امنیت

بر اثر توقیف تانکر نفتکش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تنش ها در خلیج افزایش یافته است

سلام تایمز و ای اف پی

سپاه پاسداران ایران به تاریخ ۲۷ سرطان، یک تانکر نفتکش را در تنگهٔ هورمز توقیف نمودند. در این تصویر که در سال ۱۳۹۱ گرفته شده است، کشتی های تیزرفتار ایرانی را نشان میدهد که دور و بر یک تانکر نفتکش را فرا گرفته اند. [عطا کیناری/ای اف پی]

سپاه پاسداران ایران به تاریخ ۲۷ سرطان، یک تانکر نفتکش را در تنگهٔ هورمز توقیف نمودند. در این تصویر که در سال ۱۳۹۱ گرفته شده است، کشتی های تیزرفتار ایرانی را نشان میدهد که دور و بر یک تانکر نفتکش را فرا گرفته اند. [عطا کیناری/ای اف پی]

واشینگتن دی سی -- تنش ها در منطقهٔ خلیج به روز جمعه (۲۸ سرطان) اوج ګرفتند چون واشینگتن میگوید که نیروهای بحری ایالات متحده، یک هواپیمای بی سرنشین ایرانی را بعد از آن تخریب نموده اند که یک کشتی نیروهای بحری امریکائی، در دهنهٔ تنگه هورمز تهدید کرد.

به تعقیب یک سلسله حوادث رو به جدیت، این اولین برخورد آرتش ایالات متحده با ایران به شمار میرود.

جانتن هوفمان، سخنگوی پنتاگون گفته است، «یو اس اس باکسر، که یک کشتی یورشی در زمین و خشکی میباشد، «عمل دفاعی» را به روز پنج شنبه (۲۷ سرطان) در مقابل هواپیمای بی سرنشین ایرانی انجام داد تا «از مصؤنیت کشتی و کارکنان آن، اطمنان حاصل نماید.»

همچنان به روز پنج شنبه، مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفتند که آنها یک تانکر نفتکش خارجی را با ۱۲ تن کارکنان آن به اتهام قاچاق کردن نفت، توقیف کرده اند.

کارمندان آرتش ایرانی به تاریخ ۲۶ سرطان، روی یک هواپیمای بدون سرنشین کار میکنند. [مطبوعات دی ای اف ای]

کارمندان آرتش ایرانی به تاریخ ۲۶ سرطان، روی یک هواپیمای بدون سرنشین کار میکنند. [مطبوعات دی ای اف ای]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون جزئیات در مورد اسم و منشأ گفته اند که این کشتی در جنوب یک جزیرهٔ ایرانی لارک، توقیف شده بود.

به روز پنج شنبه، تلویزیون ایرانی ظاهراً یک ودیوئی را پخش میکرد که کشتی های گزمه ای به مانند کشتی هائیکه توسط سپاه پاسداران استفاده میشوند، را در حال محاصرهٔ یک تانکر که با «ریه» و «پاناما» نشانی شده بود، نشان داده میشدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه حمل، در نتیجهٔ اعمال خصومت امیز برای ده ها سال در سراسر جهان، منحیث یک سازمان تروریستی شناخته شد.

جنرال کینیت مکینزی، رئیس فرمان مرکزی ایالات متحده به روز پنج شنبه تعهد سپرد که با «روش تعرضانه» کار خواهد کرد تا از مصؤنیت تجارت دریائی در آب های استراتیژیک خلیج بعد از حمله هائیکه تقصیر رژیم ایرانی پنداشته میشوند، اطمنان حاصل نماید.

«ما همراه با شرکای خویش از طریق فشار کار خواهیم کرد ... تا به یک راه حلی برسیم که نتیجه اش عبور آزادانهٔ نفت و اجناس دیگر ... از این ساحه، بدست آید.

برنامهٔ غنی سازی یورانیم ایرانی

در عین حال، وزارت خزانهٔ ایالات متحده به روز پنج شنبه تعداد از شرکت ها را در ایران، بلجیم و چین، به اتهام عملکرد شان منحیث شبکهٔ اکمالاتی برای برنامهٔ غنی سازی یورانیم تهران، در لیست تحریمات خویش معرفی نمود.

رژیم ایرانی در هفتهٔ گذشته اعتراف کرده بود که آنها از پوشش غنی سازی یورانیم که توسط یک تفاهم نامه ای بین المللی، در سال ۱۳۹۴ وضع شده بود، گذشته اند.

وزارت خزانه گفت، این شرکت ها منحیث یک شبکهٔ تدارکاتی برای شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران کار میکردند، که سانتریفیوژ های غنی سازی را برای سازمان انرژی اتومی ایران تولید میکند.

این شبکه توسط باختر رعد سپاهان یک شرکت ایرانی و وابسته گان خارجی آن، رهبری میشد. شرکت هینان جیایون صنعت الومونیم یک شرکت چینائی نیز شامل این شبکه بوده است و مورد تحریم قرار گرفت.

وزارت خزانه گفت، شرکت های تحریم شدهٔ دیگر، شرکتهای پیشتازی مستقر در چین و بلجیم میباشند.

ستیفن منوچین، منشی وزارت خزانه در یک اعلامیه گفت، «ایران در حالیکه تولیدات ذخیروی برای سانتریفیوژها را خریداری میکند، ادعای ارادهٔ نیک را در سطح جهان کرده نمیتواند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500