امنیت

نیروهای افغان در تعقیب اعضای طالبان و داعش در ننگرهار

نوشته خالد زیری

نیروهای امنیتی افغانستان شش جنگجوی مظنون بشمول یک مظنون به تلاش برای بم گذاری را در ولایت ننگرهار دستگیر کردند. مقامات محلی بتاریخ ۵ سنبله سه جنگجوی مظنون را در جلال آباد را در معرض دید رسانه ها قرار دادند. [خالد زیری]

جلال آباد -- منسوبین ریاست عمومی امنیت ملی در ولایت ننگرهار طی هفته گذشته شش جنگجوی مظنون به عضویت در «دولت اسلامی»‌ (داعش) و طالبان، بشمول یک فرد مظنون برای تلاش به بم گذاری انتحاری را دستگیر کردند.

سه تن از دستگیر شده گان -- که گفته شد دو تن داعشی و یک عضو طالبان بودند -- دوشنبه (۵ سنبله) در مقر ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد توسط مقامات افغانستان در معرض دید رسانه ها قرار گرفتند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، گفت که ریاست عمومی امنیت ملی این افراد را در جریان یک عملیات روتین بازداشت کرده اند و افزود که این شش نفر شامل چهار عضو طالبان و دو داعشی می باشند.

او با اشاره به یکی از افراد مظنون به عضویت در طالبان گفت که یکی بازداشتی ها «یک نوجوان باشنده ولسوالی نازیان است که توسط ... گروه ستیزه جوی لشکر اسلام برای اجرای یک بم گذاری انتحاری تعلیم داده شده بود.»

مقامات محلی بتاریخ ۵ سنبله سه جنگجوی مظنون را در جلال آباد در معرض دید رسانه ها قرار دادند. [خالد زیری]

مقامات محلی بتاریخ ۵ سنبله سه جنگجوی مظنون را در جلال آباد در معرض دید رسانه ها قرار دادند. [خالد زیری]

او گفت: «نفرات دیگر عبارتند از سیف‌الله از پاکستان، کرامت شاه از ولسوالی هسکه مینه در ننگرهار، هرات خان از ولسوالی خوگیانی، و جمعه گل از ولسوالی قرغه‌ای ولایت لغمان.»‌

یک نوار ویدئویی از اعترافات مظنونین توسط ریاست عمومی امنیت ملی در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

یکی از مظنونین به عتیق‌الله در این ویدئو با اشاره به یک قومندان محلی داعش گفت: «من چهار سال است که با گروه عبدالحق [داعشی] یکجا شده ام.»

او گفت: «من طی چند سال گذشته ... با حکومت [افغانستان] مصروف جنگ بوده ام، مگر اکنون که دستگیر شده ام، از کرده ام پشیمانم.»‌

شکست های داعش

این دستگیری ها پس از آن روی داد که یک حمله هوایی مشترک نیروهای افغان و ائتلاف بتاریخ ۳ سنبله در ولسوالی خوگیانی ابوسعد ارهابی، رهبر داعش در افغانستان، و ۱۰ تروریست دیگر را به هلاکت رساند.

به گزارش طلوع نیوز، منسوبین ریاست عمومی امنیت ملی چهارشنبه (۷ سنبله) چهار عضو داعش را که بحیث دریور تکسی هویت شان را مخفی کرده بودند و از موترهای شان جهت انتقال اسلحه و جنگجویان به کابل و ولایت های دیگر استفاده می کردند، در کابل دستگیر کردند.

طی یک سال گذشته، داعش متحمل شکست های سنگین در افغانستان شده است. بیش از ۱۵۰ عضو این گروه اوایل ماه اسد در جوزجان خود را به نیروهای افغان تسلیم کردند.

نیروهای افغان و ائتلاف از ماه حمل تا اکنون سه تن از رهبران این گروه در افغانستان بشمول ارهابی را کشته اند.

حیات‌الله حیات، والی ننگرهار، بتاریخ ۲۷ اسد، در یک کنفرانس خبری گفت: «داعش در ننگرهار شکست خورده است.»

حیات در آن زمان گفته بود: «طالبان، بشمول قطعه سرخ [نیروهای مخصوص] این گروه، در دره وزیر ولسوالی خوگیانی مصروف جنگ با داعش بوده اند. ما [نیروهای افغان و ائتلاف] نیز با بهره برداری از این فرصت چندین عملیات هوایی و زمینی را علیه هر دو گروه اجرا کردیم.»

او افزود: «ما و نیروهای [ائتلاف] داعش را ریشه کن کرده ایم و متباقی افراد آنها نیز کشته و یا دستگیر خواهند شد.»

بی رحمی غیرقابل تصور

سلیمان ۳۳ ساله و باشنده ساحه زاوی ولسوالی خوگیانی، به سلام تایمز گفت: «جنایات و بی رحمی های داعش در ولسوالی های شینوار، اچین، پچیرواگام، و ولسوالی های دیگر غیرقابل تصور و غیرقابل قبول استند.»

او افزود: «ما داعش را نمی خواهیم و از حکومت خود حمایت و برای موفقیت اش دعا می کنیم.»

سید قیوم، ۲۸ ساله از ساحه دره اسد خیل ولسوالی اچین، به سلام تایمز گفت: «داعش منازل ما را به آتش کشید و اکنون ما خانه ای نداریم. ما در خانه های غریبه ها زنده گی می کنیم. [داعش] مردم ملکی را کشته است و هنوز هم می کشد.»

وی پرسید: «من چگونه می توانم بی رحمی های اش را نادیده بگیرم؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500