جوانان

پرتاب برای صلح: تیم های بسکتبال افغانستان پیام هایی را برای پایان جنگ می فرستند

نوشته عمر

هفت تیم بسکتبال از ولایت های کابل، هرات و قندهار طی روزهای ۱۶ تا ۲۲ حمل در شهر هرات مسابقات ورزشی «صلح و دوستی» را برگزار کردند. بازیکنان از تمام طرفین درگیر در جنگ افغانستان خواستند تا به دنبال صلح باشند و خونریزی را متوقف کنند. [عمر]

هرات -- تیم های بسکتبال ولایت های کابل، هرات و قندهار هفته گذشته گرد هم آمدند تا بهترین پرتاب هایشان را بهر صلح انجام دهند.

هفت تیم طی روزهای ۱۶ تا ۲۲ حمل در ستادیوم میرویس صادق در شهر هرات در یک رقابت با عنوان «صلح و دوستی» بازی کردند.

حدود ۱۳۰ بازیکن بسکتبال در این مسابقات شرکت کردند و تلاش خود را برای حمایت از پروسه صلح نشان دادند و خواستار پایان دادن به جنگ در افغانستان شدند.

فیصل رحیمی، رئیس فدراسیون بسکتبال هرات، به سلام تایمز گفت: «هدف این مسابقات ورزشی ارسال این پیام بود که صلح بهترین گزینه است

بازیکنان بسکتبال ولایت های کابل، قندهار و هرات بتاریخ ۲۲ حمل، در شهر هرات بازی می کنند. [عمر]

بازیکنان بسکتبال ولایت های کابل، قندهار و هرات بتاریخ ۲۲ حمل، در شهر هرات بازی می کنند. [عمر]

بازیکنان بسکتبال بتاریخ ۲۲ حمل، در شهر هرات بازی می کنند. [عمر]

بازیکنان بسکتبال بتاریخ ۲۲ حمل، در شهر هرات بازی می کنند. [عمر]

او گفت: «ورزشکاران اعضای پویای جامعه استند که همیشه سعی کرده اند هدیه شادی را به ارمغان بیاورند. ما تلاش هایمان را برای نهادینه کردن فرهنگ آشتی، صلح و پذیرش ادامه می دهیم. ورزشکاران نیز مانند دیگران در جامعه، از جنگ خسته شده و در انتظار صلح هستند.»

عبدالله میناوال، رئیس فدراسیون بسکتبال قندهار، گفت که گردهم آمدن ورزشکاران به عنوان یک «پیام» برای صلح در کشور به کار می رود.

او به سلام تایمز گفت که این رقابت ها «پیام صلح و دوستی به همگان را ارسال می کند، به این معنی که ما ورزشکاران خواهان صلح استیم.»

«ما خواهان امنیت در کشورمان استیم و به همین دلیل می خواهیم این پیام را از طریق این رویداد ورزشی ارائه کنیم که افغان ها، مانند باشنده گان هر کشور دیگر سزاوار برخورداری از تعلیم و آموزش و رفاه استند و به همین دلیل صلح باید حاصل شود.»

وی افزود که فدراسیون بسکتبال افغانستان پلان دارد تا رقابت های ورزشی مشابه را تحت عنوان «صلح و دوستی» در همه ولایت ها برگزار کند.

نماد صلح

برای سید شاه عابدی، یک بازیکن بسکتبال از ولایت قندهار، ورزش «نماد صلح و دوستی» است.

او به سلام تایمز گفت: «ما خرسند استیم که این مسابقات را سازماندهی کردیم؛ زیرا این پیام می دهد که ورزشکاران نیز بسیار علاقه مند به صلح استند.»

عابدی افزود: «هنگامی که سه رنگ بیرق افغانستان در زمین های بین المللی بازی تکان می خورد این پیام ارسال می شود که مردم افغانستان مانند دیگران در جهان به دنبال صلح و امنیت استند و از جنگ و خشونت اجتناب می کنند.»‌

میلاد ابراهیمی، یک بازیکن بسکتبال از قندهار، به سلام تایمز گفت: «هدف همه مسابقات ورزشی ما حمایت از صلح است. ما می خواهیم از این نوع مسابقات در قندهار، کابل و مزارشریف نیز برگزار شود.»

او گفت: «ورزشکاران در هر کجا که استند، نماد صلح و شادی می باشند و پیام صلح را به همگان ارسال می کنند.»

ضیاءالحق ضیاء، قائم مقام رئیس امور ورزشی ولایت هرات، گفت که در میان ویرانی های ناشی از جنگ، ورزش به ایجاد خوش بینی در جامعه افغانستان کمک می کند.

ضیاء گفت: «افغان ها واقعا از جنگ خسته شده اند و ورزشکاران می توانند پیامی را برای سراسر جهان ارسال کنند که افغان ها دیگر جنگ نمی خواهند. آنها به ستوه آمده اند. [این جنگ] کل زیرساخت های کشور ما را تخریب کرده است.»

دیگر ورزشکاران در هرات نیز همین احساسات را دارند و می گویند جنگ در افغانستان امنیت باشنده گان را به سرقت برده است.

امید حق جو ۲۷ ساله، یک ورزشکار در هرات، به سلام تایمز گفت: «ما بیشتر از این تحمل برای جنگ چهل ساله در افغانستان نداریم. ما مگر چه کرده ایم که بدون کدام دلیل کشته می شویم؟ ما امنیت می خواهیم تا ورزش کرده بتوانیم.»

وی افزود: «آیا طالبان نمی بینند که همگان در افغانستان صدای شان را برای صلح سر داده اند؟»

«چرا طالبان، که ادعای مسلمانی دارند بیگناهان را می کشند؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500