اقتصاد

افغانستان کوشش می کند تا اماکن تاریخی تخریب شده توسط طالبان را بازسازی کند

نوشتۀ نجیب الله

در این عکس مورخ 18 جوزا 2015 تصویر فرضی مجسمه بودای بازسازی شده نشان داده شده است. این مجسمه جایگزین یکی از بوداهایی خواهد شد که طالبان در سال 2001 تخریب کردند. [خبرگزاری فرانسه/کامران شافعی]

در این عکس مورخ 18 جوزا 2015 تصویر فرضی مجسمه بودای بازسازی شده نشان داده شده است. این مجسمه جایگزین یکی از بوداهایی خواهد شد که طالبان در سال 2001 تخریب کردند. [خبرگزاری فرانسه/کامران شافعی]

کابل -- دولت افغانستان در سال های اخیر تلاش هایی جدی را برای حفاظت و بازسازی آثار تاریخی و فرهنگی افغانستان به شمول عملیات بازسازی یکی از دو مجسمه باستانی بودا در ولایت بامیان انجام داده است.

طالبان در سال 2001 و بعد از آن که بر بنیاد حکم ملا محمد عمر، رهبر وقت طالبان، این دو مجسمه بودا را بت نامیدند، آنها را تخریب کردند.

این دو بودا که در قرن های 4 و 5 میلادی در یک صخره سنگی حکاکی شده بودند با 35 و 53 متر ارتفاع روزگاری به حیث بلندترین مجسمه های بودا در جهان شناخته می شدند.

اما امیدها برای بازسازی این دو اثر باستانی در سیزدهمین نشست گروپ کاری متخصصان که به تاریخ 11 تا 13 قوس در شهر مونیخ جرمنی برگزار شد، پررنگتر شد.

در این نشست محمد طاهر ظاهر والی بامیان، معاون وزیر کلتور افغانستان، و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه کشور، علاوه بر نمایندگان کشورهای پیشکش کننده و همچنان 20 متخصص بین المللی حضور داشتند.

ظاهر در یک کنفرانس خبری به تاریخ 20 قوس گفت که به خاطر این نشست بازسازی بودای خردتر به زودی شروع خواهد شد و همزمان کوشش های برای محافظت از این مکان ادامه دارند.

یونسکو با انتشار بیانیه ای در 23 قوس اعلام کرد که یک سمپوزیوم در ماه سنبله سال 2017 در رابطه با بازسازی این مکان در توکیو برگزار خواهد شد.

طلیعۀ عصر بازسازی

دولت افغانستان از عصر کنونی به عنوان «عصر بازسازی» یاد می کند و در همین حال کوشش ها برای بازسازی افغانستان و آثار تاریخی و فرهنگی کشور که در دوران طالبان به شدت آسیب دیده اند، جریان دارد.

صفورا ایلخانی، نماینده بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان، ولسی جرگه، بازسازی بوداهای بامیان را «مسئله ای بسیار مهم» دانست.

او به سلام تایمز گفت: «کوشش های بازسازی می تواند یک بار دیگر توجه توریستان را به افغانستان و بامیان جلب کند که این امر از لحاظ اقتصادی برای افغانستان عاید می دهد و از لحاظ اجتماعی هم سبب تبادل کلتورها شده و می تواند توجه جهان را جلب کند.»

عمرا خان مسعودی، رییس موزیم ملی افغانستان، گفت: «از زمان سقوط حکومت طالبان [در سال 2001] حکومت افغانستان تلاش های زیادی را برای جمع آوری و حفاظت از آثار تاریخی کشور انجام داده است.»

او گفت که این کوشش ها شامل بازسازی موزیم ها، جمع آوری بیش از 10,000 قلم آقار باستانی سرقت شده از خارج کشور، مشارکت افغانستان با کنوانسیون های یونسکو، و همچنان ایجاد دیتابیس های درج آثار و مکان های تاریخی یاد کرد.

مسعودی در دوران جنگ‌های داخلی و زمان طالبان (1996-2001) با تلاش شخصی خود بیش از 20,000 اثر را به مکان‌های امن منتقل کرد.

آقای مسعودی به سلام تایمز گفت: «بیشترین آثار باستانی و موزیم ها در زمان جنگ های داخلی و به خصوص در حاکمیت طالبان تخریب شد.»

وی اظهار داشت: «طالبان به عنوان این که نگهداری از بت ها و پرستش آن حرام است، مجسمه های بامیان و مجسمه های موزیم ها را تخریب کردند. علاوه بر این تخریب مجسمه های بودا خسارتی بسیار کلان است.»

جنایت و خیانت بزرگ

ایلخانی، نماینده بامیان در مجلس، گفت که در دوران طالبان شبه نظامیان کوشش می کردند که آثار فرهنگی و تاریخی کشور را تخریب کرده و افغانستان را به گونه دیگر به جهان معرفی کنند.

او گفت: « طالبان با تخریب مجسمه های بودای بامیان یک ضربه کلان اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی را به افغانستان وارد کردند.»

ذبیح الله، یک دانشجوی 25 دانشگاه کابل، گفت که طالبان با تخریب مجسمه های بودای بامیان و خیانت بزرگی را مرتکب شدند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان اساسا با ارزش ها و باورهای مردم مخالف بودند. آنها کوشش می کردند تا با تخریب و یا غارت آثار تاریخی این کشور، افغان ها را مردمی بی فرهنگ و نادان معرفی کنند.»

مریم، یک دانشجوی 21 ساله دانشگاه کابل، نیز گفت که ادعاهای طالبان بر این که این مجسمه ها و آثار دیگر بت هایی بودند و افراد آنها را می پرستیدند را بی معنی و پوچ خواند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان با تخریب مجسمه های بزرگ بودای بامیان اوج بربریت شان را نشان دادند؛ زیرا این مجسمه ها هم ارزش تاریخ داشتند و هم می توانستند با جذب جهانگردان خارجی برای افغانستان عایدی اقتصادی نیز داشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من به عنوان یک تن مسولین بخش فرهنگی بامیان امیدوارم که تندیسهای بامیان بازسازی شود و حفاظت از آن به خوبی صورت گیرد

پاسخ