تروریسم

همدست شدن طالبان و داعش جهت قتل عام مردم ملکی در سرپل

سلام تایمز

در تاریخ 27 سرطان جنگجویان طالبان با اسلحه شان در ولسوالی احمدآباد ولایت پکتیا ایستاده اند. [فریدالله احمدزی/خبرگزاری فرانسه]

در تاریخ 27 سرطان جنگجویان طالبان با اسلحه شان در ولسوالی احمدآباد ولایت پکتیا ایستاده اند. [فریدالله احمدزی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین دوشنبه (16 اسد) اعلام کردند که طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) مشترکا ده ها تن از مردم ملکی را در یک قریه افغانستان قتل عام کردند. آنها این کشتار را از معدود موارد مشارکت بین این شبه نظامیان برشمردند.

بنا بر مقامات محلی، جنگجویان بعد از غلبه بر قوای پولیس محلی مورد حمایه دولت طی یک نبرد 48 ساعته در ولسوالی دوردست صیاد که در ولایت سرپل موقعیت دارد، در روز شنبه (14 اسد) بالغ بر 60 مرد، زن، و طفل را به قتل رساندند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک عملیات مشترک بود که توسط [داعش] و جنگجویان طالبان انجام شد. آنها افرادی را از سایر ولایت های کشور استخدام کردند و بالای قریه مرزا ولنگ حمله بردند.»

این سخنگو مدعی شد که ده ها شبه نظامی طالبان و داعش تحت امر شیرمحمد غضنفر، یک قوماندان محلی طالبان که به گفته امانی با داعش بیعت کرده است، پنجشنبه 12 اسد یک حمله هماهنگ را بالای منطقه اجرا کردند.

به دنبال واقعه حمله بر یک مسجد در هرات در تاریخ 11 اسد که 33 نفر را به کام مرگ فرستاد، مظاهره چیان افغان علیه «دولت اسلامی» (داعش) شعار می دهند.

به دنبال واقعه حمله بر یک مسجد در هرات در تاریخ 11 اسد که 33 نفر را به کام مرگ فرستاد، مظاهره چیان افغان علیه «دولت اسلامی» (داعش) شعار می دهند.

وی گفت: «این جنگجویان منطقه را تصرف کردند و در نتیجه مردم ملکی بیگناه و بی دفاع قتل عام شدند.»

امانی به سلام تایمز گفت: «[آنها] باشنده های مرزا ولنگ را که اکثرشان از قوم هزاره استند با فجیعترین شکل سربریدند، به رگبار گلوله ها بستند، و حتی بدن های شان را قطعه قطعه کردند.» وی افزود که در حال حاضر شبه نظامیان ده ها فامیل را در اسارت گرفته اند که «یکی پی دیگر آنها را نیز می کشند.»

محمد نور رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل، گفت که گمان می رود تا اکنون 45 نفر از 50 قربانی مردم ملکی استند. وی افزود که به احتمال زیاد آمار مقتولان بلندتر خواهد رفت.

قنل عام و اختطاف وسیع

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، یکشنبه (15 اسد) این کشتار را محکوم کرد و طی بیانیه ای اظهار داشت که این «اقدام سبعانه به حیث یک تجاوز آشکار به حقوق بشر محسوب شده و یک جنایت جنگی می باشد.»

محمد حسن شریفی بلخابی، نماینده مردم ولایت سرپل در پارلمان افغانستان، گفت که شبه نظامیان «با قتل عام یک قوم نسلکشی کرده اند. آنها به کودکان و زنان رحم نکردند. زمانی که مردم به خاطر گرفتن جسدهای شهدای شان به منطقه برگشته بودند تروریست ها آنها را نیز تیرباران کردند.»

بلخابی به سلام تایمز گفت: «داعشیان و طالبان 50 باشنده محل را با خود به جای نامعلوم برده اند. آنها برای این که جنایات شان را بپوشانند اجساد قربانیان را ... تحویل نمی دهند. آنها حتی شماری از جسد ها را از کوه به دره ها پایین انداخته اند.»

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان (اِی آی اچ آر سی)، به سلام تایمز گفت: «ما کشتار بی رحمانه افراد ملکی، مخصوصا زن ها و اطفال، توسط طالبان و داعش را در ولایت سرپل با شدیدترین الفاظ محکوم می کنیم.»

وی افزود: «کشتار افراد ملکی یک جنایت شنیع و غیرانسانی است. این عمل در مغایرت با احکام اسلامی و قوانین بشردوستانه بین المللی است و جنایت جنگی محسوب می شود.»

همدستی برای قتل

طالبان و داعش در سرتاسر افغانستان با یکدیگر درگیر بوده اند که دلیل آن رقابت جهت اخاذی و غارت جمعیت ملکی بوده است. اما مشارکت بین دو گروپ شبه نظامی مسبوق به سابقه است.

یک منبع امنیتی افغان به خبرگزاری فرانسه گفت که در حدود سه مورد در گذشته جنگجویان دو گروپ با یکدیگر مشارکت کرده اند تا در برخی ساحات خاص بالای قوای افغان حمله کنند.

این منبع گفت: «این اولین بار نیست که آنها مشارکت کرده اند. تفاوت ایدئولوژیکی شدیدی بین مفکوره هایشان نیست و از این خاطر وقتی برای دو طرف فایده داشته باشد، آنها پل ارتباطی برقرار می کنند. این بسیار فرصت طلبانه است.»

داعش با اجرای چند حمله مرگبار بالای شیعیان در سال گذشته به درگیری های افغانستان جنبه فرقه ای داده است.

هفته قبل دو بمب گذار انتحاری با انداختن نارنجک به داخل یک مسجد شیعیان در هرات بالغ بر 33 نمازگزار را به قتل رساندند که داعش مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که آنها قریه مرزا ولنگ را تصرف کرده اند. مگر این کار را بدون همراهی داعشیان انجام داده اند.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500