جوانان

با وجود محدودیت ها بر سایر رشته های ورزشی، کشتی گیری محلی باعث سرگرمی هزاران نفر در هرات می شود

گزارش از عمر

در حالیکه تعداد زیاد رشته های ورزشی در افغانستان با محدودیت روبرو هستند، هزاران افغان با از سرگیری مسابقات کشتی محلی در روزهای رخصتی برای تماشای کشتی گیران (پهلوانان) مورد علاقۀ شان در شهر هرات گرد هم می آیند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- رقابت های کشتی گیری محلی در این اواخر در ولایت هرات از سر گرفته شده اند.

به روزهای جمعه و رخصتی هزاران تماشاچی در یک میدان بازی در شمال شهر هرات گرد هم جمع می شوند تا مسابقات کشتی گیران محلی را که به پهلوان ها نیز شهرت دارند تماشا کنند.

ورزشکاران در یک میدان به شکل دایره در حالی کشتی می گیرند که سایر تماشاچیان در کنار میدان آنها را تماشا نموده و پهلوانان مورد علاقۀ شان را تشویق می کنند.

این مسابقات به هزاران باشندۀ هرات فرصت این را فراهم می کنند که در کنار یکدیگر و به دور از همۀ مشکلات و چالش های زندگی لحظاتی را به خوشی سپری نمایند.

دو کشتی گیر محلی به تاریخ ۲۰ جوزا در حالی با یکدیگر مسابقه می دهند که باشندگان هرات بازی آنها را در شهر هرات از نزدیک تماشا می کنند. [عمر/سلام تایمز]

دو کشتی گیر محلی به تاریخ ۲۰ جوزا در حالی با یکدیگر مسابقه می دهند که باشندگان هرات بازی آنها را در شهر هرات از نزدیک تماشا می کنند. [عمر/سلام تایمز]

هزاران تن از باشندگان هرات به تاریخ ۲۰ جوزا به هدف تماشای مسابقات کشتی در شهرات هرات گرد می آیند. [عمر/سلام تایمز]

هزاران تن از باشندگان هرات به تاریخ ۲۰ جوزا به هدف تماشای مسابقات کشتی در شهرات هرات گرد می آیند. [عمر/سلام تایمز]

جمعه گل یک باشندۀ ۸۰ ساله هرات که به تاریخ ۲۰ جوزا برای تماشای مسابقۀ کشتی آمده است گفت، وی در طول هفته منتظر روز جمعه می باشد می ماند تا در آن روز مسابقات کشتی محلی را تماشا نماید.

وی افزود، «من در جوانی کشتی گیر بودم، و حالا که پیر شده ام و نمی توانم کشتی گیری کنم از تماشای کشتی گیری جوانان لذت می برم.»

جمعه گل افزود، «کشتی گیری برایم از پدر به میراث مانده است و دو پسرم همچنان از کشتی گیران محلی هستند. ما تلاش می کنیم تا این بازی را زنده نگه داریم و مشعل آنرا به نسل بعدی منتقل کنیم. کشتی محلی یک بخش از فرهنگ و تاریخ ما است و باید برای همیشه زنده بماند.»

کشتی محلی یکی از ورزش های قدیمی افغانستان است که قدامت آن به قرن ها می رسد. این بازی از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده و تا حالا هم طرفداران زیاد خود را دارد.

کمیتۀ ملی المپیک افغانستان کشتی محلی را به عنوان یک بازی ملی به ثبت رسانیده است.

در ماه های اخیر چندین دور از رقابت های کشتی محلی در بین کشتی گیران هرات، کندهار و هلمند برگزار گردیده است. در عین حال مسابقه مشابه در چندین ولایت دیگر نیز برگزار شده اند.

علاقه مندی روز افزون در میان جوانان

در سال های اخیر این بازی با ایجاد جیم های ورزشی در هرات و روی آوردن تعداد زیاد جوانان افغان به آنها رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفتۀ بصیر احمد جویا، رئیس فدراسیون کشتی در زون غرب کشور، تعداد ورزشکاران این رشتۀ ورزشی در هرات به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود، «در حال حاضر بیش از ۲۰ جمنازیوم ورزشی کشتی محلی فعال هستند که جوانان به صورت روزانه در آن ورزش می کنند.»

بصیر احمد جویا گفت، «کشتی محلی در هرات بیشتر از هر زمان دیگری رشد نموده و با گذشت هر روز بازیکنان جدید به این بازی می پیوندند.»

جویا اضافه نمود، «تیم کشتی هرات قهرمان افغانستان است و بارها مقام اول را در کشور از خود کرده است، ورزشکاران هرات در مسابقات کشتی گیری در سایر کشورها مانند ایران نیز موفق به کسب مدال شده اند.»

وی گفت، کشتی محلی یک منبع عایداتی خوب برای پهلوانان و سالون های ورزشی است که در آن تمرین می کنند.

سید آقا یک کشتی گیر محلی در هرات گفت، وی خوشحال است که بواسطۀ این ورزش باعث خوشحالی و امیدواری مردم می شود.

وی افزود، «در روزهای رخصتی بیش از ۱۰ هزار جوان و پیر برای تماشای مسابقات کشتی محلی می آیند و لحظاتی را به تفریح سپری می کنند. ما هم کوشش می کنیم که با انجام یک بازی خوب آنها را خوش بسازیم.»

وی اضافه کرد، «کشتی محلی یک بازی قدیمی است که از نیاکان ما به ما رسیده است. ما تلاش می کنیم تا این بازی را بیشتر از این رونق بخشیده و آنرا به نسل های بعدی انتقال دهیم.»

سید آقا گفت، وی امیدار است که مانند گذشته به او و سایر ورزشکاران فرصت مسابقات در خارج کشور فراهم شود.

جاوید امیری یک کشتی گیر محلی در هرات گفت، وی علاقه مند کشتی محلی است و برای موفقیت این رشته بسیار تلاش می کند زیرا این رشتۀ ورزشی سنت پیغمبر اسلام (ص) است.

وی افزود، «مردم به کشتی محلی علاقه زیاد دارند و این امر بسیاری از جوانان افغان را تشویق کرده است که به این بازی بپیوندند. ما تلاش زیاد می کنیم تا کشتی محلی را بیشتر از پیش ارتقا بدهیم.»

محدودیت ها بر فعالیت های ورزشی

در حالیکه کشتی محلی در هرات رشد نموده است، سایر رشته های ورزشی مانند فوتبال، بایسکل سواری، ،والیبال، کرکت و کراتهبا مشکلاتی روبرو هستند.

در سال گذشته پلان های ورزشکاران هرات برای اشتراک در مسابقات بین المللی لغو شده است و تعداد مسابقات داخلی نیز به گونۀ قابل توجه کاهش یافته اند.

سید عبدالله فضلی رئیس فدراسیون بایسکل سواری در هرات گفت، بعد از ماه اسد سال گذشته فدراسیون ملی بایسکل سواری افغانستان در کابل منحل گردیده و این رشتۀ ورزشی در وضعیت نا معلوم قرار دارد.

وی افزود، «در حال حاضر ما نمی توانیم که در هیچ مسابقۀ ملی و یا بین المللی اشتراک کنیم و این باعث گردیده است که در حدود هزار ورزشکار بایسکل سوار در وضعیت نامعلوم قرار بگیرند.»

فضلی افزود، «ما در گذشته در مسابقات ملی و بین المللی اشتراک می کردیم اما از حدود یک سال بدینسو بایسکل سواران افغان هیچ مسابقۀ را در «هیچ جایی» انجام نه داده اند.»

فضلی گفت، حدود سه سال قبل بایسکل سواران هرات بواسطۀ بایسکل رانی از راه لاجوردبه ترکیه رفتند تا پیام صلح افغانها را به جهان انتقال دهند.

عبدالحی حمید یک تکواندوکار در شهر هرات گفت، وی با وجود اینکه دارای دو مدال بین المللی و چهار مدال ملی است، نزدیک به یک سال می شود که در مسابقه ای اشتراک نه کرده است.

وی افزود، «مسابقات ملی به طور کامل متوقف هستند و در عین حال فرصتی برای اشتراک ورزشکاران در مسابقات بین المللی نیز وجود ندارد.»

عبدالحی افزود، «در گذشته کمیتۀ ملی المپیک اشتراک مارا در مسابقات بین المللی تسهیل می کرد، اما حالا تمام دروازه ها بر روی ورزشکاران افغان بسته شده اند.»

وی گفت، اوضاع فعلی امیدواری را از وی سلب کرده است و او مانند گذشته برای تمرین کردن روحیه و انگیزه ندارد.

عبدالحی گفت، «تمام ورزشکاران قربانی تحولایت اخیر در کشور شده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500