پناهندگان

زنان مهاجر افغان در پاکستان مهارت های را یاد میگیرند تا خودکفا شوند

گزارش از ضیاءالرحمان

به تاریخ ۱۳ حوت سال گذشته، مدل های پیشتاز پاکستان در یک نمایش فیشن، زیوراتی را پوشیدند که به دستان زنان مهاجر افغان ساخته شده بودند. [یو ان اچ سی آر]

به تاریخ ۱۳ حوت سال گذشته، مدل های پیشتاز پاکستان در یک نمایش فیشن، زیوراتی را پوشیدند که به دستان زنان مهاجر افغان ساخته شده بودند. [یو ان اچ سی آر]

کراچی -- زنان مهاجر افغان در کراچی مهارتهای با ارزش را کسب میکنند تا از طریق فروش لاکت ها، گوشواره ها و چوری های دلپسند ساخت دستی قادر شوند زندگی خویش را بسازند.

کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین (یو ان اچ سی آر)، در ماه عقرب سال گذشته، پروژه های انکشاف مهارتهای هنری برای مهاجرین را، در کراچی افتتاح نمودند.

این مرکز انکشاف مهارتها، در یک اپارتمان کوچک در چهاراهی الاصف میباشد، یک شهرکی که در حاشیهء شهر موقعیت دارد که در آنجا اکثر باشنده گان، مهاجرین افغان زیست دارند.

همراه با سازمان ایک هنر ایک نگر (یک هنر، یک شهرک)، یک سازمان که در کراچی مستقر میباشد و از کارخانه های کوچک در سراسر کشور حمایت میکنند، مرکز پرورش خامکدوزی، خیاطی و زیورسازی، تعداد زیادی از زنان را در صنایع دستی ویژه و مهارتهای بازاریابی -- تربیت نموده است – که اکثر آنها زنان مهاجر افغان هستند.

زنان مهاجر افغان به تاریخ ۲۸ عقرب سال گذشته، در یک گردهمآئی آموزشی که توسط (یو ان اچ سی آر) در چهاراهی الاصف کراچی طی پروژه های انکشاف مهارتهای هنری برای مهاجرین، دائر شده بود، شرکت کردند. [ضیاءالرحمان]

زنان مهاجر افغان به تاریخ ۲۸ عقرب سال گذشته، در یک گردهمآئی آموزشی که توسط (یو ان اچ سی آر) در چهاراهی الاصف کراچی طی پروژه های انکشاف مهارتهای هنری برای مهاجرین، دائر شده بود، شرکت کردند. [ضیاءالرحمان]

بعد از دیدن اموزش برای چند ماه، این زنان به تاریخ ۱۳ حوت سال گذشته، استعداد های خویش را در یک نمایش فیشن که مشترکاً توسط کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین و هما عدنان، دیزاینر فیشن پاکستانی، در ساحهٔ پرکشش کلیفتون شهر کراچی، دائر شده بود، به نمایش گذاشتند.

مدل های پیشتاز پاکستانی، زیورات این زنان را که از مهره های سفالینی (سیرامیک)، نخی، سنگی، و فلزات ساخته شده بودند، طی قدم زدن ویژه کتواک به نمایش کشیدند.

این نمایش فیشن یک دیدگاه بلندی به هنرمندان و پروژه، بخشید، و به تاریخ ۷ جوزا یک گروه ۲۵ نفری زنان، معاشات خویش را دریافت نمودند.

ملائیکه قهار، یکی از زنان مهاجر افغان که این اموزش را دریافت نموده اند، در ماه سرطان گفت، «بعد از گرفتن اولین اجورهٔ کارم، من احساس میکنم که قوی و مستقل هستم.»

وی گفت، «کسب کردن یک زندگی، اعتماد بنفس ما را افزایش داد و زندگیهای ما را تغیر داده است.»

تبدیل کردن مهاجرین به صنعت کاران

رویندرینی مینیکدیویلا، نمایندهٔ کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین به سطح کشور در پاکستان به تاریخ ۲۸ عقرب سال گذشته در مراسم افتتاح این مرکز گفت، هدف اصلی این مرکز انکشاف هنری اینست که با زنان مهاجر افغان کمک کند تا از نظر مالی خودکفا شوند.

مینیکدیویلا در یک مصاحبهٔ قبلی گفته است، این اموزش نه تنها با زنان مهاجر افغان کمک خواهد کرد تا در پاکستان خودکفا شوند؛ بلکه، جنبهٔ اقتصادی آنها در آینده، با برگشتن آنها به افغانستان نیز بهتر خواهد شد.

وی گفت، «پروژهٔ به مانند این، یک تأثیر خوبی بر زندگیهای این مردم آسیب پذیر خواهد داشت. این نوع ابتکار، ظرفیت تولید درآمد این مهاجرین را تقویت خواهد بخشید.»

اف ان کی ایشیا، یک براند فیشن که توسط عدنان رهبری میشود، همچنان در این ابتکار سهم دارد و تفاهم نامهٔ همکاری را با کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین در ماه سرطان امضاء کرده است. این براند به این زنان اموزش داد که چگونه باید زیورات را ساخت و چگونه برای تولیدات خویش بازار پیدا کنند.

هما عدنان در یک مصاحبه گفت، «نصاب این اموزش بالای انکشاف زیورات تولید شده و بلند بردن مهارتهای بازاریابی و تجارتی مهاجرین، تمرکز داشته است.»

وی گفت، تمام کار آموزان مجموعهٔ سامان آلات و یا ماشین های خیاطی را دریافت میکنند تا که آنها بتوانند بعد ختم این آموزش نیز کار کنند.

وی افزود، «هدف اصلی این نمایشگاه این بود که رابطهٔ این هنرمندان و صنعتکاران را با بازارهای ملی برقرار نماید.»

فاطمه، یکی از زنان مهاجر افغان که در این اموزش اشتراک کرده است گفت، زنان افغان هنرهای اماتور مانند خامکدوزی، دست دوزی و بافندگی را در خانه از مادران خویش می آموزند.

وی گفت، «اما این اموزش با ما کمک کرد تا تقاضاهای فعلی بازار را بدانیم و مهارتهای بازاریابی را انکشاف دهیم.»

فراهم نمودن فرصت ها به اجتماع های مهاجرین

مهاجرین افغان در کراچی از افتتاح این پروژه های انکشاف مهارتهای هنرمندان برای مهاجرین، استقبال نمودند.

محمد اسماعیل ۵۷ ساله، یک مهاجر مسن افغان، دو دختر دارد و در چهاراهی الاصف سکونت دارد. وی گفت که وی همیشه میخواست که دختران خود را به این اموزش بفرستد، اما برای یک معمار و مزدور روزانه، این فرصت قابل دسترس نبود.

وی گفت، «اول اینکه، من نمیتوانستم که فیس را پرداخت کنم ... و دوم اینکه، من نمیتوانستم آنها را به دور از چهاراهی الاصف بفرستم. اما ایجاد کردن یک مرکز در شهرک ما یک خبر بسیار خوش است، نه تنها برای زنان بلکه همچنان برای والدین آنها نیز خبر خوش است.»

چهاراهی الاصف یک مجموعهٔ بزرگ اپارتمانها میباشد که متشکل از تقریباً ۱۳۰۰ باب اپارتمان و ۸۰۰ باب دکان است. تقریباً ۸۰٪ از باشنده گان اینجا از افغانستان خاصتاً از ولایات کابل، بلخ و کندز هستند.

کمپ جدید، یگانه کمپ مهاجرین افغان در کراچی، چند کلومتر دور موقعیت دارد. آنجا، اکثر ساکنین – مردان و زنان هر دو – قالین ها را با دست می بافند.

حاجی عبدالله، یک رئیس باشنده ګان افغان در کراچی گفت، «مهاجرین در کارخانه های مؤقت استخدام میشوند، و قالین های که توسط آنها بافته میشوند، به تجارهای محلی فروخته میشوند.»

وی گفت، این تجاران بعداً این قالین ها را به تعداد زیادی از کشورهای خارجی به شمول اروپا و خلیج صادر مینمایند، و در عوض سود های زیادی را بدست میاوردند.

عبدالله گفت، «ابتکارات مانند ایجاد مرکز انکشاف مهارتها برای زنان، میتوانند با مهاجرین افغان کمک کنند تا کارهای خویش را در سطح جهان به نمایش بکشانند و از نظر مالی خودکفا شوند.»

بر اساس یک سندی که توسط کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین نشر شده است، پاکستان میزبان تقریباً ۱.۴ میلیون مهاجر افغان میباشد. در حدود ۶۳۰۰۰ مهاجر افغان که کارت های ثبت نام دارند، در ایالت سند، بیشتر در کراچی، زندگی میکنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اردوی پاکستان بزرگترین صادر کننده تروریست ها به افغانستان است تا اطفال، زنان و مردم ملکی را بکشند. ما از پاکستان می خواهیم که از فرستادن تروریست ها به افغانستان دست بردار شود. ما یک محیط آرام می خواهیم.

پاسخ

ما کمک ها، آموزش و تعاون پاکستان را نمی خواهیم، اما بهتر است آنها تروریست ها را آموزش ندهند و آنها را به افغانستان نفرستند. تمام دنیا میداند که ۹۰ فیصد کمک های جامعه جهانی توسط حکومت پاکستان دزدی می شوند و آنها ۱۰ فیصد آن را به مهاجرین نمی دهند. مهاجرین افغان را در جای شان بانید، هزارها ملیون دالر که آنها بخاطر باشنده گان مناطق وزیرستان، سوات، و دیگر ساحات پشتون نشین دریافت کردند توسط جنرالان نظامی و مقامات آی اس آی پنجاب چور و چپاول شدند و در شکم شان انداختند. آنها پشتون ها را بنام تروریست کشتند و اجساد شان را دوباره فروختند.

پاسخ

اگر از این فرصت های افغانها خود افغانها در افغانستان استفاده گردد خوبتر خواهد بود

پاسخ