اقتصاد

باغ های نارنج در بتی کوت بعد آزادی از طالبان، رونق بیشتری پیدا کردند

گزارش از خالد زیری

دهقانان ولایت ننگرهار افغانستان، در سالهای گذشته ۱۶۰۰ تون نارنج حاصل جمع آوری می کردند. پس از آنکه نیروهای امنیتی افغان این ولسوالی را از طالبان آزاد کردند، حاصلات نارنج به ۵۲۰۰ تون افزایش یافت. [خالد زیری]

ننگرهار -- عملیات های نظامی افغان علیه پایگاه های طالبان در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار باعث شده است که باشنده گان بتوانند توجه بیشتری به مزارع خود داشته باشند که مقدار محصولات را به شدت افزایش می داده است.

پرویزعلی، رئیس ریاست کانال ننگرهار گفت، «قبلاً طالبان تقریباً تمام حاصلات را از باغها در بتی کوت می گرفتند. اکنون به لطف عملیاتی که توسط نیروهای امنیتی در این ولسوالی انجام شد [در سال ۱۳۹۷] که همه مناطق را از طالبان پاک کرده است، این مزارع تحت کنترل حکومت و مردم محلی قرار دارند

وی گفت، «فارم های ولسوالی بتی کوت حدود ۱۴۸۳ ایکر از اراضی را دربر می گیرد. حاصلات نارنج از این مزارع تنها ۱۶۰۰ تون [در سال خورشیدی ۱۳۹۷] بود، اما [در سال خورشیدی ۱۳۹۸] این حاصلات به ۵۲۰۰ تون افزایش یافت.»

علی گفت، «نیروهای امنیتی این فرصت را به ما دادند تا در این مزارع کار کنیم و به آن توجه بیشتری داشته باشیم.»

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۲۸ قوس ۱۳۹۸ نارنج را در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار جمع آوری می کنند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۲۸ قوس ۱۳۹۸ نارنج را در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار جمع آوری می کنند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۲۸ قوس ۱۳۹۸ نارنج را در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار بسته بندی می کنند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۲۸ قوس ۱۳۹۸ نارنج را در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار بسته بندی می کنند. [خالد زیری]

عبدالوهاب، ولسوال بتی کوت گفت، «طالبان طی ۱۳ سال گذشته حاصلات از این مزارع را جمع آوری می کردند و با استفاده از درآمد این حاصلات با ما می جنگیدند.»

وی گفت، «ما از نیروهای امنیتی بخاطر بازپس گیری این مناطق تشکر می کنیم. بتی کوت اکنون امن است و اکنون بیش از هزار نفر در مزارع کار می کنند.»

وهاب گفت، پیشرفت های امنیتی را می توان در مناطق دیگر نیز احساس کرد.

وی گفت، «در گذشته مردم پس از غروب آفتاب بر سرک طورخم - جلال آباد سفر نمی کردند، زیرا طالبان موترها را متوقف می کردند و مردم را در جاده آزار می دادند. اما اکنون امنیت به حدی بهبود یافته است که هیچ کس از سفر کردن در تاریکی شب بر این سرک نمی ترسد.»

امنیت بهتر، درآمد بیشتر

محمد زمان، یک دهقان که برای چند سال گذشته ۲۵ ایکر زمین را از حکومت اجاره کرده است گفت، «سال گذشته طالبان می آمدند و از ما محصولاتی می گرفتند. آنها سهم بیشتری از محصولات را می گرفتند و مقدار کمتری نیز برای ما می گذاشتند.»

وی گفت، «اما امسال حکومت خوشبختانه تمام منطقه را دوباره بدست آورده است و دهقانان ما کنترل مزارع را بر عهده دارند. اکنون ما درآمد بیشتر و همچنان امنیت بهتری داریم.»

وی گفت، «بیش از هزار نفر در اینجا مشغول کار هستند و نارنج را از درختان بر می دارند. به هر کارگر روزانه مبلغ بین ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ افغانی (۹ الی ۱۳ دالر) پرداخت می شود.»

زمان گفت، «ما از حکومت بخاطر ایجاد امنیت در اینجا تشکر می کنیم. ما قبلاً نمی توانستیم به درستی به درختان نارنج توجه کنیم، اما اکنون ریاست کانال ننگرهار بر زراعت ما نظارت می کند و اطمینان حاصل می کند که ما از مزارع مراقبت خوبی کنیم.»

مقامات ریاست کانال ننگرهار گفتند که امسال صدها نهال نارنج جدید کشت می کنند و برای افزایش حاصلات نارنج در سال آینده دوباره تلاش خواهند نمود.

جمشید شینواری، یک جمع کننده نارنج در بتی کوت گفت، مزایای پاکسازی ولسوالی از طالبان دو برابر است.

وی گفت، «ما اکنون امنیت داریم و ... ما یک منبع درآمد داریم.»

شینواری گفت، «پیش از این حتی نمی توانستیم [بخاطر برداشتن نارنج] به این مزارع بیایم، اما اکنون می توانیم بدون هیچ گونه نگرانی در این مزارع کار کنیم در حالی که باید از مناظر زیبای این مزارع نیز لذت ببریم.»

محمد قیوم خان اطرافی، یک باشنده بتی كوت گفت، «ما بسیار خوشحالیم كه نیروهای دولتی ما هم اکنون در ولسوالی بتی كوت، جایی كه تحت كنترل طالبان بود و مردم به دلیل مشكلات امنیتی رنج می بردند.»

وی گفت، «خطرات جدی برای زندگی وجود داشتند، گشتن در تاریکی کاملاً کار پرخطری بود. در نتیجه، این منطقه بسیار ناخوشایند شده بود. اما اکنون این منطقه امن است و همچنان نارنج های خوبی تولید می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500