امنیت

مسئولین می گویند: افغانستان سال آینده داعش را نابود خواهد کرد

نوشته سلیمان

یک واحد قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (ای ان دی اس اف) در تاریخ 28 دلو در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار یک عملیات را بالای شبه نظامیان عضو «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

یک واحد قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (ای ان دی اس اف) در تاریخ 28 دلو در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار یک عملیات را بالای شبه نظامیان عضو «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین می گویند قوای امنیتی افغانستان در حال غلبه بر شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ولایت ننگرهار استند. آنها پیشبینی می کنند که این گروپ ظرف 12 ماه آینده نابود شود.

قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (ای ان دی اس اف) با کمک طیاره های قوای ائتلاف، عملیات شاهین 25 را در تاریخ 24 دلو در این ولایت شروع کردند تا فعالیت های داعش را در آن جا سرکوب کنند.

جنرال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد اردوی ملی افغانستان، در تاریخ 2 حوت در کابل گفت که افغانستان در بهار سال آینده شاهد نابودی کامل داعش خواهد بود.

او گفت: «در یک سال گذشته قوای امنیتی توانسته اند ماشین جنگی داعش را شدیدا ضربه بزنند. آنها 1,955 عضو داعش، به شمول 11 تن از قوماندانان ارشد این گروپ، را به هلاکت رسانده اند و حضور داعش را از نُه ولسوالی به فقط دو ولسوالی محدود کنند.»

قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان ولایت های زابل، فراه و هلمند را از وجود داعش تصفیه کرده اند و داعش در حال حاضر فقط در بعضی ساحات دوردست ولایت ننگرهار فعالیت می کنند.

داعش تحت حمله

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «قوای امنیتی افغانستان لطمات و تلفات بسیاری را بالای داعش وارد آورده اند.»

11 قوماندانان کشته شده داعش شامل عبدالرئوف خادم قوماندان سابق طالبان و موسس داعش در افغانستان که در ماه دلو سال 2015 در هلمند کشته شد؛ حافظ سعید خان، رئیس شعبه خراسان داعش که در پاکستان، افغانستان، و مناطق اطراف آنها فعال است و در ماه سرطان قبل در ننگرهار کشته شد؛ و گل زمان، معین سابق رهبر شعبۀ خراسان داعش که در ماه سرطان 2015 به هلاکت رسید.

وزیری گفت: «در میان داعشیان کشته شده اتباع خارجی نیز وجود دارند که شامل چهار تاجیکستانی، یازده ازبکستانی، هفت چچنی، چهار چینایی، و هشت عرب می باشند.»

او گفت که حمایه سیاسی و نظامی که افغانستان از سوی جامعه بین المللی دریافت می کند در نابودی داعش موثر می باشد.

از دلایل دیگر نابودی داعش پیوستن پیلوت های جدید به قوای هوائی افغان، تقویت قابلیت های نظامی، دریافت تجهیزات جنگی مدرن، و عملکرد اساتید و مشاورین همپیمانان افغانستان می باشند.

وزیری گفت: «همپیمانان استراتیژیک بین المللی افغانستان وعده قاطع کمک و مشارکت را برای مبارزه با تروریزم، مخصوصا داعش، داده اند. ما پلان داریم که تمام مراکز استراتیژیک واداری، کمپ های نظامی و تمرینی، و هم مراکز قوماندانی داعش را از زمین و هوا نابود کنیم.»

مرکز ویرانگری داعش

مقامات ولایت ننگرهار می گویند که خیزش های مردمی و پلان های جنگی قوای امنیتی این گروپ را کاملا ضعیف کرده است.

عطا الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «داعش در ولسوالی های نازیان و پچراگام توسط قوای امنیتی و با مشارکت قیام کننده های مردمی نابود شده است و فعلا حضور آنها به ولسوالی های اچین و هسکه مینه محدود شده است.»

او گفت: «قوای زمینی افغان عملیات شاهین 25 را با هدف نابودی داعش آغاز کرده اند. قوای هوایی ائتلاف بین المللی در عملیات سرکوب داعش سهم دارند.»

استقبال باشندگان ننگرهار از ختم کار داعش

غفور جاوید، فعال مدنی در ولایت ننگرهار، گفت: «داعش در ننگرهار فجیع ترین جنایات را مرتکب شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها علما و محاسن سفیدان قبیله ای را کشتند، خانه های مردم را سوزاندند، ملکیان به شمول زنان و اطفال را به قتل رساندند، و مکاتب و کلینیک های صحی را به آتش کشیدند.»

او گفت: «باشندگان ننگرهار دیگر این اعمال ضد بشری و ضد اسلامی داعش را تحمل نمی کنند. آنها ... به قیام های مردمی علیه این گروپ تروریستی اقدام خواهند کرد و در کنار قوای امنیتی نابودی داعش را جشن خواهند گرفت.»

افراط گرایی تحمل نمی شود

یکی دیگر از عوامل شکست داعش در افغانستان ایدئولوژی افراطی این گروپ است.

داوود راوش، استاد جامعه شناسی در پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «مفکوره ها و ایدئولوژی داعش با باورها و عرف مردم افغانستان در تضاد و تقابل قرار دارد. به همین دلیل این گروپ افراطی ... نه تنها نتوانست که از حمایت قاطع مردمی برخوردار شود، بلکه با قیام های مردمی مواجه گردید.»

هر حرکت که برخلاف مفکوره های مردمی در افغانستان باشد تداوم پیدا کرده نمی تواند.

او گفت: «یک زمان طالبان هم گسترش و توسعه پیدا کرد. اما افراطیت و بنیاد گرایی شان باعث شد جامعه افغان علیه طالبان شود و به زودی دولت طالبان [طی سال های 1996-2001] شکست خورد.»

حشمت امر خیل، یک تحلیلگر نظامی باشنده کابل، به سلام تایمز گفت که دولت اراده و برنامه جدی سرکوب داعش را دارد.

او گفت: «چندی پیش حکومت استراتیژی امنیت ملی افغانستان را آماده کرد که در آن نابودی داعش در اولویت قرار داشت. کشته شدن رهبران ارشد داعش و محدود شدن ساحات فعالیت شان، بیانگر حرکت به طرف شکست این گروپ می باشد.»

او اظهار داشت: «حمایه نظامی همپیمانان افغانستان و مشارکت آنها با قوای قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان نابودی داعش را بیشتر از هر وقت دیگر در گذشته محتمل کرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500