اقتصاد

به امید رسیدن به صلح، کار و بار باشنده گان قندوز رونق یافته است

نوشته هدایت الله

بیشتر باشنده گان قندوز می گویند در حالی که روند گفتگو های صلح حکومت با طالبان امیدها برای برقراری یک صلح دوامدار را افزایش داده آنها قادر به پیدا کردن شغل و یا شروع به کسب و کارهای های خود استند. [هدایت الله]

قندوز -- بیشتر باشنده گان قندوز می گویند در حالی که روند گفتگو های صلح حکومت با طالبان امیدها برای برقراری یک صلح دوامدار را افزایش داده آنها قادر به پیدا کردن شغل و یا شروع به کسب و کارهای های خود و تقویت اقتصاد شان استند.

ادارهء محلی از چندین سال بدین طرف پروژه های متعدد را برای کاهش میزان بیکاری در میان باشنده گان فراهم کرده است.

دوست محمد ریحان، رییس احیاء وانکشاف دهات ولایت قندوز گفت که این اداره از ۱۰ سال به اینسو بیش از دو هزار پروژه انکشافی را در مرکز و ولسوالی های قندوز به بهره برداری سپرده است که از این طریق هزاران فرصت اشتغال فراهم شده است.

او به سلام تایمز گفت: «ما تلاش داریم تا برای یک تعداد خانواده های که درجریان جنگ ها بیجاشده اند کمک کنیم و نیز فرصت های شغلی را برای شان ایجاد نماییم.»

بتاریخ ۱۹ دلو، یک آهنگر در نزدیکی میدان مرکزی شهر قندوز منتظر است تا آهن داغ شود تا با چکش بر آن بکوبد. [هدایت الله]

بتاریخ ۱۹ دلو، یک آهنگر در نزدیکی میدان مرکزی شهر قندوز منتظر است تا آهن داغ شود تا با چکش بر آن بکوبد. [هدایت الله]

بتاریخ ۱۳ دلو، کارگران در فابریکه خیاطی هیواد در شهر قندوز دیده می شوند. [هدایت الله]

بتاریخ ۱۳ دلو، کارگران در فابریکه خیاطی هیواد در شهر قندوز دیده می شوند. [هدایت الله]

فرصت های جدید

رحمت الله حسینی ۵۱ ساله که بیش از ۲۰ سال بدینسو پیشهء آهنگری دارد، به خاطر بهبود یافتن محیط کسب و کار در ولایت قندوز، مصروف پیدا کردن کار مداوم است.

او به سلام تایمز گفت: «در یکی از جاده های شهر قندوز مصروف آهنگری استم. اما خرسندم که ازین طریق روزی حلال را به اولاد هایم بدست میاورم، اطفالم را به مکتب میفرستم و از زنده گی خود راضی استم.»

حسینی گفت که در سال ۱۳۹۴ در جریان سقوط شهر قندوز بدست طالبان همسر و یک پسر اش را در اثر اصابت یک هاوان بالای منزل اش از دست داده است.

او گفت: «خداوند صلح و آرامی را به کشور ما بیاورد تا مردم نفس راحت بکشند. جنگ بسیار مردم را تباه و خانه های شانرا خراب کرده است.»

شماری از باشنده گان ولایت قندوز که اخیراً از مناطق دور دست و زیر حاکمیت گروه طالبان به مرکز شهر قندوز آمده اند و اکنون اقدام به کسب و کار تازه کرده اند از زنده گی شان راضی اند.

ضمیر گلدوز ۳۷ ساله، یک تن از باشندگان قریه کنم ولایت قندوز از مدت پنج سال به این طرف با خانواده شش نفری اش از ترس جنگ، به مرکز شهر قندوز بیجا شده است. او اکنون یک کارخانه خیاطی باز کرده است که در آن نزدیک به ۱۰۰ تن مرد و زن مصروف کار هستند.

ضمیر گفت: «دیدم که هر روز طالبان جنگ و برادر کُشی دارند. آنها ناحق به این بهانه و آن بهانه مردم بی گناه را می کشند. فکر کردم که روزی نوبت من هم خواهد رسید که کشته شوم.»

گلدوز گفت که سرانجام تصمیم گرفت تا هم کشت و زراعت و مواشی خود را رها کرده با اطفال و همسرش به مرکز قندوز کوچ کند.

وی افزود: «درین مرکز اکنون بدون ترس و هراس کار می کنم و برای اولاد هایم عایدی حلال بدست میاورم.»

بازگشت به خانه

در همین حال، دیگر باشنده گان قندوز از کشور های دیگر منجمله ایران به کشور برگشته اند تا زنده گی خود را از سر بگیرند و بر روی کسب و کار شان کار کنند.

سمیع الله ناطق ۳۸ ساله از جمله کسانی است که با خانواده‌ اش بعد از ۱۵ سال زندگی در ایران در سال ۱۳۹۵ به ولایت قندوز برگشت. او گفت که شرایط اقتصادی در آنجا نیز دشوار بود.

او به سلام تایمز گفت: «ما همه در آرزوی یافتن کار خوب در ایران بودیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. مگر آن فقط یک رویا بود، از این رو ما به این نتیجه رسیدیم که به وطن برگردیم.»

ناطق دوباره به تجارت خانواده گی اش درولایت قندوز که قبل از رفتن به ایران داشت، روی آورد. او سال گذشته یک دوکان لبنیات فروشی در مرکز شهر قندوز باز نمود.

او گفت: «روزمره قادر به تولید ۷۰ تا ۸۰ لیتر شیر گاو استم واز کار روزمره ام ماهانه مبلغ ده هزار افغانی (۱۳۲ دالر) درآمد دارم.»

ناطق که در طول یک سال که برگشته توانسته است مالک یک دوکان شود گفت: «باورم نمی‌شود که با دانش و مهارت های جدیدم، توانستم تولید روزانۀ شیر را به زیادتر از دو برابر افزایش دهم.»

عاطفه کبیری باشنده فعلی شهر قندوز نیز تجربۀ مشابهء دارد.

این مادر ۳۷ ساله و خانواده‌ اش نُه سال در ایران زندگی کردند و در سال ۱۳۹۴ به افغانستان بازگشتند. او نیز لبنیات تولید کرده و می فروشد و تولید شیر را دو برابر و عاید اش را سه برابر نموده است.

او به سلام تایمز گفت: «حالا سه کارگر دارم و پلان دارم که کارم را وسعت دهم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500