تروریسم

داعش در اخیرترین ویدئوی خود اطفال را به جلاد بدل می کند

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

در این تصویر از یک ویدئوی داعش یک شبه نظامی در حال تحویل سلاح به یک طفل کم سال دیده می شود. چند لحظه بعد در این فلم این طفل به یک «کافر» فیر می کند و او را می کشد.

در این تصویر از یک ویدئوی داعش یک شبه نظامی در حال تحویل سلاح به یک طفل کم سال دیده می شود. چند لحظه بعد در این فلم این طفل به یک «کافر» فیر می کند و او را می کشد.

در یک ویدئوی جدید مملو از شعارهای مذهبی فتنه افروزانه تهیه شده توسط «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و نشر شده توسط رسانه های اجتماعی، اطفال خردسال به طرف مردان کلان فیر کرده و سرشان را از تنشان جدا می کنند.

متخصصین به دیارنا می گویند که این ویدئو تجاوز فاحشی نسبت به اطفال و اسلام می باشد. آنها اضافه می کنند که آسیب های اجتماعی این اقدام به اطفال شستشوی مغزی داده شده ای که عاملین این جنایات هستند، منحصر نخواهد بود؛ زیرا به نحوی دیزاین شده تا برای سایر اطفال هم جالب باشد.

در این ویدئو که در 19 جدی از سوی شاخه رسانه ای به اصطلاح ولایت الخیر داعش (به شمول شهر دیرالزور و مناطق متعلق به آن) نشر داده شده، سه طفل رویت می شوند که سن یکی از آنها از 4 سال بیشتر نیست. اطفال متذکره سه مرد جوان را در یکی از ساحات روستایی دیرالزور اعدام می کنند.

اتهام این قربانیان کفر و جاسوسی برای واحدهای حفاظت از مردم کُرد (وای پی جی) که قوایی است که در شمال سوریه با داعش در مبارزه است، می باشد.

در این تصویر از یک ویدئوی داعش یک شبه نظامی در حال تحویل کارد به یک طفل کم سال دیده می شود. چند لحظه بعد در این فلم این طفل سر یک «کافر» را از تنش جدا می کند.

در این تصویر از یک ویدئوی داعش یک شبه نظامی در حال تحویل کارد به یک طفل کم سال دیده می شود. چند لحظه بعد در این فلم این طفل سر یک «کافر» را از تنش جدا می کند.

اعضای قوای دموکراتیک سوریه اطفال مشارکت کننده در صفوف قوای «دولت اسلامی عراق و شام» در نبردهای ساحات علیای استان الرقه را دستگیر می کنند. [عکس تقدیمی از قوای دموکراتیک سوریه]

اعضای قوای دموکراتیک سوریه اطفال مشارکت کننده در صفوف قوای «دولت اسلامی عراق و شام» در نبردهای ساحات علیای استان الرقه را دستگیر می کنند. [عکس تقدیمی از قوای دموکراتیک سوریه]

مازن زکی، مدیر اداره رسانه های جدید مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن ولید مصر، گفت که این ویدئو به سبک گیم های ویدئویی تهیه شده و به وضوح جهت جلب توجه اطفال دیزاین شده است.

وی گفت که قصد این فلم ویدئویی ترغیب سایر اطفال بر پیوستن به قوای این گروپ با «ارائه مطالب جذاب رسانه ای است و با صحنه های حملات اجرا شده توسط عناصر این گروپ شروع می شود.»

او اضافه کرد طفل که این فلم ویدئو را مشاهده می کند بی شک خود را به حیث یک از این عناصر تجسم می کند.

الفاظ فتنه افروزانه

زکی گفت که الفاظ مذهبی فتنه افروزانه این فلم با «یک توضیح در باب وفاداری و مفهوم ولایت و برائت (الولاء والبراء)» شروع می شود.

او گفت این نشان می دهد «چرا روابط مذهبی از روابط فامیلی قویتر استند و اساسا سبب خیزش علیه فامیل و قوم در حمایه از گروپ می گردد.»

وی افزود: «در این فلم ویدئویی همچنان عوامل داعش با سن مختلف مشاهده می شوند، با نیت این که نشان دهند این گروپ بین قوای خود تمایز سنی نمی گذارد و همه ارزش یکسان دارند.»

این فلم ویدئویی جهت به تصویر کشیدن این موضوع داستان خطاب القامشلی، «شیربچه خلافت» را نشان می دهد که بعد از آن که فامیلش قصد کردند «به سرزمین کفر» در منطقه کردی -- که خارج از قلمرو تحت کنترل گروپ است -- بروند، انتخاب کرد با این گروپ زندگی کند.

این طفل مقابل کمره مدعی می شود که به تشویق برادرش ابوبراء قامشلی، که در حمله هوایی کشته شد، به قلمرو داعش آمده است.

زکی گفت: «تأکید قصه این طفل بر طغیان علیه تصمیمات والدین و سرپیچی از آن ها است تا اطفال را برای ملحق شدن به این گروپ ترغیب کند. شستشوی مغزی که بالای این طفل انجام می شود مشهود است.»

زکی گفت که کلمات او با فلم اطفال دیگر که مصروف تعلیم دیدن کار با اسلحه هستند، و همچنین صحنه های فریبنده با خنده های زیاد، اسلحه، و فعالیت های ورزشی آنان به شمول اسب سواری، همراه می باشد.

سه فرد قربانی متذکره عاقبت فجیع داشتند.

اول سه مرد جوان به کار کردن برای قوای کرد علیه داعش اعتراف می کنند و بعد دستان آنان را بسته و اعدام شان می کنند.

«سوءاستفاده آشکار از اطفال»

باسمه حسنی، استاد جامعه شناسی دانشگاه قاهره، به دیارنا گفت: «این فلم ویدئویی که برای اطفال دیزاین شده هم به طفولیت و هم به اسلام خدشه وارد می کند.»

وی گفت که داعش در فلم اخیر دو جنایت را مرتکب شده است: «جنایت اول تشویق به قتل و جنایت دوم تحریک اطفال به ارتکاب به قتل است که سوءاستفاده آشکار از اطفال است.»

او افزود: «چنین فلم هایی به این گروپ کمک می کنند اطفال از جنایتکارانه بودن [این اعمال] کاملا مطلع نگردند؛ چون این فلم ها با تاییدیه های مذهبی که توسط این گروپ مخدوش گردیده همراه گشته اند.»

غسان ابراهیم، قوماندان یک دلگی قوای دموکراتیک سوریه، به دیارنا گفت که قوای دموکراتیک سوریه طی مبارزات خود علیه داعش در ساحات روستایی الرقه در قسمتی از عملیات خشم فرات، قادر شدند تعداد کلانی از عناصر داعش «به شمول اطفال و پسران که سنشان از 15 سال کمتر بود» را دستگیر کنند.

وی گفت این اطفال به مجرد محاصره شدن موضعشان تسلیم شدند.

هیچ قوماندان ارشدی برای امر دادن و رهبری آنان وجود نداشت «و این نشان می دهد آنها تنها به جنگ اعزام شده بودند.»

ابراهیم گفت معلوم است داعش آمده که بر اطفال اتکا کند؛ چون خسارات انسانی سنگین را در درگیری های سوریه و عراق متحمل شده و دیگر قادر نیست مثل سابق از خارج قوا جذب کند.

او ادامه داد: «این گروپ دیگر فقط می تواند از اطفال جهت جبران قلت نفراتش استفاده کند.»

او گفت که با اطفال که بین افراد داعش هستند «با احتیاط رفتار خواهد شد. آنها جهت تحقیقات توسط متخصصین به کمپ های مخصوص انتقال داده شده اند که پس از آن تفحص جهت یافتن والدین و اقوامشان شروع خواهد شد.»

ابراهیم گفت آنها سپس اصلاح و وارد جامعه خواهند شد و اذهان آنان از ایدئولوژی مخرب ایجاد شده توسط داعش تصفیه خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درباره داعش در أفغانستان معلومات بدهيد

پاسخ

استفاده از اطفال خورد سن در حملات نظامی یک کار غیر انسانی میباشد

پاسخ