تروریسم

خشم مردم افغانستان بعد از حمله طالبان به مقر اردو و استعفای مقام های ارشد

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

افغان ها در تاریخ 4 ثور در کابل برای قربانیان حمله 2 ثور طالبان به یک مقر اردو در نزدیکی مزار شریف، سوگواری می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

افغان ها در تاریخ 4 ثور در کابل برای قربانیان حمله 2 ثور طالبان به یک مقر اردو در نزدیکی مزار شریف، سوگواری می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

مزار شریف -- در پی حمله طالبان به یک مقر اردوی ملی افغانستان در ولایت بلخ افغان ها بسیار خشمگین استند و اقدام شبه نظامیان در کشتار عساکر در وقت نماز محکوم کرده و استعفای وزیران و قوماندانان اردو را تقاضا نموده اند.

ارگ ریاست جمهوری تایید کرد که عبدالله حبیبی، وزیر دفاع، و قدم شاه شهیم، رئیس ستاد اردو، استعفای فوری شان را تقدیم کردند.

به گزارش طلوع نیوز، تورن جنرال طارق شاه بهرامی، معین امنیتی وزیر کشور، به حیث قائم مقامخ وزارت دفاع، و جنرال محمد شریف یفتعلی، قوماندان قول اردوی 203 تندر، به حیث رئیس ستاد اردو اجرای وظیفه خواهند کرد.

حمله به مقر

به گزارش طلوع نیوز، طالبان طی این حمله جمعه (2 ثور) که قریب به پنج ساعت دوام داشت کم از کم 150 عساکر مقر قول اردوی 209 شاهین را در ولسوالی دهدادی به قتل رساندند.

اقوام یک عسکر اردوی ملی افغانستان که در حمله 2 ثور طالبان به یک پایگاه در نزدیکی مزار شریف کشته شده است، جسدش را در تاریخ 4 ثور در ولایت تخار تحویل می گیرند. [نصیر صادق/ خبرگزاری فرانسه]

اقوام یک عسکر اردوی ملی افغانستان که در حمله 2 ثور طالبان به یک پایگاه در نزدیکی مزار شریف کشته شده است، جسدش را در تاریخ 4 ثور در ولایت تخار تحویل می گیرند. [نصیر صادق/ خبرگزاری فرانسه]

تعداد دقیق تلفات کماکان نامعلوم می باشد.

وزارت دفاع آمار کم از کم 100 عسکر مقتول یا زخمی را نشر داده است. مگر مسئولین محلی به شمول محمد ابراهیم خیراندیش، رئیس شورای ولایتی، آمار کشتگان را 130 تن دانست و گفت که حدود 60 نفر مجروح شدند.

فامیل های افغان یکشنبه (4 ثور) عزیزانشان را به خاک سپردند و در کشور یک روز سوگواری عمومی اعلام گردید. در این حال خشم و غضب عمومی بلند رفته و مردم و هم نمایندگان آنها تقاضا کرده اند که یک فرد مسئولیت این رخنه امنیتی را بر دوش بگیرد.

حبیبی دوشنبه در کابل گفت که استعفای او داوطلبانه بود و خودش را با «یک عسکر که در جنگ فداکاری می کند» مقایسه کرد.

او گفت که تحقیقات در جریان است و فقط اظهار داشت که تلفات «زیاد» استند.

«سرشان را هدف بگیرید»

طی حمله دوشنبه ده مرد مسلح با یونیفورم های اردو و واسکت های انتحاری به قوای غیرمسلح از فاصله نزدیک فیر کردند.

نجات یافتگان شرح دادند که چطور از کلکین ها به بیرون پریدند تا از شر مردان مسلح که در سالون غذاخوری و مسجد تیراندازی کرده بودند در امان بمانند.

یک منبع مطلع نظامی در داخل این مقر گفت که شبه نظامیان افراد خودی بودند «آنها نفرات جوان استخدام شده بودند که برای تعلیم آمده بودند.»

محمد حسین، یک افسر اردو که از بابت جراحاتش در شفاخانه بستری است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها با استفاده از دو لاری اردو که روی آنها ماشیندار نصب شده بود، وارد مجتمع شدند. آنها به سمت همه فیر کردند. بعد آنها وارد مسجد و غذاخوری شدند و همه را یکسره هدف قرار دادند.»

یک عسکر 19 ساله به نام محمد قربان از شفاخانه به خبرگزاری فرانسه گفت: «رهبرانشان داخل آمدند و فریاد کردند: سرشان را هدف بگیرید.» او افزود: «من از کلکین بیرون پریدم.»

در جریان این حمله که طالبان اواخر جمعه مسئولیتش را به عهده گرفت، دو مهاجم خودشان را منفجر کردند.

دعا برای مقتولان

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، شنبه (3 ثور) به مزار شریف پروتز کرد تا همزمان با مراجعه فامیل ها برای تحویل گرفتن تابوت های مزین به بیرق کشور حاوی عزیزانشان، جهت «ادای احترام» از عساکر مجروح عیادت کند.

در قریه امرا کوت ولایت بلخ تابوت عسکر 25 ساله شیر محمد به منزلش و میان خانه پر از سوگوارانش آورده شد.

قاری احمد الله، برادر شیر، که به حیث ملا امام اردوی 209 مصروف کار است، گفت: «برادر من چهار ماه قبل ازدواج کرد و حالا کشته شده است. طالبان دشمنان اسلام و مسلمانان استند.»

فیض محمد، یکی از باشندگان محلی، بعد از مراسم تدفین این سوال را پرسید: «این اتفاق چه طور افتاد؟ من نمی توانم باور کنم که ما این همه جوانان را از دست داده ایم.»

پدر یکی از عساکر مقتول که از ذکر نامش خودداری کرد، با چشمان گریان به خبرگزاری فرانسه گفت: «سه ماه قبل از این پسرم را فرستادم که به اردو ملحق شود ... حالا آنها پیکر بیجانش را به من می دهند.»

خشم فزاینده و تقاضای برای عدالت

خشم عمومی در فضای مجازی بلند رفته است و بسیاری از مردم حکومت را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از یک سری حملات گستاخانه طالبان به شمول حمله به بزرگترین شفاخانه نظامی کشور در کابل در ماه حوت که به کشته شدن ده ها نفر منجر شد، مورد انتقاد قرار می دهند.

دوازده افسر اردو، به شمول دو جنرال، به جرم غفلت و کوتاهی در امور وظیفوی در قبال آن حمله برکنار شدند.

این حمله بالای شفاخانه سردار داوودخان یک هفته بعد از آن حادث شد که 16 نفر در حملات انتحاری همزمان طالبان بالای دو مجتمع امنیتی در پایتخت به قتل رسیدند.

یک کاربر فیس بوک به نامه ذبیح الله در رابطه با فاجعه اخیر نوشت: «مادران پسرانشان را، خواهران برادرانشان را، و زنان شوهرانشان را از دست دادند ... من بسیار خسته ام. از من جز گریه کاری بر نمی آید.»

یک کاربر توئیتر چنین توئیت کرد: «بهترین روش جهت گرامیداشتن آنها اخراج و مجازات آن افرادی که در انجام وظایف خود قصور کرده و یا با دشمن مشارکت کرده اند، می باشد. بعضی رهبران باید بروند.»

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی غنی، به راپورترها گفت که غنی فرمان تحقیقات دقیق را صادر کرده است.

او گفت: «مردم افغانستان باید مثل یک مشت محکم متحد شوند.»

اقدام طالبان «علیه اصول اسلامی»

قانونگذاران و شهروندان افغان این حمله را به شدت محکوم کردند.

محمد اکبری، از ولایت بامیان، به سلام تایمز گفت: «این یک اقدام غیرقابل قبول بود و به قتل رساندن مردم نمازگزار کاملا خلاف اصول اسلام است.»

او از حکومت تقاضا کرد تا هر مقام مسئول که در تأمین امنیت این مقر قصور کرده را معرفی کند.

محمد عراق رحمانی، نماینده ولایت غزنی در پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «این حمله اولین بار نبود که طالبان به مردم در حین اقامه نماز حمله می کردند. آنها سابق بر این هم مردم را از مساجد کشته اند و حتی مواد منفجره را در قرآن کریم جا به جا کردند تا مردم را بکشند.»

وی اظهار داشت: «اگر طالبان اعتقاد داشته باشند که جهاد معادل کشتار مسلمانان در مسجد است، در آن صورت آنها اعتقادات اشتباهی دارند و مسلمان نمی باشند.»

رشاد رسولی، یک باشنده کابل که 35 ساله و دانشجوی یک پوهنتون خصوصی است، به سلام تایمز گفت: «ما از علمای اسلام ما شنیده ایم که قتل بی دلیل مردم حرام است. مگر طالبان همیشه همین کار را می کند.»

او گفت: «همه جوامع اسلامی این گونه اقدامات -- یعنی قتل یک مسلمان هنگام اقامه نماز در مسجد -- را محکوم می کند. بنا بر این [این که طالبان] بگویند: ما برای اسلام جهاد می کنیم، مسخره است.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان مصروف اجرای عملیات هایی علیه طالبان در سراسر کشور استند.

او به سلام تایمز گفت: «دشمنان در شمال تلفات شدیدی داده اند و این عملیات ها تا نابودی کامل آنها ادامه خواهد داشت.»

عطامحمد نور، والی بلخ، یکشنبه طی بیانیه ای گفت: «به یاری خدا انتقام هر قطره خون شهیدانمان را خواهیم گرفت.»

[نجیب الله از کابل در تهیه این گزارش مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500