امنیت

سخنگوی سابق طالبان شبه نظامیان را به حیث دشمنان اسلام رسوا می کند

نوشته محمد اهیل

احسان الله احسان (نفر وسط) در یک عکس بدون تاریخ همراه با حکیم الله محسود، رهبر متوفی تحریک طالبان پاکستان (سمت راست)، و خالد بیتی معروف به محمد خراسانی که به عنوان سخنگوی شبه نظامیان جانشین احسان شد، دیده می شود. [عکس با کسب اجازه از محمد اهیل]

احسان الله احسان (نفر وسط) در یک عکس بدون تاریخ همراه با حکیم الله محسود، رهبر متوفی تحریک طالبان پاکستان (سمت راست)، و خالد بیتی معروف به محمد خراسانی که به عنوان سخنگوی شبه نظامیان جانشین احسان شد، دیده می شود. [عکس با کسب اجازه از محمد اهیل]

پیشاور -- شبه نظامیان آماج انتقادات شدید از سوی لیاقت علی معروف به احسان الله احسان، سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان، قرار گرفته اند.

احسان که همچنان از اعضای موسس جماعت الاحرار (جِی اِی)، یک گروپ منشعب از تحریک طالبان پاکستان، بود بعد از حدود یک دهه حمایه لسانی از گروپ های غیرقانونی، تسلیم قوای امنیتی پاکستان شد و از سایر شبه نظامیان هم خواست تا اسلحه شان را زمین بگذارند.

وی در یک اعتراف تند و انتقادی که در ماه حمل نشر شد اظهار داشت که تحریم طالبان پاکستان، جماعت الاحرار، و سایر گروپ های شبه نظامی مصروف سوءاستفاده از دین به حیث یک ابزار جهت غارت، چپاول، و قتل بیگناهان به نام اسلام بوده اند.

احسان گفت که او از قوماندانان شبه نظامیان که اسلام را تحریف و جوانان را به قتل و کشتار بیگناهان و بی ثبات کردن منطقه تشویق می کنند منزجر می باشد.

احسان در فلم ویدئوی اعترافاتش که در تاریخ 6 ثور توسط روابط عمومی اینترسرویس پاکستان (آی اس پی آر) نشر شد، گفت: «این به اصطلاح جهادی ها مردم، خصوصا جوانان، را به نام اسلام گمراه کرده اند. آنها هیچوقت اسلام راستین را بر حسب استانداردهایی که از دیگران توقع دارند دنبال نکرده اند.»

او گفت که جنایات آنان علیه جوانان و سایر افراد ملکی، به شمول «حمله با بمب بالای اماکن عمومی و همچنان حمله بالای مکاتب و پوهنتون ها» افترا بستن به تعالیم اسلامی است.

«پیروزی در جنگ با تروریسم»

تحلیلگران می گویند که اظهارات تکان دهنده احسان از اقدامات بی رحمانه و ضداسلامی گروپ های شبه نظامی که منشعب شده و در سرحدات افغانستان و پاکستان مخفی گشته اند، بر اعضای این گروپ ها فشار وارد کرده است.

آنها می گویند که این اعترافات چهره واقعی شبه نظامیان را که اسلام را بدنام می کنند، از ایدئولوژی «جهاد» سوءاستفاده می نمایند، و مردان جوان را به حیث سپر بلای خود به کار می گیرند، رسوا می کند.

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه از پیشاور، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا)، به پاکستان فوروارد گفت: «این یک پیروزی عظیم در مبارزه با تروریسم است.»

او گفت: «تسلیم شدن احسان الله احسان به مقامات امنیتی بسیار مهم می باشد. او یک قوماندان کلیدی طالبان بود و می تواند معلومات مهم بسیاری را جهت منهدم کردن این شبکه در ساحات مسکونی و قبیله ای پاکستان ارائه دهد.»

او گفت که شبه نظامیان سال ها مصروف فرار بوده اند و نه در پاکستان و نه در افغانستان کدام مکان امن ندارند.

او گفت: «احسان هم مثل بسیاری دیگر به انتخاب خودش تسلیم شد.» وی افزود: «بسیاری افراد دیگر هم این کار را خواهند کرد.»

وی در رابطه با این تسلیم شدن گفت: «این ضربه سنگینی به کل ساختار شبه نظامیان است.»

به نظر می آید پیغام ویدئویی احسان مؤید این ارزیابی شاه باشد.

احسان گفت: «با انهدام چندین کمپ [جماعت الاحرار] در پارچا و لعل پوره و کشته شدن تعداد بسیار زیاد از جنگجویان شان توسط اردوی پاکستان، مورال شان پایین آمده است.»

وی ادامه داد: «رهبری متزلزل شده است. بسیاری از افراد داخل کمپ ها می خواهند از این کار دست بکشند. من آنها را تشویق می کنم تا اسلحه هایشان را زمین بگذارند.»

احسان در نهایت جوانان را تشویق کرد فریب شبه نظامیان که در میدیا تبلیغ می کنند را نخورند.

احسان چهره واقعی شبه نظامیان را افشا می کند

پروفیسور حسن اکبری رضوی، یک تحلیلگر امنیتی از لاهور و استاد متقاعد علوم سیاسی در پوهنتون پنجاب، گفت که تسلیم شدن احسان و درخواست او از دیگران برای تبعیت از او به حیث یک «موفقیت بزرگ» محسوب می شود.

رضوی به پاکستان فوروارد گفت: «او یک چهره کلیدی بود. او معلومات مهم زیادتری را ارائه خواهد داد. او از ساختار هر دو تحریک طالبان پاکستان و [جماعت الاحرار] مطلع بود و حتی حنگجویان خارجی را هم می شناخت. مشارکت او دسترسی بیشتر [قوای امنیتی] به ساختار شبه نظامیان را ممکن می کند.»

او گفت: «اتهامات احسان علیه تحریک طالبان پاکستان و جماعت الاحرار بسیار قدرتمند استند. آنها برای جوانان بیگناه [...] که به نام اسلام و جهاد فریب خورده بودند یک نعمت محسوب می شوند. حال که آنها چهره واقعی شبه نظامیان را شناخته اند ... تعداد زیادی از آنها دیگر برای انفجارهای انتحاری داوطلب نخواهند شد.»

سید حسین شهید سهروردی، یک عالم علوم سیاسی از پوهنتون پیشاور، گفت که تسلیم و اعترافات احسان بسیار «پراهمیت» استند.

وی گفت: «او در مورد این سازمان ها [تحریک طالبان پاکستان، جماعت الاحرار، القاعده، و طالبان پنجاب] بسیار زیاد معلومات دارد. وی یک عامل کلیدی در انهدام این گروپ ها محسوب خواهد شد.»

این در حالی است که بسیاری از رسانه های اجتماعی احساسات شدید و خشنی را نسبت به این مرد که سال ها علنا از تروریسم حمایت کرده بود نشان داده اند. آنها می گویند ارزش اعترافات او هر قدر هم که باشد ضرورت نیست به او پیشنهاد عفو داده شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با سلام به سردبیر محترم سلام تایمز، سلام، من یکی از علاقه مندان ویبسایت شما استم. من از شما بابت نشر اخبار و راپورهای دقیق تشکر می کنم. ولی در این گزارش شما اصطلاحات اردو و انگلیسی استند که درک آنها دشوار است و این بر سلاست لسان پشتو تاثیر منفی می گذارد. من تعداد از اصلاحات اردو و انگلیسی به کار رفته در این گزارش را می نویسم. به امید آن که برای آینده آنها را مد نظر قرار دهید: عشره (دهه) بیانی (مؤسس) کماندران (قوماندانان) ایمج (تصویر) گمراهه (گمراه) سکولونه (مکتب) یونیورسیتی (پوهنتون) ایدیالوژی (مفکوره) بریگیدی (جَگرَن) ریتایرد (متقاعد) فاتا (مناطق قبیله ای فدرال) سیکریتری (وزیر) نیتورکونه (شبکه) لیدرشیپ (رهبری) سوشل میدیا (رسانه های اجتماعی) ...... موفق باشید.

پاسخ