اقتصاد

برنامه جهانی غذا برای ۱۵۰۰ باشنده قندهار وظایف و فرصت های زندگی عاری از مواد مخدر فراهم می کند

گزارش از رحیم الله اخپلواک

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) از طریق پروژه ای در ولایت قندهار برای ۱۵۰۰ نفر از جمله ۱۰۰۰ معتاد به مواد مخدر فرصت های شغلی ایجاد کرده است. این پروژه برای نجات ساکنان و زمین های زراعتی از سیلاب در ولسوالی ارغنداب یک دیوار استنادی می سازد. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

قندهار -- برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) فرصت های شغلی برای ۱۵۰۰ باشنده به شمول ۱۰۰۰ معتاد به مواد مخدر بهبود یافته در ولایت قندهار ایجاد کرده است.

اشتراک کنندگان این پروژه در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار برای محافظت از ساکنان و زمین های زراعتی در برابر سیلاب یک دیوار استنادی می سازند.

این پروژه از ماه میزان آغاز شده و انتظار می رود تا جوزای سال آینده ادامه داشته باشد.

سلطان احمد وفا، مدیر پروژه، گفت که هماهنگی کمک های بشردوستانه، یک سازمان غیردولتی افغان، این پروژه را تطبیق می کند که هدف آن دادن فرصتی به معتادان دور از مواد مخدر و نجات خانواده های فقیر از گرسنگی است.

به عنوان بخشی از یک پروژه برنامه جهانی غذا، کارگران به تاریخ ۳ دلو تهداب دیوار استنادی در ولسوالی ارغنداب، ولایت قندهار، را آماده می کنند. [رحیم الله اخپلوک/ سلام تایمز]

به عنوان بخشی از یک پروژه برنامه جهانی غذا، کارگران به تاریخ ۳ دلو تهداب دیوار استنادی در ولسوالی ارغنداب، ولایت قندهار، را آماده می کنند. [رحیم الله اخپلوک/ سلام تایمز]

وی گفت،‌ «سیل و آب رودخانه ها سالانه صدها خانه مسکونی و هزاران هکتار زمین کشاورزی را در کنار رودخانه ولسوالی ارغنداب آسیب می رساند. دیوار استنادی آب رودخانه و سیل را مهار خواهد کرد.»

او افزود، «هر کارگر در این پروژه ماهانه ۸۵۰۰ افغانی [۹۵ دالر] اجوره می گیرد. مدت این پروژه هشت ماه است، اما امکان دارد تمدید شود.»

وفا گفت که با نجات از مواد مخدر، معتادان سابق که روی این پروژه کار می کنند به زندگی عادی بازگشته اند.

ولسوالی ارغنداب در نزدیکی شهر قندهار قرار دارد و بیشتر زیربناهای آن از جمله سرک ها و پل ها بر اثر سال ها جنگ ویران شده است.

کمک به معتادان برای ترک مواد

شاه محمد، ۲۷ ساله، پدر دو فرزند، هفت سال به مواد مخدر معتاد بود. مصرف مواد مخدر را در ایران زمانی آغاز کرد که به دنبال کار به آنجا رفت.

محمد پس از اخراج از ایران گفت که به دلیل بیکاری نتوانسته خود را از مواد مخدر نجات دهد، اما پس از شروع پروژه دبلیو اف پی چهار ماه پیش مواد مخدر را ترک کرد.

او گفت، «خیلی خوشحالم که می توانم کار کنم و مواد مخدر را ترک کنم. اکثر جوانان قندهار که از بیکاری و اعتیاد به مواد مخدر رنج می بردند در این پروژه مشغول کار هستند و به زندگی عادی بازگشته اند.»

او گفت، «قبلاً برای یافتن پول مواد مخدر مجبور بودم دزدی کنم. حتی وسایلی را از خانه خودم می دزدیدم و به قیمت ناچیز می فروختم، اما از زمانی که کارم را شروع کردم و برای خانواده ام امرار معاش می کنم، چند ماهی است که مواد مصرف نمی کنم.»

محمد عمر ۶۵ ساله نیز روی پروژه دبلیو اف پی در ولسوالی ارغنداب کار می کند.

او بیش از ۱۰ سال بود که مواد مخدر مصرف می کرد، اما اکنون در حین کار روی این پروژه، مصرف آن را ترک کرده است.

عمر گفت که از زمان شروع به کار، چالش های زندگی او کاهش یافته است و خانواده هفت نفره او از فقر و وابستگی به دیگران نجات یافته اند.

وی گفت، «به دلیل استرس روحی و بیکاری مجبور به مصرف مواد شدم اما اکنون که مشغول کار هستم در چهار ماه گذشته حتی یک بار هم مواد مخدر ندیده ام.»

او گفت، «یکی از شرایط کار در این پروژه ترک مواد مخدر بود که به من کمک کرد تا برای همیشه آنها را ترک کنم.»

عمر افزود، «ترک مواد مخدر آینده فرزندانم را روشن تر می کند. اگر به مصرف مواد ادامه می دادم، فرزندانم نیز مانند من معتاد می شدند.»

نجات از فقر غیر قابل تصور

باشندگان ولسوالی ارغنداب می گویند که با راه اندازی پروژه برنامه جهانی غذا، سطح فقر در ولسوالی شان کاهش یافته است.

فیصل، ۴۶ ساله، یک کشاورز در این ولسوالی، گفت که سیل در طول فصل باران، زمین های کشاورزی او را که در نزدیکی رودخانه قرار دارد، ویران می کرد.

فیصل نیز روی این پروژه کار می کند و گفت که خوشحال است که با تکمیل شدن دیوار استنادی، مزارعش از سیل محافظت می شود.

وی گفت،‌ «این پروژه برای ما بسیار ارزشمند است زیرا از کار روی آن پول در می آوریم و زمین های کشاورزی ما نیز از سیل نجات می یابد.»

وی گفت،‌ «امسال به دلیل خشکسالی حاصل بسیار کمی داشتم. من نمی دانم اگر این پروژه نبود چگونه زندگی خود را اداره می کردم. من بسیار خوشحالم که درآمد ماهانه دریافت می کنم و منطقه ما در حال انکشاف است.»

فیصل گفت که ساکنان محلی بدون کمک برنامه جهانی غذا هرگز نمی توانستند دیوار استنادی بسازند، تأسیسات عمومی ایجاد کنند و فقر را کاهش دهند.

محمد عیسی، ۶۳ ساله، یکی از بزرگان قومی، گفت که فقر و بیکاری در سال گذشته در این ولسوالی افزایش یافته است و بسیاری از ساکنان را به کمک های بین المللی وابسته کرده است.

وی گفت، «پروژه دیوار حائل بسیاری از خانواده ها را از فقر نجات داده است. این گونه پروژه ها در شرایط فعلی که فقر و مشکلات اقتصادی به اوج خود رسیده است بسیار ارزشمند است.»

وی گفت، «علاوه بر این پروژه، برخی از سازمان های مردم نهاد و نهادهای کمک رسان به صدها خانواده فقیر ولسوالی ارغنداب کمک می کنند.»

عیسی گفت، «اگر چنین کمکی نبود، بسیاری از مردم از گرسنگی می مردند. فقر به حد غیرقابل تصوری رسیده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت و سازمان های بین المللی باید مشترکا چنین فرصت هایی را فراهم کنند. اولا، فراهم کردن فرصت های کاری برای معتادان مهم ترین چیز است. ثانیاً، احداث دیوارهای حائل برای رودخانه ها یکی دیگر از موارد ضروری است که می تواند کشاورزان و مردم را از فاجعه نجات دهد. اگر دیوارهای حائل برای نگهداری آب ساخته نشود، هر ساله بارندگی های فصلی باعث از بین رفتن محصولات و زمین های کشاورزان می شود و خسارات شدیدی به کشاورزان وارد می کند.

پاسخ

خرید و فروش مواد مخدر در دین مقدس اسلام حرام است. کشت این نوع محصول ممنوع است. اسلام دین انسانیت و برادری و محبت و خیر بشری است. متأسفانه به دلیل جنگ های کشور، مردم ما از علم دین محروم شدند. نسل جوان ما در مدارس و مکاتب درس نخوانده است. نه منافع دنیا را به دست آوردند و نه اخروی را. دین ما به ما اجازه کشت مواد مخدر را نمی دهد، اما مردم ما هنوز خشخاش می کارند. پرورش این بوته کثیف و تجارت و استفاده از آن انسان را نابود می کند اما متاسفانه مردم ما همچنان این گیاه سمی را پرورش می دهند. کسانی که این کار را انجام می دهند اطلاعات کمی در مورد دین دارند. وگرنه مطمئنم که هرگز این کار را نمی کردند. من به مقامات توصیه می کنم که کشت، تجارت و قاچاق خشخاش را از جایی به مکان دیگر ممنوع کنند و عاملان آن را به شدت مجازات کنند. نکته دیگر اینکه دولت باید مواد مخدر را از شهرها و روستاها جمع آوری کند و تحت نظارت بگیرد. بهتر است بیومتریک در سطح کشور انجام شود. باید از آنها در توسعه کشور استفاده شود و در ازای کارشان مقداری معاش به آنها داده شود. با این کار، معتادان به مواد مخدر مقداری سود برای خانواده های خود خواهند داشت. انرژی آنها در توسعه کشور استفاده می شود و در عین حال تحت نظارت دولت قرار می گیرند. اگر دولت این کار را انجام دهد، مطمئن هستم که میزان جرم و جنایت ما نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

پاسخ

دولت کنونی افغانستان و سازمان های بین المللی باید تلاش های پروژه های مشابه را افزایش دهند. باید برنامه ریزی منظمی برای انجام چندین پروژه از این دست در یک ماه، سه ماه، شش ماه و یک سال انجام شود. این کار به مردم کمک می کند. این یک کمک مضاعف است. از یک طرف، این بطور فوری مردم را از فقر و رنج رها می کند. از طرف دیگر درد افغان ها را برای مدت طولانی التیام می بخشد. افغان ها باید بند برق بسازند، چقری هایی در بیابان ها حفر کنند تا آب برف و باران را جمع کنند و در افغانستان بکارند. اگر برف و باران خود را در داخل کشور حفظ نکنیم به پاکستان و ایران سرازیر می شود. از طرفی منطقه ما در حال خشک شدن است و سطح مخازن آب پایین می رود که باعث خشکسالی و تخریب زمین می شود. سلام تایمز اغلب در مورد موضوعات مفیدی می نویسد که ما از آنها قدردانی می کنیم. از صمیم قلب از دبلیو اف پی و سایر سازمان هایی که برای افغان ها پناهگاه می سازند سپاسگزاریم. سازمان ها و کشورهایی که با افغان ها دوست هستند باید روی بندهای برق و آب و پروژه های مشابه برای افغانستان کار کنند. از روسیه و چین نمی توان انتظار داشت زیرا آنها از گرسنگی می میرند. من از آمریکا، آلمان، کانادا، هند و فرانسه... می خواهم که به افغانستان در ساخت بندهای برق کمک کنند تا افغان ها بتوانند از نیاز ازبکستان و دیگر کشورها خلاص شوند.

پاسخ

اگر این کار انجام شود، برای یافتن شغل برای این افراد و فرصت ها برای زندگی عاری از مواد مخدر عالی خواهد بود. دلیل اعتیاد بیشتر افراد به مواد مخدر بیکاری است. هنوز هم اگر کار باشد، وظیفه باشد، صبح بطور منظم از خانه بیرون برود و عصر برگردد، هیچ کس به مواد مخدر توجه نمی کند. در عوض او به کار خود مشغول می شود و زندگی خوب یا متوسطی خواهد داشت. نکته دیگر این است که مقامات امارت اسلامی کشت خشخاش را ممنوع ساخته اند. اگر این اقدام ادامه پیدا کند مطمئن هستم تعداد معتادان کم می شود و در نهایت به صفر می رسد اما واقعیت این است که اگر زمینه کار برای آنها فراهم شود.

پاسخ

برنامه جهانی غذا برای ۱۰۰۰ معتاد مواد مخدر که فعلان کشیدن مواد مخدر را ترک کرده است برای این معتادین صحت یاب فرصت های شغلی پیدا کرده است . برنامه جهانی غذا (دبلیو آف پی)به افتتاح کردن پروژه دیوار های استنادی ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار یکی از برنامه‌های بهترین دفتر ( دبلیو آف پی) است . در این پروژه بهترین کار که است آن این است که برای برادران معتادین ما که صحت یاب شدن در عوض کار برای آنها معاش ماهوار مبلغ ۸۵۰۰ افغانی از طرف سازمان غذایی ملل متحد داده می شود. ساختار این دیوار های برای مردم ولسوالی ارغنداب بیسیار فواعد زیادی دارد جلوگیری از سیلاب های که دیگر زمین های کشاورزی ولسوالی ارغنداب را تغریب نکنید . این پروژه ( دپلیو آف پی) فرصت های شغلی برای ۱۰۰۰معتادان مواد مخدر من جمله ۵۰۰نفر فقیر مهیا کرده است. معتادان صحت یاب و مردم فقیر ولسوالی ارغنداب که در این پروژه (دپلیو آف پی)کار میکند با معاش ماهوار مبلغ ۸۵۰۰افغانی متولد که ضرورت مواد غذایی فامیلهای شأنرا تهیه کند . یه افتتاح کردن این رقم پروژه ها مردم فقیر افغانستان تعدادی شان روز به روز کم شده می رود. باز هم یاد آور شوم فرصت های شغلی برای معتادان بهترین کار است معتادان مصروف کار می شوند ودیکر توجه شأن طرفی کشیدن مواد مخدر نمیشه .

پاسخ