اقتصاد

دهقانان ننگرهار به جای کوکنار گل گلاب می کارند و از تمویل طالبان خود داری میکنند

نوشتهء خالد زیری

زارعین در ولایت ننگرهار یک بدیل پرفایده را برای زراعت کوکنار پیدا کرده اند. زراعت کوکنار هم غیرقانونی است و هم طالبان و سایر جنگجویان درگیر در قاچاق مواد مخدر را تمویل می کند. [خالد زیری]

ننگرهار -- زارعین در ولایت ننگرهار یک بدیل پرفایده را برای زراعت کوکنار پیدا کرده اند. زراعت کوکنار هم غیرقانونی است و هم طالبان و سایر جنگجویان درگیر در قاچاق مواد مخدر را تمویل می کند.

در حدود ۱۵ دهقان در قریه فتح آباد ولسوالی سرخرود به زراعت گل گلاب در زمین های شان می پردازند و این کار آنان را قادر خواهد کرد تا عایدی خوب داشته باشند و هم دیگران را برای کمک به برداشت حاصلات شان استخدام کنند.

موسی خان ۶۲ ساله گفت: «ما مدت پنج سال است که مصروف زراعت گل گلاب بوده ایم. قبل از آن من زارع کوکنار بودم. مگر اکنون می بینم که عایدی گل گلاب بیشتر از عایدی حاصلات کوکنار است.»

خان گفت که او گل گلاب را به خریداران عمده به قیمت خوب می فروشد. وی به سلام تایمز گفت: «من در یک موسم زراعتی از هر جریب زمین [در حدود ۰.۲ هکتار] ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دالر [۷۰ هزار تا ۱۰۶ هزار افغانی] عایدی دارم.»

یک زارع افغان بتاریخ ۲۵ حمل در قریه فتح آباد ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار مصروف برداشت گل گلاب است. [خالد زیری]

یک زارع افغان بتاریخ ۲۵ حمل در قریه فتح آباد ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار مصروف برداشت گل گلاب است. [خالد زیری]

او گفت: «حاصلات کوکنار ممنوعه استند. آنها در این جهان و هم در آخرت سبب خسران می شوند. من می گویم که ... زراعت حاصلات حلال حیات تو را بعد از مرگ تباه نخواهد کرد.»

یار محمد حصارکی ۳۴ ساله باشنده ولسوالی سرخرود گفت که او در زمین به مساحت ۱۰ جریب (۲ هکتار) گل گلاب کاشته است.

او به سلام تایمز گفت: «ما در هر فصل ۲ هزار کیلو حاصلات گل گلاب برداشت می کنیم و آن را به یک فابریکه عطرسازی می فروشیم.» او افزود که هر بوته گل ده بار در یک فصل گل می دهد.

وی گفت: «در هر فصل زراعتی بین ۳۰ تا ۵۰ کارگر با ما کار می کنند ... تا [گل ها] را از بوته های گل گلاب بچینند.»

روند پرهیز از زراعت کوکنار در سراسر این ولایت قابل رؤیت است.

محمد ادریس ساپی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «سال گذشته حاصلات کنار در ۱۷ هزار هکتار از اراضی ننگرهار زراعت شد. در حالی که در سال روان ارزیابی اولیه ما نشان می دهد که این رقم به میزان ۳۵ فیصد کاهش یافته است و انشاءالله ازین هم کمتر خواهد شد.»

عطر گل گلاب

در ننگرهار دو فاریکه عطرسازی استند که حاصلات دهاقین محلی را خریداری می کنند؛ یکی در جلال آباد و دیگری در ولسوالی دره نور است.

عبدالله ارسلا، مالک فابریکه اورزلا در جلال آباد گفت: «در حدود ۱۶۰۰ دهقان در پنج ولسوالی ننگرهار به زراعت گل گلاب می پردازند . ما در همهء فصل ها حاصلات آنها را خریداری می کنیم.»

او به سلام تایمز گفت: «بعضی زارعین در هر فصل تا ۱۸۰۰ دالر [۱۲۷ هزار افغانی] از یک جریب زمین برداشت محصول دارند و آنها این حاصلات را به ما می فروشند.»‌

ارسلا توضیح داد که این فابریکه شیره را از طریق تقطیر از گل ها می گیرد. او گفت: «ما عطر خالص [گل گلاب] را در جرمنی و گلاب را اینجا می فروشیم.»‌

وی گفت: «ما در سال ۱۳۸۲ این کار را شروع کردیم. در شروع مردم فکر می کردند که ما دیوانه ایم. اما حالا ما یک کسب خوب داریم.»‌

به نوشته صحفه فیسبوک اورزالا نچرالز این شرکت حالا در جلال آباد و کابل دوکان دارد و پلان دارد تا یک فروشگاه دیگر را در قندهار باز کند. تخصص این شرکت در غذاهای طبیعی با کیفیت و محصولات صحی از سراسر افغانستان بشمول گلاب و عرق بهار نارنج، عسل، چای، روغن زیتون و انواع شیره ها می باشد.

ارسلا گفت که اورزالا می خواهد زراعت گل گلاب را به دیگر ولسوالی های ننگرهار گسترش دهد تا دهقانان افغان بتوانند از این کسب و کار بهره مند شده و زارعت کوکنار را کنار بگذارند.

مبارزه با تجارت مواد مخدر

اداره مبارزه با مواد مخدر ننگرهار در تلاش است تا زراعت کوکنار را متوقف کرده و به دهقانان کمک کند تا به زراعت حاصلات بدیل بپردازند.

ساپی رئیس این اداره گفت که گل گلاب یک منبع عایدی بدیل مناسب می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «ما کوشش می کنیم تا پروژه های بدیل را بجای [زراعت] حاصلات کوکنار اجرا کنیم. ترویج گل گلاب یک بخش مهم از [این کوشش ها] می باشد.»

او گفت: «ما پروژه های را برای دهقانان اجرا خواهیم کرد و فُرصت های مناسب را در اختیار شان قرار خواهیم داد.»‌

ساپی در اوایل ماه حمل به سلام تایمز گفت: «پروژه های به ارزش ۲۲ ملیون دالر [۱.۵ ملیارد افغانی] توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در ولسوالی های سرخرود، خوگیانی، رودات، مهمنددره، گوشته و دوربابا در حال اجرا استند.»‌

او گفت که پروژه های دیگر نیز برای کمک به زارعین وجود دارند که شامل احداث پلچک ها، ‌کانال ها و مرغداری، تحویل بذر به زارعین و امدادرسانی ها می باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقالات و گزارش های سلام تایمز خوبند و موضوعات جذاب را پوشش می دهند. اکثر رسانه های دیگر به این موضوعات توجهی نمی کنند. با تشکر از سلام تایمز.

پاسخ

سردبیر عزیز. گل گلاب ها در سه ولسوالی ننگرهار به نام های دره نور، اچین، و نازیان زراعت می شوند. اما فیصد آن در ولسوالی دره نور بلندتر است. گل گلاب های متذکره با مشارکت گل گلاب افغان و گل گلاب دره نور زراعت شده اند، و مدیران هر دو شرکت اکبر مومند و خان آغا رئوف استند. همچنان فابریکه های که منشن کرده اید به این دو شرکت تعلق دارند و نه به اورزالا. امیدوارم که شما در نشر گزارش تان معلومات صحیح را جمع آوری کنید. تمامی معلومات مطروحه شما غلط استند و این فریب ملت است. اگر شما می خواهید معلومات کامل را دریافت کنید می توانید به ما ایمیل بزنید. تشکر. خداوند شما را اندوهگین نکند.

پاسخ

خداوند نگهدار تان باد!

پاسخ