جوانان

هدف تورنمنت فوتبال در ولایت کندز تقویت وحدت ملی است

گزارش از محمد قاسم

صدها جوان از سراسر ولایات شمالی افغانستان هفتۀ گذشته جهت تماشای مسابقات فوتبال در استدیوم سپین زر در شهر کندز گرد هم جمع شده و لحظاتی را به دور از مشکلات روزمره سپری می کنند. تیم های فوتبال ولایات سمنگان، کندز، بغلان و بدخشان در یک تورنمنت دوستانه اشتراک کردند که از تاریخ ۵ الی ۷ سرطان در یک استدیوم در قسمت غربی شهر کندز برگزار شد. [محمد کریم دشتی]

کندز -- صدها جوان از سراسر ولایات شمالی افغانستان هفتۀ گذشته جهت تماشای مسابقات فوتبال در استدیوم سپین زر در شهر کندز گرد هم جمع شده و لحظاتی را به دور از مشکلات روزمره سپری کردند.

تیم های فوتبال ولایات سمنگان، کندز، بغلان و بدخشان در یک تورنمنت دوستانه اشتراک کردند که از تاریخ ۵ الی ۷ سرطان در یک استدیوم در قسمت غربی شهر کندز برگزار شد.

عبدالقیوم رحیمی آمر تربیت بدنی و ورزش ولایت کندز گفت، راه اندازی این گونه مسابقات باعث تقویت وحدت ملی، همدلی و همبستگی در میان افغان ها گردیده و همچنان به بازیکنان امکان این را فراهم می سازد تا آموخته ها و تجارب شان را تبادله نمایند.

وی گفت، هدف از برگزاری این مسابقات این است تا روابط در بین فدراسیون های فوتبال و بازیکنان این ولایات ایجاد و تقویت گردیده و امکان تفریح سالم برای باشندگان شهر کندز فراهم شود.

تیم های فوتبال سمنگان و بدخشان به تاریخ ۵ سرطان در مرحلۀ نیمه نهایی یک تورنمنت در استدیوم سپین زر شهر کندز به مصاف هم می روند. [محمد کریم دشتی]

تیم های فوتبال سمنگان و بدخشان به تاریخ ۵ سرطان در مرحلۀ نیمه نهایی یک تورنمنت در استدیوم سپین زر شهر کندز به مصاف هم می روند. [محمد کریم دشتی]

وی افزود، «این گونه مسابقات به رشد فوتبال کمک نموده و پیام صلح و وحدت ملی را در میان اقوام مختلف پخش می کند.»

رحیمی گفت، «در سومین روز این مسابقات، تیم فوتبال منتخب کندز مقام اول، تیم فوتبال استقلال بغلان مقام دوم، تیم عقابان پامیر از بدخشان مقام سوم و تیم پیروزی از سمنگان به مقام چهارم این مسابقات دست یافتند.»

وی افزود، فدراسیون فوتبال کندز در همکاری با آمریت تربیت بدنی و ورزش کندز در نظر دارد تا یک تورنمنت دیگر را در بین تیم های زون شمال شرق و ولایات بامیان و غزنی راه اندازی نماید.

منصور اشرف زاده، یک باشندۀ بدخشان جهت تماشای این مسابقات فوتبال به شهر کندز آمده است.

وی گفت، «من یکی از علاقه مندان فوتبال هستم و از در تلویزیون مسابقات خارجی و داخلی را تماشا می کنم، اما امروز شخصا به کندز آمدم تا مسابقات ولایتی را از نزدیک تماشا نمایم.»

اشرف زاده گفت، «من در مسابقات ولایتی بدخشان اشتراک کرده ام، اما می خواهم تکتیک های جدیدی را از مسابقات بین ولایات یا بگیرم تا در آینده بتوانم در مسابقات ملی و بین المللی بازی کنم.»

وی افزود، «ما در تلاش هستیم تا این بازی را زنده نگه داشته و مشعل آن را به نسل بعدی انتقال دهیم.»

علاقه مندی روز افزون به ورزش

در سال های اخیر با راه اندازی تورنمنت های تابستانی و خزانی توسط فدراسیون فوتبال کندز، تعداد جوانانی که به این بازی روی می آورند به طرز چشمگیری رشد کرده است.

عبدالرشید صمدی، مسؤل فدراسیون فوتبال کندز گفت، بیش از ۴۰۰۰ فوتبالیست در کتگوری های مختلف سنی در ولایت کندز وجود داشته که در بین ۴۰ تیم فوتبال تقسیم شده اند.

وی گفت، «فوتبال در بین جوانانی که به صورت روزانه در تیم های مختلف بازی می کنند علاقمندان زیادی دارد.»

وی گفت، «ما تلاش می کنیم تا فرصت های بیشتر ورزشی را در اختیار علاقمندان و هواخواهان فوتبال قرار دهیم تا بتوانند جام های قهرمانی را در مسابقات ملی و بین المللی نصیب مردم خود کنند.»

غلام نبی خرمی یک بازیکن فوتبال کندز با اشاره به جاذبۀ این ولایت برای بازیکنان علاقمند از ولایات همجوار گفت، «کندز مرکز زون شمال شرق است و هر زو بازیکنان جدید به این بازی می پیوندند.»

وی افزود، «ما سعی می کنیم تا با انجام بازی های خوب مایۀ خوشحالی و افتخار برای تماشاچیان خود شویم.»

سید فواد حسینی یک بازیکن فوتبال از ولایت بغلان گفت، وی خوشحال است که از طریق این بازی خوشی و امید را برای مردم به ارمغان می آورد.

وی گفت، «من در طول ۱۰ سال گذشته کپتانی تیم های مختلف را بر عهده داشته ام. ما کوشش می کنیم تا این بازی را بیشتر از این گسترش داده و آنرا به نسل های بعدی منتقل سازیم.»

حسینی گفت، «این گونه تلاش ها شمار زیاد از جوانان افغان را تشویق کرده است تا به این بازی بپیوندند. ما امیدوار هستیم تا مانند گذشته به بازیکنان فرصت بازی کردن در خارج از کشور نیز فراهم شود.»

با وجود رشد چشمگیر فوتبال در کندز، سایر ورزش ها مانند والیبال، باسکتبال، هنرهای رزمی، کرکت، کشتی گیری و بزکشینیزاز طرفداران قابل توجه برخوردار هستند.

نعمت الله آخوندزاده باشندۀ کندز گفت، باشندگان این ولایت ورزش را دوست دارند و علاقمند تماشای بازی تیم های مورد علاقۀ خود هستند.

وی گفت، «من شخصا از طرفداران کرکت هستم، زمانیکه مسابقات ملی برگزار می شوند تا نیمه های شب آنها را از طریق تلویزیون تماشا می کنم.»

آخوندزاده افزود، «ما در تیم کرکت افغانستان قهرمانان بزرگی داریم که در سال های اخیر بسیار خوب درخشیده اند و افتخارات عظیمی را برای مردم خود به ارمغان آورده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بعد از اینکه حکومت قانونی و مشروع افغانستان توسط پاکستان و به همکاری امریکا سقوط داده شد. ورزش در افغانستان مانند هر چیز دیگر ضربه خورد و با یک آینده تاریک روبرو است. به امید روزی که ورزشکاران افغان بتوانند مانند گذشته به ورزش ادامه دهند و نام کشور را در دنیا بلند نگهدارند.

پاسخ

در اصل نظام جمهوری افغانستان توسط ستون پنجم (باقیمانده های دزد ائتلاف شمال) سقوط داده شد. ببینید، از یک طرف امرالله صالح تاجک تبار قسمت ۱/۳ قدرت را در شراکت به اشرف غنی بدست آورده بود، اما دیګر دزد شان (عبدالله) هنوز همان نظام که تاجکان نصف قدرت را در آن داشتند دوباره با اشرف غنی نصف کرد. تا حدی به بی شرمی و رو سپي ګری پی برد که در تاریخ افغانستان مثال ندارد. این احمق بی خرد در عین روز با اشرف غنی سوګند ریاست جمهوری خورد. طلوع و طلوع نیوز، تمدن، نور، و دیګر تلویزیونهای تاجکها و هزاره ها نظام را به چالش می کشید. در نتیجه نظام آهسته آهسته سست شد تا که بالاخر از بین رفت.

پاسخ

می ګویند عقل سلیم در بدن سالم است. اینګونه حرکت ها باید تشویق شود تا جوانان ما جنګ و قتل و قتال را نه ګفته، به زندګی نورمال و متمدن روی آورند.

پاسخ

خبر خوب این است که جوانان ما به جای جنگ و کشتار به ورزش روی آورده اند. حاکمان جدید باید فکر کثیف جنگ را از ذهن جوانان بیرون کنند. فقط پولیس و اردوی آموزش دیده باید اختیار حمل سلاح را داشته باشند. طی چهار دهه گذشته، پاکستان تازگی جنگ را به نسل ما القا کرده است که منجر به کشته شدن بسیاری از هموطنان ما شده است. از یک طرف، نیروهای شوروی مردم ما را کشتند. از سوی دیگر، جنگ داخلی که شبه نظامیان دخیل در آن توسط استخبارات نظامی پاکستان و سازمان های اطلاعاتی ایران آموزش دیده بودند، باعث کشته شدن افغان ها شد. شکی نیست که روس‌ها، آمریکایی‌ها، پاکستانی‌ها و ایرانی‌ها به افغانستان حمله کردند، اما اکنون همه آنها رفته‌اند. اکنون باید به جوانان به جای جنگ راه فعالیت های مدنی را نشان داد.

پاسخ

شما به تجاوزهای شماری از کشورها اشاره کردید، اما افغانستان حالا با یک متجاوز قدیمی و یک متجاوز جدید مواجه است. مهاجم قدیمی همان پنجابی سیاه کون است که حالا هم نیمی از اختیارات حکومت طالبان را از طریق سفیر پنجابی (پاکستان) در کابل در دست دارد. مهاجم جدید هم چین است که مثل مار بوته نعناع بدون سر و صدا می آید. من به یاد دارم زمانی که ایالات متحده بر افغانستان حمله می کرد، امریکایی های اسلحه و تجهیزات نظامی شانرا در تلویزیون نمایش می دادند و فریاد می زدند، می گفتند که ما به تعقیب شما می آییم و شما خلاص نخواهید شد. در اثر جنگ هم ایالات متحده و هم ما آسیب دیده ایم. اما در عین حال، ما با یک دشمن خطرناک روبرو هستیم که نظر آن در جهان وجود ندارد. چین و چینایی ها از دین پیروی نمی کنند. نه ایمان را می شناسند، نه انسانیت را درک می کنند و نه هم با زندگی خوب و غذای خوب آشنایی دارند. دین و ایمان شان پول است، انسانیت آنها پول است و زندگی و غذای خوب برای آنها خوردن گوشت حیوانات کثیفی چون سگ و خر است. اما در حقیقت این کشور بزرگترین دشمن تمدن و بشریت که به گونۀ مخفیانه نه تنها یک نفر را بلکه تمامی کشور را می بلعد. این یک فکاهی نیست. به پروژه های چین در سریلانکا، کینیا، پاکستان و تعداد زیاد کشورهای دیگر نگاه کنید. از دو روز به اینسو سریلانکا به جهنم تبدل شده است. آنها نظام را سرنگون کرده و عزت آن کشور را از بین برده اند. ما باید در صورت مجبوریت خود ما را به غرب، هند و روسیه نزدیک بسازیم. ما باید به اندازۀ زمین و آسمان از پاکستان، ایران و چین فاصله بگیریم.

پاسخ

این یک اقدام خوب و مثبت است. من از مقامات ولایتی کندز بابت راه اندازی این تورنمنت تشکر می کنم. وزرش واقعا هم پیام آور صلح، دوستی و برادری است و رول مهمی را در نزدیک ساختن مردم به یکدیګر بازی میکند. من از مقامات و مسؤلیت دولتی میخواهم که این ګونه تورنمنت هم را بیشتر از این ګسترش داده و آنرا به سایر نقاط کشور نیز ګسترش دهند.

پاسخ