امنیت

داعش مسؤولیت بم گذاری انتحاری یکشنبه در کابل را بر دوش گرفت

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

منسوبین نیروهای امنیتی افغانستان بتاریخ ۱۸ سنبله در کابل محل بم گذاری انتحاری را مورد تفحص قرار می دهند. [خبرگزاری فرانسه]

منسوبین نیروهای امنیتی افغانستان بتاریخ ۱۸ سنبله در کابل محل بم گذاری انتحاری را مورد تفحص قرار می دهند. [خبرگزاری فرانسه]

کابل -- «دولت اسلامی» (داعش) مسؤولیت یک بم گذاری انتحاری را که بروز یکشنبه (۱۸ سنبله) در کابل روی داد و به کشته شدن حد اقل هفت افغان منجر شد، بر عهده گرفت.

به گفتهء مسؤولین،‌ یک بم گذاری انتحاری سوار بر موترسیکل خودش را در نزدیکی یک کاروان حامی مردان جوان تفنگ به دست منفجر کرد. این کاروان در گرامیداشت سالروز مرگ احمد شاه مسعود، یکی از رهبران مقاومت ضد شوروی و ضد طالبان را گرامی داشته بود.

مسعود به سال ۲۰۰۱ توسط بم گذاران انتحاری القاعده در ولایت تخار کشته شد. او رهبر مقاومت در مقابل اشغال شوروی در دهه ۱۳۶۰ و نیز در مقابل رژیم طالبان طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ بود.

حملات ۱۱ سپتمبر در نیویورک و واشنگتن دو روز بعد از مرگ مسعود روی داد.

قدرت این انفجار به حدی بود که ساختمان های آن حوالی را به لرزه درآورد و کلکین های آن ساختمان ها درهم شکست.

وزارت داخله در یک خبرنامه گفت که بر اساس گزارش ها، در این انفجار حد اقل هفت نفر کشته و ۲۴ تن دیگر مجروح شده اند. تمام قربانیان از مردم ملکی بودند.

خنثی شدن پلان دومین بم گذار انتحاری

نیروهای امنیتی افغانستان یکشنبه گفتند که آنها یک مرد دیگر را که کوشش می کرد خودش را نزدیک حامیان مسعود در یک ساحه دیگر کابل منفجر کند، با شلیک مرنی از پا درآورده اند.

این خشونت ها زمانی روی داد که کاروان های حامل مردان مسلح که هفدهمین سالمرگ مسعود را گرامی داشته بودند،‌ کابل را به وحشت انداخته بود.

ده ها خودرو و لاری حامل مردان مسلح به اسلحه ثقیله در حالی که بیرق های متعلق به ایام مقاومت را تکان می دادند،‌ در اطراف شهر حرکت می کردند و با به صدا درآوردن آژیرهای بلند اسلحه شان را رو به هوا فیر می کردند.

وحید مجروح،‌ سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت که حد اقل ۱۳ نفر در اثر مرنی های که به زمین می افتادند، زخمی شدند و به شفاخانه ها انتقال یافتند.

به گفتهء وزارت داخله، پولیس ۱۱۰ مظنون را دستگیر و ۲۰ موتر و ۱۰ میل اسلحه را ضبط کرد که این اقدام در چوکات مقابله با این مراسم گرامیداشت خشونت آمیز انجام شد.

حمله روز یکشنبه داعش تنها چند روز پس از آن صورت گرفته است که دو انفجار پیهم یک کلب کشتی را در یک محله غالبا شیعه نشین بروز چهارشنبه قبل (۱۴ سنبله) هدف قرار داد که در نتیجه حد اقل ۲۶ افغان بشمول دو ژورنالیست کشته و ۹۱ تن دیگر زخمی شدند.

داعش مسؤولیت این انفجار را بر دوش گرفت.

داعش که در عراق و سوریه از لحاظ نظامی شکست خورده و به ساحات غیر مهمان نواز در افغانستان پناه برده است،‌ حالا مرتبا به حمله بر اهداف «نرم»، بشمول اماکن که اطفال به آنها می روند، متوسل شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اخبار شما قابل تقدیر استند؛ زیرا معلومات خوبی را ارائه کرده اید. مگر در این جمله (او طی سال های اشغال شوروی در دهه ۱۹۸۰ و هم سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در رژیم طالبان رهبری مقاومت را بر عهده داشت) نادرست است. در واقع این که مسعود در زمان اشغال شوروی رهبر گروه مقاومت بوده، ادعای نادرستی است. حقیقت این است که مسعود در آن زمان فقط یک قومندان یکی از هفت سازمان [مقاومت، موسوم به حزب جمعیت به رهبری برهان الدین ربانی] در ولسوالی پنجشیر بود و در آن زمان ده ها، بلکه صدها قومندان در سطح او در افغانستان بودند. واقعیت این است که مسعود حتی در آن زمان با نیروهای شوروی نمی جنگید، مگر مصروف عقد معاهده های سری با [مقامات] شوروی بود. این افراد او را تسلیح و تمویل می کردند و او از این اکمالات بر ضد مجاهدین استفاده می کرد. احمد شاه مسعود، از آغاز جهاد خود تحت حمایت ایران، روسیه، و فرانسه قصد داشت تا حرکتی را علیه پشتون ها در افغانستان رهبری کند. مگر او رنگ و بوی مذهبی به کار خود می بخشید؛ زیرا در یکی از ویدئوها او از کلمات سخیف و شنیع در مورد پشتون ها استفاده کرد. او مثل یک روباه مکار بود و از همه، یعنی آمریکایی ها، روس ها، ایرانی ها، فرانسوی ها و دیگران را فریب می داد و از همه آنها پول می گرفت و گروه خود را توسط آنها تقویت می کرد. از آنجا که مسعود و گلبدین هر دو توسط آژانس های استخباراتی پاکستان بر ضد حکومت افغانستان تعلیم دیده بودند تا آخر روابط خود با پاکستان را حفظ کردند. حتی زمانی که رقیب مسعود، یعنی طالبان، مصروف حفظ منافع پاکستان در افغانستان بود، گروه مسعود یک نشریه هفته گی با نام خورده [اصطلاح پشتون برای خاک و سرزمین] را در پاکستان نشر می کرد و با آنها در ارتباط بود.

پاسخ