دیپلماسی

پاکستان از پیشنهاد افغانستان جهت مذاکرات صلح استقابل کرد

نوشته اشفق یوسف زی

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در تاریخ 10 سنبله، اولین روز عید قربان، خطاب به ملت سخن می گوید. [تقدیمی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در تاریخ 10 سنبله، اولین روز عید قربان، خطاب به ملت سخن می گوید. [تقدیمی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

پیشاور -- سیاستمداران پاکستانی ار فراخوان اشرف غنی، ریاس جمهوری افغانستان، جهت برگزاری مذاکرات صلح با پاکستان استقابل کرده، آن را یک فرصت استثنائی جهت اتحاد علیه شبه نظامیان و برقراری صلح در دو سمت مرز دانستند.

غنی در تاریخ 10 سنبله در پیغام اش به مناسب عید قربان گفت: «ما جهت مذاکرات جامع سیاسی آماده ایم. صلح با پاکستان برنامه ملی افغانستان است، یک صلح شرافتمندانه که نتیجه یک [پروسه سیاسی] می باشد.»

خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان، یک روز بعد گفت که اسلام آباد تمایل داد به خاطر صلح و ثبات در منطقه دست در دست کابل بگذارد.

بنا بر یک بیانیه دفتر وزارت خارجه، آصف گفت: «موضع پاکستان در مسئله افغانستان بسیار روشن است ... ما می خواهیم شاهد برقراری صلح و ثبات در افغانستان باشیم و در این راستا پاکستان مشارکت خواهد کرد و نقش اش را در همه طرح های مربوطه ایفا خواهد نمود.»

او گفت: «ما حالا مکانیزم های دوجانبه، سه جانبه، چهارجانبه، و چندجانبه را جهت گفتمان و تعامل با افغانستان در اختیار داریم. باید از پتانسیل کامل این مکانیزم ها بهره برد.»

وی گفت که در جریان تعاملات اخیر «هر دو طرف ضرورت مشارکت را تأیید کردند.»

تقویت روابط دو جانبه

رهبران سایسی پاکستان از گام های برداشته شده توسط طرفین به سمت مذاکره استقبال نمودند.

شیرین مهرالنساء مزاری، عضو مجلس شورای ملی و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان در مجلس (پی تی آی)، به پاکستان فوروارد گفت: «یک مذاکره جامع بین افغانستان و پاکستان تنها راه بهبود روابط معضل دار این دو کشور است.»

او گفت که هر دو کشور شدیدا از دست شبه نظامیان رنج برده اند و حالا این دو همسایه باید دست در دست هم صلح را برقرار نمایند. «مشارکت مابین کشورهای آسیب دیده از ستیزه جویی می تواند به صلحی منجر شود که به نفع هر دو ملت خواهد بود.»

مزاری گفت: «ما از مدت ها پیش با هدف پایان بخشیدن به تروریسم که بیش از ربع قرن ادامه داشته مذاکرات بین این دو کشور را توصیه نموده ایم.»

وی گفت: «ما از پیشنهاد غنی مبنی بر گفت و گوهای صلح استقابل می کنیم و دولت نباید در شروع مذکرات زمان را تلف کند.»

اسفندیار ولی خان، رئیس حزب ملی عوامی، گفت که پیشنهاد غنی مبنی بر شروع مذاکرات با پاکستان یک قدم مثبت است که تنش ها را بین دو کشور تقلیل خواهد داد.

بنا بر میدیای محلی، وی گفت که مذاکرات دوجانبه عدم اعتماد میان دو کشور خاتمه داده می تواند.

به گزارش طلوع نیوز، وی گفت: «پاکستان باید در این زمینه ابتکار عمل را به دست بگیرد. کابل و اسلام آباد باید قدم های برجسته ای را جهت بهبود روابط شان بردارند.» وی افزود که اتحاد میان پشتون ها امری حیاتی است و عناصر خارجی باید از مداخله در منطقه دست بکشند.

خان گفت که طی چند سال گذشته شبه نظامیان طالبان از روابط نامطلوب بین دو کشور همسایه سوءاستفاده کردند. او گفت که نباید دیگر کدام تأخیر در شروع مذاکرات صلح و ایجاد کوشش مشترک جهت متوقف کردن ستیزه جویان وجود داشته باشد.

آفتاب احمدخان شیرپا، رئیس حزب قوامی وطن، نیز از پیشنهاد صلح افغانستان به پاکستان استقبال کرد.

بنا بر میدیای محلی، او گفت که روابط دوستانه بین پاکستان و افغانستان برای صلح دوام دار در منطقه ضروری می باشد.

حذف اماکن امن شبه نظامیان

عبدالرحمان پروفیسور مرکز مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور، گفت که مخفیگاه های امن شبه نظامیان در دو سمت مرز به ستیزه جویی اجازه داده است تا در منطقه رشد کند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «ائتلاف مؤثر پاکستان و افغانستان علیه شبه نظامیان نتیجه بخش بوده می تواند. وقتی هر دو کشور وارد عمل شوند، گروپ های مختلف شبه نظامی را شکست داده می توانند.»

او گفت که مردم دو سمت خط دیورند از تروریسم به تنگ آمده اند و خاتمه این بحران که آنها را طی چند دهه گذشته گروگان گرفته است را خواستار استند.

وی اظهار داشت: «باید یک راه حل دائمی جهت خاتمه خشونت ها یک بار برای همیشه وجود داشته باشد.»

میرزا خان، یک مهاجر افغان که در بازار بورد پیشاور میوه می فروشد، گفت که از بیانیه غنی به شدت مشعوف شده است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «هر دو حکومت باید با هم بنشینند و مشکلات که مردم با آنها مواجه استند را خاتمه دهند. این یک وضعیت بسیار حساس و بحرانی است.»

او گفت: «دشمنی بین پاکستان و افغانستان به نفغ شبه نظامیان بوده است. ما باید اختلافات مان را کنار بگذاریم تا راه را جهت انکشاف کشورهای مان که دچار شبه نظامی گری بوده اند، هموار کنیم.»

وی افزود: «ما خواستار برقراری صلح کامل [به خاطر] تجارت منطقه ای استیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500