حقوق بشر

تقبیح نمودن ایران توسط افغانستان در پیوند با استخدام اطفال برای جنگیدن در سوریه

نوشتهء نجیب الله

در این عکس بدون تاریخ مردم در ولایت البرز ایران جهت تدفین یک عضو گروهء فاطمیون که به تاریخ 28 اسد 1395 در حلب سوریه، کشته شده گرد هم آمده اند. [عارف فتحی اکبری/خبرگزاری مهر]

در این عکس بدون تاریخ مردم در ولایت البرز ایران جهت تدفین یک عضو گروهء فاطمیون که به تاریخ 28 اسد 1395 در حلب سوریه، کشته شده گرد هم آمده اند. [عارف فتحی اکبری/خبرگزاری مهر]

کابل -- پس از گزارش های که هفتهء گذشته منتشر شدند و در آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متهم به فرستادن اطفال مهاجر و پناهندگان افغان به جنگ در سوریه شده بود، افغانستان هم دخیل موضوع با ایران شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر (اچ آر وی) به تاریخ 9 میزان گزارش داد که با تحقیق و بررسی عکس‌ های سنگ قبرهای قبرستان های ایران که مبارزین افغان در آنها دفن شده اند، مقبره هشت طفل افغان را شناسایی نموده است که ظاهرا در جنگ سوریه اشتراک کرده و کشته شده اند.

رسانه های ایرانی گزارش دادند که حداقل شش کودک دیگر که درگروهء فاطمیون، متشکل از گروهی از شیعهء افغان که در جنگ سوریه در کنار نیروهای دولتی مبارزه می کنند، در سوریه کشته شده اند.

دیده بان حقوق بشر گزارش داد: «اطفال افغان حتی 14 ساله نیز در گروهء فاطمیون جنگیده اند.» این دیده بان اشاره کرد که استخدام کودکان زیر 15 سال برای اشتراک فعال در جنگ از جنایت جنگی محسوب می شود.»

نمایی از مقبره های اعضای گروهء فاطموین در ولایت البرز ایران در یک عکس بدون تاریخ. [عارف فتحی اکبری/خبرگزاری مهر]

نمایی از مقبره های اعضای گروهء فاطموین در ولایت البرز ایران در یک عکس بدون تاریخ. [عارف فتحی اکبری/خبرگزاری مهر]

ایران پناهندگان را استخدام می کند

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان، گفت که گزارش های محلی و گزارش های رسمی تلاش های ایران را برای استخدام و ارسال پناهندگان افغان برای مبارزه با سوریه تایید کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «متاسفانه پناهندگان افغان در کشورهای میزبان، منجمله در ایران، با روش های گوناگون به شمول وارد کردن فشار و تطمیع به فعالیت های مغایر حقوق بین المللی وادار و تشویق می شوند.»

حبیب الله محمدی، یک جوان 28 ساله افغان که یک سال پیش از ایران به افغانستان برگشته است گفت که ایران مهاجرین افغان را با پول و مزایای قانونی جذب می کند.

گفته می شود که سپاه پاسداران ایران به جنگجویان ماهانه در حدود 500 دالر می پردازد و به آنها و اعضای فامیل جنگجویانی که در سوریه کشته شده اند، جواز اقامت ایران را وعده می دهد.

او به سلام تایمز گفت: «من اول از خاطر جنگ و ناامنی و بیکاری [در افغانستان] به ایران رفته بودم. اما نمی خواستم برای جنگ به سوریه بروم. به همین خاطر از ایران دوباره برگشتم به وطنم.»

حبیب الله گفت که از طریق کارفرما اش در یکی از شرکت های تولیدی به عضوگیران سپاه پاسداران ایران معرفی شده بود تا به جنگ سوریه برود و بجنگد. او گفت که وی حاضر نشد و به گونه مخفیانه به افغانستان برگشت.

تعداد از دیگر شهروندان افغان که در ایران زندگی می کردند نیز این ادعاها را تأیید کردند.

نقض حقوق بشر

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که استخدام پناهندگان زیر سن جهت شرکت در جنگ با قرارداد ها و کنوانسیون های حقوق بشری مغایر می باشد.

وی به سلام تایمز گفت که مساله حقوق پناهجویان باید از سوی کشورهای میزبان، به خصوص ایران، مراعات شود و نباید از اطفال در جنگ و سیاست استفاده شوند.

او اظهار داشت: «دولت افغانستان باید از تمام شهروندان خود، چه اطفال و یا بزرگسالان باشد حمایت کند و به هیچ شخص یا حکومت اجازه ندهد که حقوق شهروندان افغانستان را نقض کند.»

حفیظ الله میاخیل، مشاور وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان، گفت که هر کشور که از مهاجرین و اطفال افغان سوءاستفاده سیاسی و امنیتی کند یک عمل ناروا و خلاف حقوق بشری پناهجویان را مرتکب شده است.

وی به سلام تایمز گفت: «ما از کشورهای میزبان تقاضا داریم به پدیدهء مهاجرت از دید بشری نگاه کنند و موضوع مهاجرت از تمام مسایل سیاسی و امنیتی دور نگهداشته شود.»

رحیم الله میرزاد، محصل ژورنالیزم در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت که اکثر افغان های مهاجر به خاطر فرار از جنگ و ناامنی اقدام به مهاجرت می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «متاسفانه جوانان و نوجوانان ما به خاطر این که برای خود آینده بهتر بسازند مهاجرت می کند.» وی افزود که ایران از این مجبوریت شان سوء استفاده می کند. او گفت: «اما دولت های مثل ایران از مهاجرین سوء استفاده نموده و آنان را به جنگ می فرستند و آینده شان را تباه می کند.»

او گفت که دولت افغانستان و جامعهء جهانی با تطبیق قوانین و کنوانسیون های حقوق بشری باید جلو این سوء استفاده را بگیرند.

خواسته های کابل

مستغنی گفت که حکومت افغانستان مساله استخدام شهروندان افغان بوسیلهء سپاه برای شرکت در جنگ سوریه را بارها در سطوح مختلف، حتی در جلسات و مجامع بین المللی، مطرح نموده است.

در گذشته پاسخ ایران این بود که مساله فشار و تطیمع نبود، بلکه شهروندان افغان داوطلبانه در جنگ سهم می گرفتند.

وی اظهار داشت: «اما حالا که نهادهای بین المللی هم این مساله را تایید کرده اند [حکومت افغانستان] بار دیگر جداَ ابراز نگرانی کرده و از ایران می خواهد تا اتباع افغان را با ابزارهای نظیر فشار و تطمیع وادار به اشتراک در جنگ سوریه نکند.»

او گفت که در پهلوی این باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از استخدام جوانان انجام شود. او افزود که حقوق مهاجرین و افراد زیر سن باید مراعات شود.

سارا لیا ویتسون، مدیر خاورمیانهء دیده بان حقوق بشر گفت: «ایران باید بلافاصله استخدام سربازان خورد سال را متوقف کند و تمامی اطفال افغان را که برای مبارزه به سوریه فرستاده، بازگرداند.»

او گفت: «مقامات ایرانی به جای آسیب رساندن به اطفال مهاجر و پناهندگان، باید از همهء اطفال محافظت نمایند و افرادی که امر استخدام این اطفال افغان را انجام می دهند، مسئول بدانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500