت لت وکوب کردند و به آنها دستور دادند تا به طالبان سلاح خریداری کنند.»

خلیلی افزود طالبان همچنان باشنده گان قریه خسده را مجبور ساختند تا خانه هایشان را ترک کنند و آنها از دهاقین خواسته تا از زمین زراعتی شان عشر بدهند.

اوگفت، «ما درکنار حکومت ایستاد هستیم و به طالبان اجازه نمی دهیم که بالای مردم ما حمله کنند.»

عطاءالله حسینی یک فعال جامعه مدنی و باشنده ولایت تخار گفت، «اگرهمه افغانها تصمیم بگیرند تا عین عمل را انجام دهند و طالبان را از مناطق شان درو نمایند، در این کشور به طالبان جای پای نمی ماند.»

او از تدابیر که توسط باشنده گان محل بخاطر دور راندن طالبان ازمناطق شان گرفته شده ستوده علاوه کرد که حکومت باید همچو خیزش های مردمی را حمایت کند.

حمایت حکومت

محمد جواد هجری سخنگوی والی ولایت تخار تعهد کرد که حکومت محلی با خیزش های مردمی کمک و همکاری خواهد کرد.

هجری گفت، «حکومت به اعضای خیزش مردمی حمایت مادی و معنوی فراهم خواهد کرد تا اینکه آنها بتوانند درمقابل طالبان و دیگر گروه های که امنیت مردم را به چالش می کشند ایستاده گی کنند.»

«اکنون امنیت درمنطقه با نیروهای خیزش مردمی گرفته شده است.»

اوگفت، «درعین حال کوشش های دیگر نیروهای امنیتی و دفاعی نباید نادیده گرفته شود.»

عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، «ما پس ازآنکه گزارش های حرکت های طالبان را در ساحات ولسوالی فرخار دریافت کردیم، نیروهای حمایوی امنیتی را به منطقه اعزام نمودیم.»

او افزود نیرهای اضافی امنیتی در ولسوالی فرخار حضور دارند و آماده پاسخ به هرنوع حمله نیرومند طالبان هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مطلب در واقع خیلی خوب تهیه شده است.

پاسخ