امنیت

انهدام مراکز قومندانی طالبان در ننگرهار توسط نیروهای افغان

نوشته خالد زیری

به هدف آوردن جنگجویان طالبان بر سر میز مذاکره،‌ نیروهای افغان بتاریخ ۵ جدی یک سری عملیات را علیه ستیزه جویان در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار اجرا کردند. [خالد زیری]

ننگرهار -- عملیات مشترک که توسط نیروهای امنیت ملی و نیروهای امنیتی در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار بر پا شده است، تا ۲۱ جدی قریب به ۳۴ قریه را از سرکوب و خشونت طالبان آزاد کرده است.

مقامات می گویند که این عملیات در حال اجرا که قهر سیلاب ۴ (شماره.۲۰) نامیده می شود، بتاریخ ۵ جدی آغاز شده و در سرکوب جنگجویان طالبان که مدت هاست در قریه های محلی موجب ارعاب شده اند،‌ مؤثر واقع شده است.

جګړن محمد هارون یوسف‌زی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «این عملیات توسط اردوی ملی افغانستان پولیس ملی افغانستان و پولیس نظم عامه اجرا شده است.»

او گفت: «ما این عملیات را برای اطمینان از امنیت عمومی، سرکوب عناصر ضد حکومتی مسلح و ایجاد راه برای برگزاری مسالمت آمیز انتخابات آینده ریاست جمهوری اجرا کرده ایم.»‌

در تصویر برگرفته از ویدئوی سلام تایمز، یک کاروان اردوی افغانستان بتاریخ ۱۰ جدی به ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار وارد می شود.

در تصویر برگرفته از ویدئوی سلام تایمز، یک کاروان اردوی افغانستان بتاریخ ۱۰ جدی به ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار وارد می شود.

بتاریخ ۱۰ جدی، عساکر اردوی ملی افغانستان مصروف توزیع کتاب بین کودکان در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار استند. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۰ جدی، عساکر اردوی ملی افغانستان مصروف توزیع کتاب بین کودکان در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار استند. [خالد زیری]

ستیزه جویان طالبان در حال فرار هستند

یوسف‌زی گفت که نیروهای افغانستان در طول عملیات مورد حمایت نیروهای ائتلاف ناتو قرار گرفتند. وی افزود که تا کنون نیروهای مشترک ۱۳ تن از جنگجویان طالبان را کشته و بسیاری دیگر را از این منطقه بیرون رانده اند.

او گفت: «کوه ها با برف پوشیده شده اند، بنابراین جنگجویان تسلیم یا هم کشته خواهند شد.»

او بتاریخ ۸ جدی گفت: «طی چند روز گذشته و در جریان عملیات ما، روزانه بین ۵ تا ۱۵ جنگجو کشته شده اند.» وی افزود که بعضی از جنگجویان تسلیم مقامات شدند، در حالی که تعدادی دیگر در حین فرار دستگیر شدند.

جنرال محمد ایوب، فرمانده نیروهای مرزی افغانستان در مناطق شرقی کشور، گفت: «هر روز دو یا سه -- گاهی تا هشت تن -- جنگجویان طالبان به ما تسلیم می شوند، از جمله برخی که با خانواده هایشان می آیند.»

او گفت که ستیزه جویان راهی در کوه های برف گرفته پیدا کرده نمی توانند.

ایوب گفت که این عملیات هدف مند تا وقتی که هیچ طالبان در ولسوالی غنی خیل نمانده باشد، ادامه خواهد یافت.

قیام مردمی علیه طالبان

به گفته مقامات محلی نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان مراکز قوماندانی محلی طالبان، و همچنان یک محکمه موقت تحت اداره این گروه جنگجو را در غنی خیل تصرف کردند.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار، گفت: «مراکز قوماندانی طالبان در محلات گولای و سیاچوب توسط این گروه بحیث مقر هدایت جنگ در ولسوالی های باتی کوت، مهمنددره و غیره استفاده می شد.»

او به سلام تایمز گفت: «[طالبان] محبس ها و محکمه هایشان را در این ساحات اداره می کردند و باشنده های محلی را از منازل شان بیرون رانده و از این خانه ها بحیث پناهگاه های امن خود استفاده می کردند. اکنون همه آن ساحات از وجود طالبان تصفیه شده است و اعضای نیروهای قیام مردمی جهت تامین این ساحه به آن جا اعزام خواهند شد

خوگیانی گفت: «ما مصروف تسلیح اعضای قیام مردمی محلی بوده ایم تا آنها امنیت این ساحات را حفظ کرده بتوانند. صدها عضو قیام مردمی محلی اعزام خواهند شد و این بدان معنا است که طالبان دیگر قادر به عودت به این ساحات نخواهند بود

وی گفت که عملیات های روان موفقانه بوده اند و باشنده های محلی از مشاهده پایگاه ها و پوسته های امنیتی برای نیروهای قیام مردمی جهت تضمین امنیت خوشحال استند.

پایان زنده گی در ترس

فقیرالله خان، باشنده ۳۲ ساله محله کاهی در ولسوالی غنی خیل، به سلام تایمز گفت: «ما از بابت این عملیات خرسندیم؛ زیرا طالبان بمدت ۱۵ سال در این ساحه بودند.»

خان گفت که او حالا دیگر در ترس و دهشت زنده گی نمی کند.

وی گفت: «طالبان هر روز باشنده های ملکی را دستگیر و لت و کوب کرده و می کشتند؛ مگر ما اکنون در صلح زنده گی کرده می توانیم.»

رئوف جان، باشنده ۳۵ ساله لسامه ویاله ولسوالی غنی خیل و عضو قیام مردمی، گفت: «اجدادمان با همین قیام ها از این ساحات حفاظت و حراست می کردند و ما هم این کار را کرده می توانیم، زیرا این سرزمین ما است.»

او به سلام تایمز گفت: «هیچکس از ما محافظت نخواهد کرد مگر خودمان. من با تفنگ و چوبدست و تبر که در منزل دارم از این ساحات حراست می کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبرنگار شما در هرات راپورهای خوب می نویسد. خبرنگاران شما در هرات راپورهای تحقیقی درباره موضوعاتی غیر از مسائل نظامی می نویسند و اکثرشان معلومات مفید ارائه می دهند. بر علاوه، او گزارش های خوب را درباره مداخله ایران تهیه می کند. اگر خبرنگاران تان در ننگرهار نیز گزارش های مشابه درباره مداخله پاکستان و پروژه های انکشافی در ننگرهار بزرگ (ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان) تهیه کنند، برای خواننده گان بسیار مفید خواهد بود. به هر حال، از شما و گزارشگران تان به خاطر ارائه این معلومات به لسان پشتو تشکر می کنیم. متشکرم.

پاسخ