امنیت

رکاب زدن برای صلح: بایسکل سواران افغان در مسیر ۴۰۰۰ کلومتر سفرشان پیام امید را منتشر ساختند

گزارش از عمر

یک گروه بایسکل سواری افغان به تازه گی از سفر بایسکل سواری ۷۰ روزه خویش از راه تپه های مسیر تازه ساخته شدهٔ لاجورد، برگشتند، جاهائیکه آنها پیام صلح را از افغانان به باشنده گان ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه رسانیدند. [تیم بایسکل دوانان افغان/عمر]

هرات -- یک گروه بایسکل دوانان افغان به تازه گی از سفر بایسکل سواری ۷۰ روزه خویش از راه تپه های مسیر تازه ساخته شدهٔ لاجورد، برگشتند، که در جریان این سفر، آنها منحیث سفیران صلح به کشورهائیکه در مسیر این دهلیز هستند، عمل کردند.

این ورزشکاران سفر خویش را از هرات به استانبول ترکیه، به تاریخ ۳۰ حمل آغاز نمودند و به طول ۴۰۰۰ کلومتر رکاب زدند. آنها به تاریخ ۶ سرطان پس به هرات پرواز نمودند.

رئیس جمهور غنی، مسیر لاپیس لازولی را در ماه قوس سال گذشته در هرات افتتاح نمود تا افغانستان را قادر بسازد که تولیدات خود را از این طریق به اروپا انتقال دهد.

این مسیر که از افغانستان شروع میشود، از ترکمنباشی، ترکمنستان؛ باکو، آذربایجان؛ و تبیلیسی، گرجستان میگذرد. این مسیر، از تبیلیسی به کارس و استانبول، ترکیه، و به سوی اروپا ادامه می یابد.

بایسکل سواران افغان به تاریخ ۳۱ حمل، در ترکمنستان بایسکل سواری میکنند. [فرهاد توحید]

بایسکل سواران افغان به تاریخ ۳۱ حمل، در ترکمنستان بایسکل سواری میکنند. [فرهاد توحید]

بایسکل دوانان افغان به تاریخ ۳۰ حمل در تبیلیسی جیورجیا (گرجستان) دیده میشوند. [فرهاد توحید]

بایسکل دوانان افغان به تاریخ ۳۰ حمل در تبیلیسی جیورجیا (گرجستان) دیده میشوند. [فرهاد توحید]

محمد صدیق جامی، یک عضو تیم بایسکل سواران گفت، هدف این بایسکل سواران این بود که پیام صلح افغانها را به ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه برسانند، و در عین حال حمایت خویش را از دهلیز تجاری لاپیس لازولی تقدیم نمایند.

جامی گفت، «در جریان این سفر، ما استقبال گرم را از حکومت ها و مردمانیکه اعضای دهلیز لاجورد میباشند، دریافت نمودیم، و ما به هدف خویش که رسانیدن پیام صلح افغانها به این کشورها بود، رسیدیم.

عبدالاحد صدیقی، یک عضو دیگری این تیم گفت، این بایسکل سواران در نشان دادن اینکه افغانها فقط صلح و رونق را میخواهند نه جنگ و جنگجوئی، پیروز شدند.

وی گفت، «ما توانستیم که در مسیر راه لاجورد، پیام صلح و تحمل پذیری مردم افغان را، ملتیکه ۴۰ سال بحرانها و کسرهای اقتصادی را در زمان های متعدد تجربه کرده اند، حمل نمائیم.»

وی افزود، «ما توانستیم که برای آنها [باشنده گان این مسیر] به ثبوت برسانیم که مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و مشتاق صلح و روابط خوب با کشورهای منطقه و بیرون از منطقه میباشند.»

فرهاد، یک آذربایجانی ایکه با بایسکل سواران دیدار کرده بود گفت، تلاش آنها منحیث سفیران صلح مؤثر بوده اند.

وی گفت، «من فکر میکنم که با انجام دادن این کار با این شیوه، بایسکل سواران پیام صلح را به جهان انتقال دادند.»

تغیردادن دیدگاه ها

بنیامین جامی، یک عضو دیگری از تیم بایسکل سواران گفت، این گروه توانست که دیدگاه های منفی راجع به افغانستان را در میان تماشاچیان ایکه در مسیر دهلیز روبرو شدند، تغیر دهند.

وی گفت، «در اول، نظریاتی در مورد افغانستان و افغانها که ما در مسیر راه لاجورد روبرو شدیم بسیار منفی بودند، اما بعداً ما رساله ها را توزیع نمودیم که در آن جا های تاریخی، محصولات زراعتی و جا های دیدنی در افغانستان معرفی شده بودند، نظریات آنها [ساکنین مسیر] به طور کلی تغیر کرد.»

وی افزود، «در اول، آنها میدانستند که افغانستان کشوری است که در آن جنگ، خشونت و مواد مخدر میباشند، اما زمانیکه ما به آنها معلومات فراهم کردیم، آنها مایل شدند که به افغانستان بیایند و با افغانها دیدار نمایند.»

نویل، یک گردشگر سویسی که به تاریخ ۳۰ جوزا به آذربایجان رسید و با این تیم دیدار نمود گفت، «من فکر میکنم که [سفر بایسکل سواری] یک نظریهٔ بسیار خوب است چون زمانیکه دیگران [غیرافغانهائیکه با بایسکل سواران ملاقات کردند] صحبت میکنند، آنها میگویند که مردم افغانستان چقدر خوب و صمیمی میباشند.»

وی افزود، «من خیلی خوش خواهم شد که کدام روز به افغانستان سفر کنم، و من شاید در آنجا کوهنوردی کنم. من فکر میکنم که مردم آنجا خیلی صمیمی هستند.»

بر اساس گفته های مقامات ریاست عمومی ورزش و تعلیمات فزیکی، این سفر همچنین کمک کرد که بین بایسکل سواران افغان و ورزشکاران کشورهائیکه آنها دیدند، یک رابطهٔ را به وجود بیاورد. این ورزشکاران خارجی به نوبهٔ خود تصمیم دارند که به افغانستان سفر کنند.

حمیدالله کبیر، معاون تخنیکی و مسلکی این ریاست گفت، «بدون شک، هر ورزشکار یک سفیر صلح میباشد.»

کبیر گفت، ورزشکاران قادر هستند که یک افغانستان جدید را به جهانیان معرفی نمایند و دیدگاه ها را در مورد افغانستان تغیر دهند.

وی گفت،‌ «ورزشکاران ما ثابت ساختند که تمام افغانها از افسردگی جنگ و خشونت برآمده اند، و شهروندان تمام کشورهای دیگر را خوش دارند، اینها یک زندگی عادی دارند و ترقی کرده اند.»

وی افزود، «دیدگاه های کشورهای دیگر در مورد افغانستان پیوسته منفی بودند چون همیشه فقط تصاویر جنگ و تشدد این ملت را دیده اند. اما، ورزشکاران ما این تصویر را تغیر داده اند.»

کبیر گفت، افغانها از جنگ بیزار شده اند و میخواهند که روزمره به سوی ترقی و انکشاف قدم بردارند.

وسعت دادن به روابط

بر اساس گفته های مقامات وزارت خارجهٔ افغاستان، بر علاوهٔ منافع اقتصادی دهلیز لاجورد، این دهلیز در وسعت دادن روابط بین کشورهای عضو، نیز کمک میکند.

دیپلوماتان افغان میگویند، ملتهای منطقه، مخصوصاً آنهائیکه در مسیر دهلیزز لاپیس لازولی هستند، خواهان پایان جنگ در افغانستان و خواهان ثبات سرتاسری میباشند.

امین الله آزادانی، رئیس نمایندګی وزارت خارجهٔ در ولایت هرات گفت، «ما این بایسکل سواران را از طریق راه لاجورد به کشورهای عضو این دهلیز فرستادیم، و در کنار انتقال پیام صلح افغانها، هدف ما این نیز بود که به روابط سیاسی، فرهنگی و ورزشی خویش را با این کشورها وسعت ببخشیم.»

وی گفت، «حکومت ها و مردمان ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه میزبانی خوبی را از ورزشکاران ما به عمل آوردند.»

وی گفت، «دهلیز لاجورد یک راه جدید میباشد، و ما میخواهیم که دیدگاه هائی را دغیر بدهیم که کشورهای منطقه دارند. ما میخواهیم که این کشورها بدانند که بهترین راه به سوی پیشرفت در این منطقه راه همکاری و هماهنگی است.»

آزادانی با افزودن اینکه این تلاش میتواند با تأمین امنیت و ثبات در منطقه کمک کند، گفت، این زمان درست برای کشورهای منطقه میباشد تا همکاری زیاد و دوستی را، به خصوص در مسیر راه لاجورد، ایجاد نمایند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500