امنیت

پس از خاتمه سلطه چندین ساله طالبان نیروهای افغان راه را برای انکشاف در لعل‌پور باز می کنند

نوشته خالد زیری

نیروهای مشترک افغانستان ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار را از متباقی جنگجویان طالبان تصفیه کردند. بنا به گفته مقامات، این عملیات ها بتاریخ ۸ حمل آغاز و بتاریخ ۱۸ حمل خاتمه یافت. [خالد زیری]

ننگرهار -- باشنده گان ولسوالی لعل‌پور امیدوارند اکنون که این ساحه توسط نیروهای افغان از وجود طالبان تصفیه شده است، پروژه های بسیار عاجل بشمول مکتب ها و کلینیک های صحی جدید راه اندازی شود.

اعضای طالبان که سالها ولسوالی های متعدد را در ولایت ننگرهار تحت کنترول داشتند، پس از عملیات که بتاریخ ۸ حمل آغاز شد و بتاریخ ۱۸ حمل خاتمه یافت، از این ساحه پاکسازی شدند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار، به همراه مقامات قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان و دیگر مقامات محلی، بتاریخ ۱۸ حمل از لعل‌پور دیدار کرد تا اطمینان یابد که ایستگاه های بازرسی امنیتی و گروه های قیام های محلی به درستی تجهیز و برای پروژه های توسعه ای جدید در این ساحه تنظیم شده اند.

میاخیل به خبرنگاران گفت: «طالبان در ۱۴ سال گذشته اکثر ساحات ولسوالی لعل‌پور را تحت کنترول شان داشتند، مگر نیروهای شجاع ما توانستند با کشتن بسیاری از آنها، این ولسوالی را از وجود طالبان تصفیه کنند و ما خدا را شکر می کنیم که کسی از نیروهای ما آسیب ندیده است.»

بتاریخ ۱۸ حمل، یک پوسته امنیتی در ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار نشان داده شده است. نیروهای امنیتی افغانستان، با اجرای یک سری عملیات که ۱۱ روز به طول انجامید، جنگجویان طالبان را از این ولسوالی بیرون راندند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار/ فیسبوک]

بتاریخ ۱۸ حمل، یک پوسته امنیتی در ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار نشان داده شده است. نیروهای امنیتی افغانستان، با اجرای یک سری عملیات که ۱۱ روز به طول انجامید، جنگجویان طالبان را از این ولسوالی بیرون راندند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار/ فیسبوک]

بتاریخ ۱۶ حوت،‌ مقامات ولایت ننگرهار از یک پوسته امنیتی در ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار که از جنگجویان طالبان مسترد شده، بازدید می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار / فیسبوک]

بتاریخ ۱۶ حوت،‌ مقامات ولایت ننگرهار از یک پوسته امنیتی در ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار که از جنگجویان طالبان مسترد شده، بازدید می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار / فیسبوک]

او گفت: «ما در حال حاضر یک قطعه نیروی سرحدی را برای محفاظت از ساحات ناامن و اطمینان یافتن از امنیت دوامدار در این ساحه ایجاد می کنیم.»

میاخیل گفت: «ما کار عملی راه اندازی این قطعه را آغاز کرده ایم. برخی از پوسته های بازرسی شان را ایجاد کرده و در چند روز آینده [پوسته های دیگر] را نیز خواهیم ساخت.»

وی افزود: «ما صدها تن از اعضای گروه های قیام محلی را که اکنون از ساحات شان محافظت می کنند تجهیز و تسلیح می کنیم.»‌

تورن جنرال محمد زمان وزیری، قومندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب [اردوی ملی افغانستان]، گفت که حکومت مصروف پلان ریزی برای ایجاد و توسعه یک نیروی محلی در این ساحه برای کمک به تضمین امنیت است.

او به گزارشگران گفت: «این پروسه زمان بر خواهد بود. مگر ما پلان داریم تا قوای محلی را در این ساحه مستقر کنیم تا هیچ دشمن در آینده نتواند این ساحه را تهدید کند.»

«رها شده از قفس»

حفیظ الله جمالی، یکی از باشنده گان چکنوار و مدیر مکتب هزارنو، گفت که خوشحال است طالبان از این ساحه بیرون رانده شده اند. او به خاطر آزادی هایی که در راه است، ابراز مسرت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان به دختران سنین بالاتر اجازه رفتن به مکتب را نمی دادند. آنها هر روز جنگ می کردند و افراد ملکی را مورد آزار و اذیت قرار می دادند. مگر اکنون که حکومت قدرت را بدست گرفته، ما بسیار خوشحال استیم و احساس می کنیم که از قفس آزاد شده ایم.»

جمالی گفت: «حالا، حکومت باید این ساحات را به همین ترتیب حفظ کند. با توجه به نحوه آغاز این کمپاین توسط [حکومت] من امیدوارم که این کار ادامه یابد.»

او گفت: «این ساحه به پوسته های امنیتی زیادتر ضرورت عاجل دارد و باید پوسته های امنیتی کنونی اش تقویت شده، و گروه های قیام مردمی محلی تجهیز شوند. تمام این تلاش ها با یکدیگر یک دستاورد کلان است و به نفع مردم خواهد بود.»

شکیل احمد رسولی، یکی دیگر از باشنده گان، گفت که پس از اخراج جنگجویان طالبان، او منتظر بهبود زیرساخت های این ولسوالی است.

رسولی به سلام تایمز گفت: «ما طی ۱۳ تا ۱۴ سال گذشته حتی یک پروژه [توسعه ای] را ندیده ایم؛ زیرا امنیت در اینجا بسیار بد بود. جایی که امنیت بد است، هیچ پروژه ای اجرا شده نمی تواند. اکنون وضعیت بهبود یافته است، این [حکومت] باید مکتب ها، کلینیک ها و امکانات دیگر را بسازد.»

والی میاخیل وعده داد که حکومت با تعیین اولویت های انکشاف ولسوالی و سپس آغاز پروژه های بازسازی در این ساحه این ضرورت های عاجل را برآورده خواهد کرد.

میاخیل گفت: «امنیت خوب، راه را برای انکشاف متوازن، سیستم عدلی بهبود یافته و خدمات عمومی بهتر هموار می کند.»

او گفت: «اکنون که امنیت بهبود یافته است، ما به مشکلات شما گوش داده ایم و پاسخی عملی برای آنها ارائه می دهیم. مدیران سازمان ما همراه من استند تا نیازهای شما را اولویت بندی کنند و زمانی که آنها به دفاتر خود بازگردند، مشکلات شما را بررسی کرده و پروژه ها را برای شما اجرا می کنند.»

وی افزود: «ما در ولسوالی شینوار نیز پروژه های را آغاز کرده ایم. ما از ساخت مسکن حمایت می کنیم.»

او گفت: «ما نسبت به تامین نیازهای کسانی که رنج برده و ساحات شان ویران شده است، متعهد استیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500