امنیت

تلفات سنگین طالبان در غزنی احساس نورمال را برای باشنده گان متعدد اعاده کرده است

گزارش از سلیمان

به تاریخ ۸ عقرب ۱۳۹۷ یک سرباز افغان یک پوسته امنیتی را بر شاهراه نمبر ۱ در ولایت غزنی محافظت می کند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

به تاریخ ۸ عقرب ۱۳۹۷ یک سرباز افغان یک پوسته امنیتی را بر شاهراه نمبر ۱ در ولایت غزنی محافظت می کند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

کابل -- در طی یک ماه گذشته نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان با حمایت از نیروهای ائتلافی در ولایت غزنی صدها جنگجوی طالب را کشته اند، که این باعث شد تا کنترل این ولسوالی پس به تصرف حکومت در آید.

محمدعارف نوری سخنگوی والی غزنی گفت، «نیروهای افغان و ائتلافی در جریان ماه گذشته با هم بیشتر از ۱۲۴ عملیات مشترک را در ولسوالی های مختلف ولایت غزنی انجام دادند.»

وی گفت، در نتیجه، ۴۶۸ جنگجوی طالب به شمول ۱۸ فرمانده و سرگروپان ایشان کشته و زخمی گردیدند.

نوری گفت، بر اثر یک عملیات تازه، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان یک سلسله حملات پلان شده طالبان را در ولایت غزنی خنثی کرده و بیش از ۱۰۰ جنگجوی این گروه را کشتند.

به تاریخ ۱۶ جوزا نیروهای افغان در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی گرد هم آمده اند. نیروهای افغان کنترل این ولسوالی را بعد از دو سال کنترل طالبان پس گرفت. [وزارت دفاع افغانستان/فیسبوک]

به تاریخ ۱۶ جوزا نیروهای افغان در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی گرد هم آمده اند. نیروهای افغان کنترل این ولسوالی را بعد از دو سال کنترل طالبان پس گرفت. [وزارت دفاع افغانستان/فیسبوک]

وی به تاریخ ۱۸ جوزا گفت، «چند روز پیش تعداد زیادی از جنگجویان طالب، حملات بزرگی را بر پوسته های نیروهای امنیتی در ولسوالی قره باغ پلان کرده بودند، اما خوشبختانه که نیروهای امنیتی در مورد این حملات آگاهی حاصل کرده بودند.»

نوری با اشاره به نیروهای خاص وابسته به این گروه جنگجوی گفت، «با کمک هوائی از ماموریت حمایت قاطع ناتو، آنها توانستند که ۱۰۷ جنگجوی طالب را به شمول ۱۰۰ عضو قطعه سرخ آنها بکشند.»

نوری گفت، «چهار فرمانده پیشتاز طالبان به شمول یک جنگجوی مسؤل ولسوالی آب بند غزنی، در جمع کشته شده گان بوده اند.»

وی با افزودن این که رهبر این گروه برای مدت طولانی زخمی بوده است گفت، «نیروهای امنیتی ملا ادریس که رئیس قطعه سرخ طالبان در غزنی بود، را هدف قرار داده اند. وی شخص بود که اکثریت حملات ترورستی را در منطقه رهبری می کرد.»

نوری گفت، «طالبان توان جنگ روبرو در مقابل نیروهای امنیتی را ندارند.»

آغاز دوباره حکومت محلی

تلاش های پاکسازی مؤفقانه از شورشیان در ولایت غزنی باعث شده اند که بعضی ولسوالی های منطقه مثل ده یک و خواجه عمری کارکردهای دولتی را دوباره آغاز کنند و برنامه های انکشافی را آغاز کنند تا در اعاده کردن وضعیت نورمال برای باشنده گان در منطقه، کمک کنند.

نیروهای خاص افغان به تاریخ ۶ جوزا ولسوالی ده یک را که برای مدت دو سال زیر کنترل طالبان بود، پس گرفتند. آنها همچنان به تاریخ ۱۶جوزا کنترل ولسوالی خواجه عمری را که برای یک سال زیر تاثیر جنگجویان بوده است، پس گرفتند.

نوری گفت، «زنده گی در ولسوالی های ده یک و خواجه عمری بعد از اینکه از طالبان دوباره گرفته شدند، به حالت عادی برگشته است. مسؤلین ولسوالی به دفاتر ولسوالی رسیده اند و حکومت فعالیت های خود را آغاز کرده است.»

وی گفت، «بودجه برای این برنامه های انکشافی تعین شده است و کارهای عملی این برنامه ها در روز های بعدی آغاز خواهند شد.»

محمد ذبیر عارف سخنگوی وزارت دفاع از نیروهای خاص به خاطر اخراج کردن طالبان از این ولسوالی ها و کشتن رهبران پیشتاز آنها، ستایش کرد.

وی گفت، «رهبری جدید وزارت دفاع به مردم وعده سپرده بود که حالت تهاجمی را اختیار خواهند کرد. [در نتیجه] ما صدها جنگجوی طالب را به شمول فرماندهان عمده آنها کشتیم.»

عارف گفت، «در ظرف دو هفته، ما ولسوالی های ده یک و خواجه عمری را از چنگ طالبان آزاد کردیم.»

وی گفت، «ما به طالبان هشدار میدهیم که به مرور زمان ما همه مناطق زیر کنترل آنها را پس خواهیم گرفت و حتی یک بلیست از مرزهای افغانستان را زیر کنترل آنها [باقی نخواهیم گذاشت] و ما همه آنها را نابود خواهیم کرد.»

هدف قرار دادن قطعه سرخ طالبان

عارف به تاریخ ۱۸ جوزا گفت، «ما در جریان ۱۰ روز گذشته بیش از ۲۰۰ عضو قطعه سرخ طالبان را در ولایات غزنی و میدان وردک کشتیم و ما همه اعضای طالبانیکه در مقابل نیروهای امنیتی می جنگند، را خواهیم کشت.»

به قول عارف، با آغاز نمودن عملیات بهاری ایشان «الفتح»، طالبان پلان داشتند که نا امنی را در ولایات مختلف به وجود بیاورند، اما عملیات نیروهای امنیتی عملیات آنها را خنثی کردند.

وی گفت، «اعضای طالبانیکه از عملیات نجات یافتند، گریختند و در خانه های مردم ملکی، ولایات همسایه و مناطق سرحدی پناه گرفته اند.»

عزیز ستانکزی یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، مؤفقیت های اخیر در اخراج کردن طالبان اشاره می کنند که بزودی ساحات متعددی دیگری نیز از جنگجویان پس گرفته خواهند شد.

وی گفت، «در جریان دو ماه گذشته، ما شاهد عملیات مؤفقانه در میدان جنگ توسط نیروهای امنیتی و پس گرفتن ولسوالی های خواجه عمری و ده یک بوده ایم.»

ستانکزی گفت، «وعده های سپرده شده رهبری نیروهای امنیتی در مورد شکست دادن طالبان با گذشت هر روز به واقعیت تبدیل میشوند چون نیروهای امنیتی ساحات از دست رفته را پس میگیرند.»

وی گفت، «اگر عملیات نظامی در همین حالت تعرضی ادامه پیدا کنند و اراده قوی برای شکست دادن طالبان موجود باشد، نیروهای امنیتی تمام ساحاتی که زیر کنترل طالبان باقی مانده است، را پس خواهند گرفت.»

باشنده گان آزادی را تجلیل می کنند

باشنده گان ولسوالی های ازاد شده می گویند که با ازاد شدن از اوضاع سختیکه توسط طالبان آورده شده بودند، بسیار خوش هستند.

نویده بیات یک فعال مدنی و باشنده ولسوالی خواجه عمری گفت، «در جریان سال گذشته که ولسوالی ما در دستان طالبان بود، آنها هر ظلمی را که میتوانستند انجام دادند.»

وی گفت، «آنها از باشنده گان خواجه عمری منفعت می بردند، پسران جوان را آزار و اذیت می کردند، از زمین های زراعتی و رمه های گوسفند عشر و زکات میگرفتند.»

بیات گفت، «آنها جوانان را بخاطر نگه نداشتن ریش و موی سر مطابق احکام طالبان، آزار و اذیت میکردند. آنها مکاتب دختران را بستند و باشنده گان را مجبور ساختند که آب گرم را بیاورند تا آنها دوش بگیرند (حمام کنند).

بیات گفت، «من بسیار خوش هستم که نیروهای قهرمان افغان ولسوالی ما را پس گرفتند و من به خاطر این دست آورد بزرگ برای باشنده گان خواجه عمری به آنها تبریک میگویم.»

احمد که در جریان کنترل طالبان بر خواجه عمری در شعبه معارف کار می کرد زیر اسم مستعار گفت، باشنده گان بالاخره بعد از رنج بردن زیر کنترل شورشیان باشنده گان میتوانند به زندگی عادی خویش برگردند.

وی گفت، «در حدود یک سال پیش که ولسوالی ما بدست طالبان افتاد، آنها ولسوال ولسوالی خواجه عمری و تعداد دیگر اشخاص را کشتند، و تعداد خانواده ها از بیم طالبان خانه های شان را ترک کردند.»

احمد گفت، «جنگجویان طالب از مردم ملکی پول می گرفتند. آنها هر روز به خانه های مردم می رفتند و آنها را مجبور میساختند تا غذا بدهند. باشنده گان آزادی را از دست داده بودند. اولین و آخرین سخن از طالبان بود.»

وی گفت، «طالبان مکاتب دختران را در جریان کنترل ایشان بستند و در مکاتب پسران نصاب تعلیمی خودشان را عملی می کردند. آنها مردم را به تراشیدن ریش نمی گذاشتند و در عموم آنها در زنده گی دیگران محدودیت ها را وضع می کردند.»

احمد گفت، «ما از نیروهای امنیتی تشکر میکنیم که ولسوالی ما را از کنترل طالبان آزاد کردند و حالا ما آزادانه و به راحتی به فعالیت ها و کارهای خود ادامه داده میتوانیم. ما از حکومت میخواهیم که در تمام منطقه ما امنیت به وجود بیاورد، مکاتب را برای دختران باز کند و برنامه های انکشافی را عملی نماید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر خوبی بود!

پاسخ