امنیت

نیروهای افغان یک مرکز شکنجه طالبان در هرات را تخریب کردند

نوشته عمر

بتاریخ ۵ دلو، یک کماندوی افغان در جریان عملیات ضد طالبان در ولسوالی آب‌کمری در ولایت بادغیس، گزمه می کند. [شمیل مشعل]

بتاریخ ۵ دلو، یک کماندوی افغان در جریان عملیات ضد طالبان در ولسوالی آب‌کمری در ولایت بادغیس، گزمه می کند. [شمیل مشعل]

هرات -- نیروهای افغان در یک عملیات مخصوص بتاریخ ۱۶ دلو یک زندان طالبان را در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات تخریب و هشت غیرنظامی را که در آنجا محبوس بودند، آزاد کردند.

طالبان از این زندان برای ضرب و شتم، شکنجه، و حتی اعدام کارکنان امنیتی دستگیر شده و غیرنظامیان استفاده می کردند.

جنرال امین الله امرخیل، قومندان امنیه ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «قریه پشت پر ولسوالی پشتون زرغون بحیث یک مقر جهت برگزاری جلسات پلان ریزی طالبان استفاده می شد. وقتی ما به آنجا رفتیم، یک زندان کشف کردیم.»

او گفت: «ما در آنجا ابزار شکنجه مانند شلاق و زنجیر و ۱۰ بم کنترول از راه دور پیدا کردیم.»

بتاریخ ۲۶ میزان، دو روز قبل از انتخابات پارلمان، یک افسر پولیس افغان در شهر هرات گزمه می کند. [عمر]

بتاریخ ۲۶ میزان، دو روز قبل از انتخابات پارلمان، یک افسر پولیس افغان در شهر هرات گزمه می کند. [عمر]

امرخیل گفت: «این مکان تاریک و دهشتناک بود. نیروهای امنیتی به محض کشف این مکان، آن را تخریب کردند.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان از انواع شکنجه در قبال شهروندان بی دفاع و کارکنان امنیتی که اسیر کرده بودند، استفاده می کردند.»

فرهاد گفت که نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان «هرگز به طالبان اجازه نمی دهند یک زندان را برای شکنجه غیرنظامیان و پرسنل امنیتی اداره کند.»‌

بتاریخ ۲۳ جدی،‌ نیروهای امنیت ملی و نیروهای مخصوص ایالات متحده در یک عملیات مخصوص،‌ یک زندان طالبان را در ولایت بادغیس تخریب کردند. در جریان این عملیات ۲۲ تن از اعضای طالبان بشمول دو قومندان جنایتکار مشهور آن گروه کشته شدند.

جنرال نورالله قادری، قومندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «طالبان سابق بر این مردم ملکی و پرسنل امنیتی ... را به زندان شان در ولسوالی جاوند انتقال می دادند و در آنجا آنان را شکنجه می کردند. ریاست دفاع و امنیت ملی زندانیان بیگناه را از زندان قساوتمند طالبان در بادغیس نجات داد.»

تصفیه بزرگراه هرات- بادغیس از وجود طالبان

ریاست دفاع و امنیت ملی در یک عملیات بتاریخ ۱۵ دلو بزرگراه هرات - بادغیس را از وجود طالبان تصفیه کرد.

در نتیجه این عملیات این شاهراه به مدت شش ماه بر روی مردم ملکی و ریاست دفاع و امنیت ملی بسته ماند.

جنرال محمد ابراهیم فاضلی، قومندان لوای سوم اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «تهدیدهای گسترده ای [از سوی طالبان] برای جان و اموال [مردم] و لاری های حمل بار در شاهراه هرات- بادغیس وجود داشت. کاروان های حامل تدارکات ما نیز در معرض تهدید قرار داشتند. این مسیر، یک مسیر حیاتی برای باشنده های بادغیس است.»

وی افزود: «ما مصمم هستیم تا مسؤولیت های خود در قبال افغان ها در جهت حصول اطمینان از امنیت جانی و مالی را در این مسیر انجام دهیم.»

تاسیس پوسته های امنیتی

شیرآغا الکوزی، رئیس استخبارات پولیس ولایتی بادغیس، به سلام تایمز گفت: «نیروهای ریاست دفاع و امنیت ملی بشمول اردوی ملی افغانستان، پولیس ملی، ریاست امنیت ملی و کماندوهای قهرمان توانستند این شاهراه را باز کنند.»‌

الکوزی افزود: «ما پوسته های امنیتی مشترک، پوسته های امنیتی پولیس و پوسته های امنیتی اردو را در کنار شاهراه های که به آنها ضرورت داریم، ایجاد خواهیم کرد.»

تورن روح‌الله مبارز، یک افسر کماندوی اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «ریاست دفاع و امنیت ملی در ساحات [که توسط طالبان تهدید شده بودند] مستقر شده و توانستند وضعیت را تحت کنترل خود درآورند. این نیروها به وضوح ثابت کردند که طالبان نمی توانند با آنها در میدان جنگ مواجه شوند. ما بسیار خرسندیم که شهروندان بیچاره این منطقه که خانه هایشان توسط طالبان غارت شده و از شکنجه رنج می بردند را نجات دادیم.»

تورن عبدالاحد، یکی دیگر از افسران قومندان در اردوی ملی افغانستان در این ولایت، به سلام تایمز گفت: «دشمن توانایی خود برای مبارزه رو در رو با ما را از دست داده است. در ساحاتی که طالبان سعی در مقاومت داشتند، ما به آنها ضربه سختی زدیم.»

تورن یاسین حیدری، سومین افسر فرماندهی اردوی ملی افغانستان در ولایت بادغیس، به سلام تایمز گفت: «این یک شاهراه حیاتی برای دولت و مردم است و ما بسیار خرسند استیم که توانستیم این شاهراه را مجددا باز کنیم. حالا مردم ملکی به سهولت در این مسیر حرکت کرده می توانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500